Στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή εθνικής άμυνας και εξωτερικών υποθέσεων πρόκειται να εισαχθεί σήμερα, Τετάρτη 9 Οκτωβρίου, προς συζήτηση και έγκριση το πρόγραμμα προμήθειας 10 μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47D Chinook από τα αποθέματα του Στρατού των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «defence-point.gr», τα ελικόπτερα θα αποκτηθούν στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ με τιμή μονάδας περί τα 3,5 ως 4 εκατ. δολάρια ΗΠΑ. Πριν την παράδοση τους στην Αεροπορία Στρατού του Ελληνικού Στρατού τα 10 ελικόπτερα θα υποστούν εργοστασιακή συντήρηση σε εργοστάσιο βάσης του Στρατού των ΗΠΑ, ενώ θα είναι εξοπλισμένα και με σύστημα αυτοπροστασίας συμπεριλαμβανομένων και εκτοξευτών αναλωσίμων (chaffs & flares). Tο συνολικό κόστος της προμήθειας των 10 ελικοπτέρων, μαζί με τη γενική επισκευή και τον εξοπλισμό τους, ανέρχεται σε περίπου 90 εκατ. ευρώ.
Η αποπληρωμή του προγράμματος θα γίνει σε περίοδο 5-10 ετών γεγονός που ελαφρύνει δραματικά το βάρος της προμήθειας στον «πιεσμένο» προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Το να επισημανθεί εδώ, ότι για το συγκεκριμένο κόστος η απόκτηση των 10 ελικοπτέρων που σχεδόν θα διπλασιάσουν τον ελληνικό στόλο, αποτελεί τεράστια ευκαιρία, είναι πλεονασμός. Μάλιστα, για την ταχεία υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος αποδόθηκε ιδιαίτερη μέριμνα από το ΓΕΕΘΑ το οποίο συνεχώς επιζητεί τρόπους ενίσχυσης της ταχύτητας αντίδρασης των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Από ότι αποδείχθηκε, ούτε η αναβολή, λόγω της κρίσης στη Συρία, της επίσημης επίσκεψης στην Ελλάδα του αρχηγού των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στρατηγού Μάρτιν Ντέμπσεϊ, που ήταν προγραμματισμένη για τα μέσα του προηγούμενου μήνα, στάθηκε ικανή να καθυστερήσει το πρόγραμμα, αφού το ΓΕΕΘΑ, και μάλιστα ο αρχηγός προσωπικά ολοκλήρωσαν «εξ αποστάσεως» τις απαραίτητες συνεννοήσεις με την αμερικανική πλευρά.
Με την ένταξη τους στην ελληνική Αεροπορία Στρατού η μεταφορική ικανότητα αυτής ενισχύεται σημαντικά και το κυριότερο άμεσα αφού το CH-47D ως οπλικό σύστημα είναι πολύ γνωστό στο προσωπικό της. Επιπρόσθετο πλεονέκτημα αποτελεί το γεγονός ότι η έκδοση –D βρίσκεται ήδη σε υπηρεσία με το εδρεύον στην Πάχη Μεγάρων 4ο Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (4ο ΤΕΑΣ) και κατά συνέπεια η υποδομή εκπαίδευσης, τεχνικής και λογιστικής υποστήριξης υφίσταται και βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία. Κατά συνέπεια δεν υπάρχουν παρεπόμενα ή «κρυφά» κόστη.
Όπως από τον προηγούμενο Αύγουστο είχε σημειώσει σε ανάρτηση του («Οι αληθινές ελληνικές προτεραιότητες για οπλικά συστήματα από τις ΗΠΑ» στον σύνδεσμο: http://www.defence-point.gr/news/?p=81773), με τη συνεργασία του Ινστιτούτου Αναλύσεων Ασφάλειας και Άμυνας (Ι.Α.Α.Α. – ISDA) είχαμε αναφέρει, η διάθεση των CH-47D Chinook προτάθηκε από αμερικανικής πλευράς ως εναλλακτική επιλογή του ελληνικού αιτήματος για την παραχώρηση ελικοπτέρων γενικής χρήσης UH-60 Blackhawk.
Σε ότι αφορά τα δεύτερα, η αμερικανική πλευρά συμφώνησε για την παραχώρηση 30 ελικοπτέρων της έκδοσης UH-60L και μάλιστα σε τιμή ίδια με αυτή που κοστίζει στον αμερικανικό Στρατό η πρόσκτηση ενός ελικοπτέρου του τύπου.
Δυστυχώς όμως για τα σημερινά ελληνικά οικονομικά δεδομένα, το κόστος των περίπου 500 εκατ. δολαρίων για τα 30 ελικόπτερα είναι μη υποστηρίξιμο οικονομικά. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, επελέγη η λύση των CH-47D Chinook που συνολικά προσφέρουν μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα από τα 30 UH-60L Blackhawk αλλά και βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία με την Αεροπορία Στρατού του Ελληνικού Στρατού.
Πηγή
Σημείωση "Εν Κρυπτώ":
Η απόκτηση 10 πρόσθετων ελικοπτέρων CH-47D Chinook συνιστά ασφαλώς σημαντική αναβάθμιση των μεταφορικών δυνατοτήτων της Αεροπορίας Στρατού και, κατά συνέπεια των ικανοτήτων ταχείας αντίδρασης του ΕΣ. Με δεδομένη μάλιστα την οικονομική στενότητα και εξοπλιστική "ξηρότητα" της περιόδου που διανύουμε, αξίζουν συγχαρητήρια στη στρατιωτική ηγεσία που επέμεινε για την προμήθεια και την πολιτική ηγεσία που την ενστερνίστηκε και την προώθησε κατά την επίσκεψη του υπουργού στις ΗΠΑ τον Αύγουστο.
Παρ' όλα αυτά, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι η προμήθεια αυτή δεν λύνει το πρόβλημα αεροκίνησης που αντιμετωπίζει ο ΕΣ. Όπως γράφαμε πριν 2 μήνες περίπου, "οι αεροκίνητες επιχειρήσεις συνεπάγονται, τουλάχιστον στο πρώτο κύμα τους, τη μεταφορά και αποβίβαση προσωπικού σε εχθρικό ή διεκδικούμενο χώρο, με σκοπό την εκμετάλλευση της κάθετης διάστασης του πεδίου της μάχης. Για το λόγο αυτό η διεξαγωγή αεροκίνητων επιχειρήσεων προϋποθέτει ικανό αριθμό αξιόπιστων μέσων ελικοπτέρων γενικής χρήσης, που έχουν ικανοποιητικές δυνατότητες ελιγμών, δίνουν μικρό στόχο και η τυχόν απώλεια μερικών μονάδων δεν είναι δυσαναπλήρωτη ούτε συμπαρασύρει μεγάλο αριθμό στρατιωτών".
Τα χαρακτηριστικά αυτά δεν πληρούνται από τα Σινούκ, και επομένως η σχετική απαίτηση παραμένει. Η οικονομική στενότητα είναι κατανοητός περιορισμός, ιδίως όταν οι πράξεις δείχνουν ότι η ηγεσία πασχίζει να τον ξεπερνά με εφευρετικότητα. Απλώς δεν πρέπει να δημιουργούνται αυταπάτες: το κενό των μέσων ελικοπτέρων παραμένει ανοιχτό...
http://networkedblogs.com/PSTLR
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «defence-point.gr», τα ελικόπτερα θα αποκτηθούν στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ με τιμή μονάδας περί τα 3,5 ως 4 εκατ. δολάρια ΗΠΑ. Πριν την παράδοση τους στην Αεροπορία Στρατού του Ελληνικού Στρατού τα 10 ελικόπτερα θα υποστούν εργοστασιακή συντήρηση σε εργοστάσιο βάσης του Στρατού των ΗΠΑ, ενώ θα είναι εξοπλισμένα και με σύστημα αυτοπροστασίας συμπεριλαμβανομένων και εκτοξευτών αναλωσίμων (chaffs & flares). Tο συνολικό κόστος της προμήθειας των 10 ελικοπτέρων, μαζί με τη γενική επισκευή και τον εξοπλισμό τους, ανέρχεται σε περίπου 90 εκατ. ευρώ.
Η αποπληρωμή του προγράμματος θα γίνει σε περίοδο 5-10 ετών γεγονός που ελαφρύνει δραματικά το βάρος της προμήθειας στον «πιεσμένο» προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Το να επισημανθεί εδώ, ότι για το συγκεκριμένο κόστος η απόκτηση των 10 ελικοπτέρων που σχεδόν θα διπλασιάσουν τον ελληνικό στόλο, αποτελεί τεράστια ευκαιρία, είναι πλεονασμός. Μάλιστα, για την ταχεία υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος αποδόθηκε ιδιαίτερη μέριμνα από το ΓΕΕΘΑ το οποίο συνεχώς επιζητεί τρόπους ενίσχυσης της ταχύτητας αντίδρασης των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Από ότι αποδείχθηκε, ούτε η αναβολή, λόγω της κρίσης στη Συρία, της επίσημης επίσκεψης στην Ελλάδα του αρχηγού των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στρατηγού Μάρτιν Ντέμπσεϊ, που ήταν προγραμματισμένη για τα μέσα του προηγούμενου μήνα, στάθηκε ικανή να καθυστερήσει το πρόγραμμα, αφού το ΓΕΕΘΑ, και μάλιστα ο αρχηγός προσωπικά ολοκλήρωσαν «εξ αποστάσεως» τις απαραίτητες συνεννοήσεις με την αμερικανική πλευρά.
Με την ένταξη τους στην ελληνική Αεροπορία Στρατού η μεταφορική ικανότητα αυτής ενισχύεται σημαντικά και το κυριότερο άμεσα αφού το CH-47D ως οπλικό σύστημα είναι πολύ γνωστό στο προσωπικό της. Επιπρόσθετο πλεονέκτημα αποτελεί το γεγονός ότι η έκδοση –D βρίσκεται ήδη σε υπηρεσία με το εδρεύον στην Πάχη Μεγάρων 4ο Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (4ο ΤΕΑΣ) και κατά συνέπεια η υποδομή εκπαίδευσης, τεχνικής και λογιστικής υποστήριξης υφίσταται και βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία. Κατά συνέπεια δεν υπάρχουν παρεπόμενα ή «κρυφά» κόστη.
Όπως από τον προηγούμενο Αύγουστο είχε σημειώσει σε ανάρτηση του («Οι αληθινές ελληνικές προτεραιότητες για οπλικά συστήματα από τις ΗΠΑ» στον σύνδεσμο: http://www.defence-point.gr/news/?p=81773), με τη συνεργασία του Ινστιτούτου Αναλύσεων Ασφάλειας και Άμυνας (Ι.Α.Α.Α. – ISDA) είχαμε αναφέρει, η διάθεση των CH-47D Chinook προτάθηκε από αμερικανικής πλευράς ως εναλλακτική επιλογή του ελληνικού αιτήματος για την παραχώρηση ελικοπτέρων γενικής χρήσης UH-60 Blackhawk.
Σε ότι αφορά τα δεύτερα, η αμερικανική πλευρά συμφώνησε για την παραχώρηση 30 ελικοπτέρων της έκδοσης UH-60L και μάλιστα σε τιμή ίδια με αυτή που κοστίζει στον αμερικανικό Στρατό η πρόσκτηση ενός ελικοπτέρου του τύπου.
Δυστυχώς όμως για τα σημερινά ελληνικά οικονομικά δεδομένα, το κόστος των περίπου 500 εκατ. δολαρίων για τα 30 ελικόπτερα είναι μη υποστηρίξιμο οικονομικά. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, επελέγη η λύση των CH-47D Chinook που συνολικά προσφέρουν μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα από τα 30 UH-60L Blackhawk αλλά και βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία με την Αεροπορία Στρατού του Ελληνικού Στρατού.
Πηγή
Σημείωση "Εν Κρυπτώ":
Η απόκτηση 10 πρόσθετων ελικοπτέρων CH-47D Chinook συνιστά ασφαλώς σημαντική αναβάθμιση των μεταφορικών δυνατοτήτων της Αεροπορίας Στρατού και, κατά συνέπεια των ικανοτήτων ταχείας αντίδρασης του ΕΣ. Με δεδομένη μάλιστα την οικονομική στενότητα και εξοπλιστική "ξηρότητα" της περιόδου που διανύουμε, αξίζουν συγχαρητήρια στη στρατιωτική ηγεσία που επέμεινε για την προμήθεια και την πολιτική ηγεσία που την ενστερνίστηκε και την προώθησε κατά την επίσκεψη του υπουργού στις ΗΠΑ τον Αύγουστο.
Παρ' όλα αυτά, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι η προμήθεια αυτή δεν λύνει το πρόβλημα αεροκίνησης που αντιμετωπίζει ο ΕΣ. Όπως γράφαμε πριν 2 μήνες περίπου, "οι αεροκίνητες επιχειρήσεις συνεπάγονται, τουλάχιστον στο πρώτο κύμα τους, τη μεταφορά και αποβίβαση προσωπικού σε εχθρικό ή διεκδικούμενο χώρο, με σκοπό την εκμετάλλευση της κάθετης διάστασης του πεδίου της μάχης. Για το λόγο αυτό η διεξαγωγή αεροκίνητων επιχειρήσεων προϋποθέτει ικανό αριθμό αξιόπιστων μέσων ελικοπτέρων γενικής χρήσης, που έχουν ικανοποιητικές δυνατότητες ελιγμών, δίνουν μικρό στόχο και η τυχόν απώλεια μερικών μονάδων δεν είναι δυσαναπλήρωτη ούτε συμπαρασύρει μεγάλο αριθμό στρατιωτών".
Τα χαρακτηριστικά αυτά δεν πληρούνται από τα Σινούκ, και επομένως η σχετική απαίτηση παραμένει. Η οικονομική στενότητα είναι κατανοητός περιορισμός, ιδίως όταν οι πράξεις δείχνουν ότι η ηγεσία πασχίζει να τον ξεπερνά με εφευρετικότητα. Απλώς δεν πρέπει να δημιουργούνται αυταπάτες: το κενό των μέσων ελικοπτέρων παραμένει ανοιχτό...
http://networkedblogs.com/PSTLR
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου