Μπορεί η Ελλάδα να αποτελέσει πύλη εισόδου σε νέες πηγές φυσικού αερίου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, που αποτελεί μια ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά; Στο ερώτημα αυτό απαντά θετικά η ΔΕΠΑ προτάσσοντας δύο έργα. Τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB και τον πλωτό τερματικό σταθμό υγροποίησης φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα, τονAegean LNG, εκτιμώντας ότι μπορεί να λειτουργήσουν από το 2016.
Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, η Ευρώπη υφίσταται αυτή τη στιγμή ισχυρό ανταγωνισμό κυρίως από τις ΗΠΑ σε ό,τι αφορά τις τιμές φυσικού αερίου. Πέρα όμως από τον έξωθεν ανταγωνισμό, υπάρχει και ένας δεύτερος, ανάμεσα στις χώρες της Βορειοδυτικής Ευρώπης και αυτές στο Νοτιοανατολικό κομμάτι της. Αιτία, τα hubs φυσικού αερίου που υπάρχουν κυρίως στις πρώτες και τα οποία μέσω των μηχανισμών τιμολόγησης προσφέρουν χαμηλότερες και πιο σταθερές τιμές στους καταναλωτές χονδρικής, σε αντίθεση με τις λιγότερο αναπτυγμένες αγορές του Νότου, που εξαρτώνται από τα συνδεδεμένα με το πετρέλαιο μακροπρόθεσμα συμβόλαια προμήθειας φυσικού αερίου.
Σε μια προσπάθεια να δημιουργηθεί και στην περιοχή μας μια ανταγωνιστική αγορά φυσικού αερίου η ΔΕΠΑ προωθεί τα συγκεκριμένα έργα, εκ των οποίων πολύ πιο ώριμο εμφανίζεται να είναι ο αγωγός IGB. Το έργο αναπτύσσεται από την Bulgarian Energy Holding EAD ( BEH), την ιταλική Edison και τη ΔΕΠΑ και προορίζεται να διευκολύνει την πρόσβαση σε διαφοροποιημένες πηγές φυσικού αερίου εντός της Ν.Α. Ευρώπης, δημιουργώντας συνέργειες με άλλες διασυνδέσεις στην περιοχή, όπως, οι διασυνδετήριοι αγωγοί, Βουλγαρίας-Ρουμανίας, Ρουμανίας-Ουγγαρίας, Βουλγαρίας-Σερβίας, κλπ., αλλά και μεταφέροντας φυσικό αέριο τόσο από υπάρχοντες, όσο και από σχεδιαζόμενους τερματικούς σταθμούς ΥΦΑ στη Βόρεια Ελλάδα. Επιπλέον, ο IGB θα μπορεί να συνδεθεί και με τον TAP, ύστερα από το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφηκε το Δεκέμβριο του 2013.
Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός, με δυνατότητα λειτουργίας σε ανάστροφη ροή, θα μεταφέρει αρχικά 3 δισ. κ.μ., τα οποία θα μπορούν να επεκταθούν στα 5 δισ. κ.μ.. Το κόστος κατασκευής του υπολογίζεται στα 220 εκατ. ευρώ.
Η κοινή εταιρία Natural Gas Interconnector Greece Bulgaria EAD ( ICGB) έχει υπογράψει συμφωνία με την EBRD για τη διερεύνηση δυνατοτήτων χρηματοδότησης έως του ποσού των 130 εκατ. ευρώ, ενώ η Ε.Ε. έχει δεσμεύσει 45 εκατ. ευρώ για το έργο αυτό, το οποίο περιλαμβάνεται στη λίστα PCI. Σε αυτή τη φάση επικαιροποιείται το επιχειρηματικό σχέδιο και η χρηματοδοτική δομή του έργου, ώστε να λαμβάνεται υπόψη η σύμβαση με την EBRD. Στο μεταξύ, έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του market test, σε συνεργασία με τις Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Βουλγαρίας και η δεύτερη φάση, που είναι δεσμευτική, θα ξεκινήσει σύντομα. Το έργο έχει εξασφαλίσει περιβαλλοντική αδειοδότηση τόσο στην Ελλάδα, όσο και στη Βουλγαρία. Με αυτά τα δεδομένα εκτιμάται ότι η τελική απόφαση επένδυσης θα ληφθεί το ερχόμενο Φθινόπωρο, με την έναρξη κατασκευής να τοποθετείται στις αρχές του 2015. Ο χρόνος υλοποίησης του έργου υπολογίζεται σε 14 μήνες, με το πρώτο αέριο να εκτιμάται ότι θα αρχίσει να ρέει στα τέλη του 2016.
Έργο PCI έχει χαρακτηριστεί και ο πλωτός τερματικός σταθμός ( FSRU),Aegean LNG, το οποίο προσβλέπεται σε συνεργασία με τον IGB να συμβάλει στη δημιουργία αγοράς φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή. Για το έργο αυτό έχει ολοκληρωθεί η μελέτη σκοπιμότητας από την Exmar, από την οποία πιστοποιήθηκε η δυνατότητα τεχνικής υλοποίησης του. Σε αυτή τη φάση εκπονείται η Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων, που αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα. Ο πλωτός σταθμός σχεδιάζεται με μέγιστη ικανότητα 5 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου προς τη Ν.Α. Ευρώπη. Θα έχει, δηλαδή, κυρίως εξαγωγικό χαρακτήρα. Το κόστος κατασκευής του υπολογίζεται σε 270 εκατ. ευρώ και για την κάλυψη του η ΔΕΠΑ είναι σε συνεχείς επαφές με ενδιαφερόμενους επενδυτές. Κι αυτό το έργο, με βάση τους σχεδιασμούς της ΔΕΠΑ, θεωρείται εφικτό να λειτουργήσει μέσα στο 2016.
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
ΠΗΓΗ: http://www.energia.gr/article.asp?art_id=80243
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου