Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου 2012

Καρέλιας: Τα bonus, οι εξαγωγές-ρεκόρ και η "απειλή" από την Ε.Ε.

Όταν το 2000 διεκόπη η συνεργασία της Καρέλιας με την αμερικανική R. J. Reynolds (της σημερινής Japan Tobacco International) για την παραγωγή και διανομή των τσιγάρων Camel στην Ελλάδα, ορισμένοι προέβλεπαν πως η ιστορική καπνοβιομηχανία θα αντιμετώπιζε δυσκολίες. Επρόκειτο, όμως, για μια διορατική, όπως αποδείχθηκε, κίνηση καθώς οι επικεφαλής του ομίλου επέλεξαν να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη των ιδιόκτητων σημάτων της ελληνικής καπνοβιομηχανίας. 
Πράγματι, η ικανότητά της Καρέλιας να δημιουργεί νέα σήματα, πολλά εκ των οποίων αποτελούν «σταθμό» στην ιστορία του τσιγάρου, έδωσε τη δυνατότητα στην εταιρεία όχι μόνο να ενισχύσει την εξωστρέφειά της, αλλά να πετύχει τα τελευταία επτά συνεχόμενα χρόνια διψήφιο ρυθμό οργανικής ανάπτυξης. Σε επίπεδο πωλήσεων, τετραπλασίασε το κύκλο εργασιών της και από τα 147 εκατ. ευρώ του 2000, έκλεισε το 2011 στα 610 εκατ. ευρώ, ενώ η διεθνή της δραστηριότητα έφθασε σήμερα να αποτελεί πάνω από το 75% του συνολικού όγκου πωλήσεων. 


Η στρατηγική εισόδου σε νέες αγορές στο εξωτερικό, η εξωστρέφεια, οι επενδύσεις για την ενίσχυση της παραγωγής της (αποτελεί τη μόνη μη πολυεθνική εταιρεία στον κόσμο που έχει εγκαταστήσει τη ταχύτερη διαθέσιμη τεχνολογία παραγωγής τσιγάρων που φθάνει τα 1.600 τσιγάρα το λεπτό) αλλά και στο ανθρώπινο δυναμικό της, αποτελούν τα στοιχεία που έφεραν τη Καρέλιας στην θέση που κατέχει σήμερα, όσο μόνο στον κλάδο της αλλά στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας. 

Σε μια περίοδο που οι περισσότερες εταιρείες αγωνίζονται για να αναδιαρθρώσουν τα χρέη τους, οι επενδύσεις της Καρέλιας πραγματοποιούνται από ίδια κεφάλαια. Πέρυσι προχώρησε σε επενδύσεις 7 εκατομμυρίων ευρώ με σκοπό την αύξηση της παραγωγικής δυνατότητος, την βελτίωση της ευελιξίας στην παραγωγή και την περαιτέρω τόνωση των εξαγωγών, οι οποίες πραγματοποιούνται σε 65 χώρες. 

Με την εταιρεία να διαθέτει σήμερα μηδενικό τραπεζικό δανεισμό και ταμειακά διαθέσιμα 210 εκατ. ευρώ, σε μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά, η Καρέλιας αύξησε τις πωλήσεις εκτός Ελλάδας, φτάνοντας σχεδόν στα 13,4 δισ. τσιγάρα, το οποίο και αποτελεί νέο ρεκόρ, αλλά και την κερδοφορία της. Για το ίδιο διάστημα, εισέφερε στα δημόσια ταμεία 350 εκατ. ευρώ από έμμεσους και άμεσους φόρους, 6 εκατ. ευρώ στα ασφαλιστικά ταμεία και έφερε πάνω από 150 εκατ. ευρώ σε συνάλλαγμα από διεθνείς πωλήσεις. Συγχρόνως, συνεχίζει να επιστρέφει μέρος των κερδών στους εργαζομένους της: πέρυσι το ποσό αυτό με τη μορφή διαφόρων παροχών έφθασε τα 1,8 εκατ. ευρώ, όταν πέρυσι ήταν 1,45 εκατ. ευρώ και το 2010 έφθασε τα 1,15 εκατ. ευρώ. 

Και όλα αυτά όταν κλήθηκε να αντιμετωπίσει μια σαρωτική αλλαγή στη φορολογία των καπνικών προϊόντων, τα αποτελέσματα της οποίας δεν έχουν ακόμη γίνει εμφανή αφού η αγορά έχει ακόμη αποθέματα με τις παλαιές τιμές. 

Νέες προκλήσεις 

Καίτοι επιχειρηματικά η παλαιότερη σήμερα εν ζωή ελληνική καπνοβιομηχανία να ακμάζει, τη νέα χρονιά θα βρεθεί αντιμέτωπη με σοβαρότατες προκλήσεις. Αιτία, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναθεώρηση της Οδηγίας περί Προϊόντων Καπνού, η οποία εάν ψηφιστεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα Εθνικά Κοινοβούλια, θα αποτελεί το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα προϊόντα καπνού στα Κράτη- Μέλη της ΕΕ. Μεταξύ των προτάσεων προβλέπονται πολύ μεγάλες προειδοποιήσεις υγείας, συγκεκριμένους τρόπους τυποποίησης του πακέτου, αλλά και απαγόρευση των τσιγάρων slims και menthol. 

Μιλώντας προ ημερών στους εργαζομένους, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Ανδρέας Καρέλιας ανέφερε πως η πρόταση της Κομισιόν για κατάργηση των slims τσιγάρων (μια από τις βασικότερες κατηγορίες προϊόντων της Καρέλιας), των τσιγάρων μέντας και οι αλλαγές στις προειδοποιήσεις στις επιφάνειες των πακέτων, εξαφανίζει επιτυχημένα διεθνή αλλά ελληνικής ιδιοκτησίας εμπορικά σήματα για την προώθηση και «κτίσιμο» των οποίων έχουν ξοδευτεί δεκάδες εκατομμύρια και έχουν δαπανηθεί άλλα τόσα δεκάδες εκατομμύρια σε μηχανολογικό εξοπλισμό για την παραγωγή τους. 

«Σε περίπτωση που υλοποιηθούν όλα αυτά», συμπλήρωσε, «η εταιρεία μας χωρίς να προχωρήσει σε τεράστιες αλλαγές στην όλη της υποδομή, προσωπικό δεν θα μπορεί να σταθεί στα πόδια της, αφού θα έχει χάσει το 40% και πλέον από τις πωλήσεις της και την πλειονότητα των πιο κερδοφόρων σημάτων της». Η Καρέλιας ζητά τώρα από την πολιτεία να γίνει από κοινού µία προσπάθεια να εκλογικευτεί η αναµόρφωση της οδηγίας ώστε να µετριαστούν οι επιπτώσεις, τόσο για την ίδια όσο και για την ελληνική οικονομία. 


Του Νίκου Χρυσικόπουλου 
Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου