Τετάρτη 10 Ιουλίου 2013

Ξεπέρασαν το 1 δισ. τα deals των private equities με Έλληνες εφοπλιστές

Αμερικανικά κεφάλαια χτίζουν μεγάλους στόλους μαζί με Έλληνες πλοιοκτήτες εκμεταλλευόμενοι τις ιστορικά χαμηλές τιμές των ποντοπόρων τόσο στη δευτερογενή αγορά όσο και στα ναυπηγεία, οικοδομώντας σχέσεις που ενδέχεται να επεκταθούν, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, και σε άλλους τομείς όπως το real estate, αλλά και σε άλλες επενδύσεις στην ξηρά. 

Οι τελευταίες πληροφορίες για συζητήσεις μεταξύ Ελλήνων και private equities επιβεβαιώνουν ότι αυτό που έχει συμβεί τους τελευταίους μήνες έχει γερά θεμέλια. Ήδη άλλωστε περισσότερα από 1 δισ. δολ. έχουν δεσμευτεί από ξένα και ειδικά αμερικανικά funds σε κοινοπρακτικά σχήματα με Έλληνες. 


Μερικά από τα ονόματα περιλαμβάνουν κολοσσούς όπως το York Capital Management με 14,5 δισ. δολ. υπό διαχείριση κεφάλαια και, βέβαια, το Oaktree Capital με 80 δισ. δολ. υπό διαχείριση. 

Το York Capital νωρίτερα φέτος συνέστησε κοινοπραξία με την εισηγμένη στο NYSE ναυτικαλή Costamare, συμφερόντων Κωστή Κωνσταντακόπουλου, η οποία προβλέπει επενδύσεις έως και 500 εκατ. δολ., δίνοντας την επιλογή στον Ελληνα εφοπλιστή να κρατήσει το management αλλά και να αυξήσει τη συμμετοχή του, εάν το επιθυμεί, έως και το 49% από 25% κατ’ ελάχιστον. 

Επίσης, έως και 500 εκατ. δολ. έχουν συμφωνήσει να επενδύσουν από κοινού και η Oceanbulk, συμφερόντων Πέτρου Παππά, με την Oaktree Capital. Και τα δυο αυτά deas αφορούν αγορές πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κλάδο στον οποίο επεκτείνονται με ραγδαίους ρυθμούς οι Έλληνες πλοιοκτήτες. 

Σε αυτό τον κλάδο άλλωστε στοχεύει και η κοινοπραξία του private equity Kelso & Co με την Tecnomare, συμφερόντων των Ελλήνων επιχειρηματιών Γ. Γιουρούκου, Α. Στέγγου, όπως και το deal της Euromare (ύψους 175 εκατ. δολ.) συμφερόντων Αριστείδη Πίτα με τα private equity Eton Park Capital Management και Rhone Capital 3. 

Όμως οι συμφωνίες Ελλήνων Αμερικανών δεν σταματούν στα containerships. Ένα εκ των γνωστότερων στην Ελλάδα private equity, το Carlyle Group, προ μηνών συγκρότησε κοινοπραξία με Έλληνα εφοπλιστή συνεισφέροντας ως και 100 εκατ. δολ. με στόχο την αγορά φορτηγών πλοίων. 

Είχε προηγηθεί η συμφωνία της Prime Marine συμφερόντων Στάθη Τοπούζογλου με το fund Perella Weinberg που επενδύει σε τάνκερ όπως και η συμφωνία ύψους 120 εκατ. δολ. της ναυτιλιακής Seres, συμφερόντων Πέτρου Γ. Λιβανού, με την JP Morgan Asset Management . 

Οι επαφές της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας με τα μεγάλα αμερικανικά funds συνεχίζονται αδιάλειπτα, με τους Ελληνες εφοπλιστές να εμφανίζονται μάλιστα, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, επιλεκτικοί όσον αφορά τις μελλοντικές τους συνεργασίες. 

Η ελληνική πρωτοκαθεδρία στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές και η μεγάλη εμπειρία των Eλλήνων εφοπλιστών στη διαχείριση στόλων σε συνδυασμό με την πρακτικά ολοκληρωτική αδυναμία των τραπεζών να αυξήσουν σημαντικά τις χρηματοδοτήσεις προς τη ναυτιλία έχει ανοίξει αυτό το νέο πεδίο επενδύσεων στα private equities. Και οι συνεργασίες αυτές έχουν ήδη αρχίσει να δείχνουν πως μπορούν να «μεταναστεύσουν» και σε άλλους κλάδους. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα που αναφέρουν ναυτιλιακοί κύκλοι είναι το deal του Στάθη Τοπούζογλου –βασικού μετόχου της Energean Oil & Gas μαζί με τον Μαθιό Ρήγα – με την Τhird Point στα πετρέλαια της Καβάλας που επεκτάθηκε και στην απόκτηση ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου της Energean.


Του Ηλία Μπέλλου 

Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου