Οι Γερμανοί εφοπλιστές υφαρπάζουν το έργο των Ελλήνων! Μπορεί η ελληνόκτητη ναυτιλία να βρίσκεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως, κατέχοντας το 16,2% της παγκόσμιας χωρητικότητας, ωστόσο το ποσοστό της διολισθαίνει σε σχέση με το 2000.
Σύμφωνα με στοιχεία της Boston Consulting Group, η ελληνόκτητη ναυτιλία καταλάμβανε το 2011 το 16,2% της παγκόσμιας χωρητικότητας, έναντι 18,1% το 2000. Στον αντίποδα, οι χώρες που υπολείπονται και συγκεκριμένα η Ιαπωνία, η Γερμανία και η Κίνα, όχι μόνο αύξησαν σημαντικά τα ποσοστά τους, αλλά στην περίπτωση της Γερμανίας πέτυχαν υπερδιπλασιασμό μεγεθών (9,2% το 2011, έναντι 4% το 2000)!
Πιέσεις από Ε.Ε.
Η ανωτέρω μεταβολή αποκτά επιπρόσθετη σημασία εάν αναλογιστεί κανείς τις πιέσεις που δέχονται οι Ελληνες εφοπλιστές από την Ε.Ε. τα τελευταία χρόνια για τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν. Μάλιστα, Ελλάδα, Μάλτα και Κύπρος συστήνουν κοινό μέτωπο, προκειμένου να αποτρέψουν την επιχειρούμενη θεσμοθέτηση ενιαίας ναυτιλιακής φορολογίας για τα κράτη-μέλη της Ενωσης.
Οι κυβερνήσεις των τριών χωρών έχουν πληροφορηθεί ότι η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. έχει αρχίσει να συζητά το θέμα και μάλιστα έχουν αφήσει να διαρρεύσουν λεπτομέρειες περί των προθέσεων της επιτροπής.
Η άποψη της Ε.Ε., όπως δημοσίευσε ο γερμανικός Τύπος, είναι ότι, μέσω της φορολογίας χωρητικότητας, καθώς και των απαλλαγών από τη φορολογία των διαφόρων τύπων εισοδήματος, οι ελληνικές αρχές μείωσαν ή κατήργησαν τα φορολογικά βάρη, που διαφορετικά θα βάρυναν τις εφοπλιστικές εταιρείες.
Τα εν λόγω μέτρα (συνολικά οι φοροαπαλλαγές είναι 58) θεωρείται ότι παρέχουν επιλεκτικό οικονομικό πλεονέκτημα σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών στις εξεταζόμενες χώρες.
Πάντως, είναι κοινώς αποδεκτό ότι η ελληνική ναυτιλία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς της ελληνικής οικονομικής δραστηριότητας. Σύμφωνα με την ανωτέρω έρευνα, η συνολική συνεισφορά του ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου στο ΑΕΠ για το 2013 εκτιμάται στο 7%.
165.000 εργαζόμενοι
Ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος υπολογίζεται ότι απασχολεί περισσότερα από 165.000 άτομα, δηλαδή το 3,5% της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα. Η συνεισφορά στην οικονομία αποτυπώνεται και από τις ετήσιες εισπράξεις στο εμπορικό ισοζύγιο υπηρεσιών. Οι εισπράξεις των θαλάσσιων μεταφορών στο εμπορικό ισοζύγιο υπηρεσιών ανήλθαν την τελευταία δεκαετία στα 136 δισ. ευρώ (μόνο το 2010 έφθασαν τα 13,5 δισ.).
Μελλοντικά, η ελληνική ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει περαιτέρω βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας εάν υιοθετηθούν οι ακόλουθες πέντε προτάσεις:
- Ενταξη ναυτιλιακού τομέα στη μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή πολιτική της Ελλάδας,
- Αύξηση εγγραφών σε ναυτικές σχολές με απώτερο σκοπό να ενισχυθεί η απασχόληση των Ελλήνων στη ναυτιλία,
- Αναβάθμιση ποιότητας εκπαίδευσης και δυνατότητα ιδιωτικής εκπαίδευσης,
- Απλοποίηση διαδικασιών έναρξης επιχειρήσεων και μείωση γραφειοκρατίας,
- Σταθερό και ανταγωνιστικό θεσμικό πλαίσιο λόγω του διεθνούς ανταγωνισμού που υπάρχει.
Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου