«Δεν πιστεύω ότι υπήρξε μια σύγκρουση. Νομίζω ότι ήταν μια διαφορά απόψεων για ορισμένες διαφωνίες», δήλωσε ο υφυπουργός Εξωτερικών της Κίνας, Cheng Guoping στις 8 Μαΐου. Μιλούσε μετά από μια αντιπαράθεση μεταξύ κινεζικών και βιετναμέζικων πλοίων στις 7 Μαΐου σε μια διαφιλονικούμενη περιοχή της Θάλασσας της Νότιας Κίνας, στην οποία τα πλοία αντήλλαξαν ριπές νερού μεταξύ τους. Αυτή η «διαφορά απόψεων» ήταν ίσως το πιο κοντινό σε βίαιη αντιπαράθεση στην οποία έχουν έρθει οι δύο χώρες τα τελευταία 25 χρόνια.
Ο Hanoi ισχυρίζεται ότι τα πλοία της Κίνας ενήργησαν επιθετικά. Το Πεκίνο ισχυρίζεται ότι τα πλοία του αντέδρασαν στον εμβολισμό τους από το Βιετνάμ. Είναι αδύνατο να εκτιμηθεί ποια πλευρά είναι η πιο ένοχη, αν και το νόμο στοιχείο που παρέχεται μέχρι σήμερα, έρχεται από ένα βιετναμέζικο βίντεο που δείχνει ξεκάθαρα τρία ξεχωριστά περιστατικά με πλοία της κινεζικής πλευρά (με αριθμό σημαίας 46102, 44044 και 372102) να αλλάζουν πορεία για να εμβολίσουν την πρύμνη ενός βιετναμέζικού σκάφους, χρησιμοποιώντας και κανόνια νερού ορισμένες φορές.
Τα περιστατικά συνέβησαν ως αποτέλεσμα της ενέργειας της Κίνας να στείλει μια εξέδρα πετρελαίου βαθέως υδάτων, HD-981 που ανήκει στην China National Offshore Oil Corporation (CNOOC), στα νερά των νήσων Paracel. Αυτό τοποθετεί την εξέδρα περίπου 120 ναυτικά μίλια μακριά από τις ακτές του Βιετνάμ και 180 ναυτικά μίλια από το κινεζικό νησί Hainan, αλλά μόλις 17 ναυτικά μίλια από το κινεζικό νησί Paracel. Αυτά τα νησιά διεκδικούνται τόσο από το Βιετνάμ όσο και από την Κίνα, αλλά μετά από μια στρατιωτική σύγκρουση το 1974 τα στρατεύματα του Νότιο Βιετνάμ αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν από το δυτικό μισό του νησιωτικού συμπλέγματος, και έχουν καταληφθεί στο σύνολό τους από την Κίνα.
Αυτά τα περιστατικά είναι η τελευταία εκδήλωση της έντασης σχετικά με τα διάφορα αμφισβητούμενα τμήματα της Θάλασσας της Νότιας Κίνας, και αναμφισβήτητα θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια περαιτέρω προσπάθεια από την Κίνα να αλλάξει το status quo στη διαχείριση των πόρων της περιοχής. Το 2012, μετά από μια αντιπαράθεση σχετικά με το Scarborough Shoal, η Κίνα ανέλαβε ουσιαστικά τη διαχείριση του τμήματος και έχει αποτρέψει τα αλιευτικά σκάφη των Φιλιππινών να πλησιάσουν ξανά το σύμπλεγμα. Το 2014, η Κίνα επιχείρησε δύο φορές να αποτρέψει τον ανεφοδιασμό μιας μικρής ομάδας Φιλιππινέζων πεζοναυτών που βρισκόταν σε ένα σκάφος στο Second Thomas Shoal, προφανώς σε μια προσπάθεια να τους απομακρύνει από το εν λόγω τμήμα. Τώρα, σε μια σαφώς προμελετημένη κίνηση που απαίτησε τη σημαντική οργάνωση και σχεδιασμό προκειμένου να συγκεντρώσει έναν στόλο στρατιωτικών και παραστρατιωτικών σκαφών που θα συνοδεύουν την εξέδρα, το Πεκίνο φαίνεται να προσπαθεί να αποδείξει την ικανότητά του και την προθυμία του να εκμεταλλευτεί τους υποθαλάσσιους πόρους της περιοχής που θεωρεί ότι είναι μεταξύ της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης της.
Παρά την επιθετική ρητορική και την χαμηλού επιπέδου αντιπαράθεση ωστόσο, το περιστατικό αντανακλά επίσης ότι καμία πλευρά δεν είναι πρόθυμη να χρησιμοποιήσει τη βία ως λύση στη διαφορά. Το Βιετνάμ χρησιμοποίησε μόνο παραστρατιωτικά σκάφη από την πρόσφατα μετονομασθείσα ακτοφυλακή και κάποια μη στρατιωτικά πλοία, ενώ η Κίνα χρησιμοποίησε μόνο σκάφη της ακτοφυλακής στις συγκρούσεις. Η απόφαση να αποφευχθεί η άμεση χρήση των στρατιωτικών πλοίων σε μια αντιπαράθεση, υποδηλώνει ότι καμία από τις δύο χώρες δεν θέλει να κλιμακώσει την κρίση. Όπως στις προηγούμενες συγκρούσεις με την Κίνα το 1974 και το 1988 στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, το Βιετνάμ είναι πιθανό να χάσει οποιαδήποτε σύντομη εμπλοκή, και η Κίνα είναι πρόθυμη να εμφανιστεί ότι ενεργεί εντός των ορίων του διεθνούς δικαίου και να μην θεωρηθεί ως η επιτιθέμενη από άλλα κράτη.
Η χρήση των πολιτικών και παραστρατιωτικών σκαφών αντανακλά μια ευρύτερη στρατηγική από τα κράτη στην περιοχή να χρησιμοποιήσουν άοπλα ή ελαφρώς οπλισμένα σκάφη για την επιβολή της αμφισβητούμενης κυριαρχίας, να εξαναγκάσουν τους αντιπάλους και να περιπολούν στα νερά της Θάλασσας της Νότιας Κίνας. Η πολιτική επιτρέπει στα διάφορα κράτη να διακηρύξουν τη διαχείριση των αμφιλεγόμενων περιοχών, ενώ παράλληλα αποφεύγουν την δυνατότητα ταχείας κλιμάκωσης της βίας. Την ίδια στιγμή, οι επενδύσεις σε στρατιωτικό εξοπλισμό έχουν επιτρέψει τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας να αναπτύξουν ικανότητας, όπως τα υποβρύχια και οι αντιτορπιλικοί πύραυλοι, για να αποτρέψουν την κινεζική επιθετικότητα γενικότερα.
Η σινό-βιετναμέζικη αντιπαράθεση κοντά στα νησιά Paracel απλώς θα ενισχύσει αυτές τις τάσεις και ίσως προωθήσει μια άλλη πολιτική που ακολουθείται από το Hanoi: η δημιουργία ισχυρότερων σχέσεων με μια σειρά άλλων δυνάμεων, μεταξύ των οποίων η Ιαπωνία, οι ΗΠΑ και η Ινδία, προκειμένου να ενθαρρύνει παρεμβάσεις από μεγαλύτερες δυνάμεις. Όπως αποδεικνύει και η πετρελαϊκή εξέδρα, το Πεκίνο αυτή τη στιγμή έχει λίγη διάθεση να εμπλακεί σε έναν ουσιαστικό διάλογο για μια επίλυση αυτών των διαφωνιών, και ως εκ τούτου, περαιτέρω αντιπαραθέσεις μεταξύ της ακτοφυλακής και των στρατιωτικών πλοίων, οι αυξημένες επενδύσεις στον αμυντικό εξοπλισμό και η μεγαλύτερη εμπλοκή από τις εξω-περιφερειακές δυνάμεις, θα πάνε όλες για να υπογραμμίσουν την περιφερειακή αντιπαράθεση και τον ανταγωνισμό στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.Του Christian Le Miere
Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ:http://www.iiss.org/en/iiss%20voices/blogsections/iiss-voices-2014-b4d9/may-5382/tempers-flare-in-south-china-sea-f9d2
ΑΠΟΔΟΣΗ:www.capital.gr
Ο Hanoi ισχυρίζεται ότι τα πλοία της Κίνας ενήργησαν επιθετικά. Το Πεκίνο ισχυρίζεται ότι τα πλοία του αντέδρασαν στον εμβολισμό τους από το Βιετνάμ. Είναι αδύνατο να εκτιμηθεί ποια πλευρά είναι η πιο ένοχη, αν και το νόμο στοιχείο που παρέχεται μέχρι σήμερα, έρχεται από ένα βιετναμέζικο βίντεο που δείχνει ξεκάθαρα τρία ξεχωριστά περιστατικά με πλοία της κινεζικής πλευρά (με αριθμό σημαίας 46102, 44044 και 372102) να αλλάζουν πορεία για να εμβολίσουν την πρύμνη ενός βιετναμέζικού σκάφους, χρησιμοποιώντας και κανόνια νερού ορισμένες φορές.
Τα περιστατικά συνέβησαν ως αποτέλεσμα της ενέργειας της Κίνας να στείλει μια εξέδρα πετρελαίου βαθέως υδάτων, HD-981 που ανήκει στην China National Offshore Oil Corporation (CNOOC), στα νερά των νήσων Paracel. Αυτό τοποθετεί την εξέδρα περίπου 120 ναυτικά μίλια μακριά από τις ακτές του Βιετνάμ και 180 ναυτικά μίλια από το κινεζικό νησί Hainan, αλλά μόλις 17 ναυτικά μίλια από το κινεζικό νησί Paracel. Αυτά τα νησιά διεκδικούνται τόσο από το Βιετνάμ όσο και από την Κίνα, αλλά μετά από μια στρατιωτική σύγκρουση το 1974 τα στρατεύματα του Νότιο Βιετνάμ αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν από το δυτικό μισό του νησιωτικού συμπλέγματος, και έχουν καταληφθεί στο σύνολό τους από την Κίνα.
Αυτά τα περιστατικά είναι η τελευταία εκδήλωση της έντασης σχετικά με τα διάφορα αμφισβητούμενα τμήματα της Θάλασσας της Νότιας Κίνας, και αναμφισβήτητα θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια περαιτέρω προσπάθεια από την Κίνα να αλλάξει το status quo στη διαχείριση των πόρων της περιοχής. Το 2012, μετά από μια αντιπαράθεση σχετικά με το Scarborough Shoal, η Κίνα ανέλαβε ουσιαστικά τη διαχείριση του τμήματος και έχει αποτρέψει τα αλιευτικά σκάφη των Φιλιππινών να πλησιάσουν ξανά το σύμπλεγμα. Το 2014, η Κίνα επιχείρησε δύο φορές να αποτρέψει τον ανεφοδιασμό μιας μικρής ομάδας Φιλιππινέζων πεζοναυτών που βρισκόταν σε ένα σκάφος στο Second Thomas Shoal, προφανώς σε μια προσπάθεια να τους απομακρύνει από το εν λόγω τμήμα. Τώρα, σε μια σαφώς προμελετημένη κίνηση που απαίτησε τη σημαντική οργάνωση και σχεδιασμό προκειμένου να συγκεντρώσει έναν στόλο στρατιωτικών και παραστρατιωτικών σκαφών που θα συνοδεύουν την εξέδρα, το Πεκίνο φαίνεται να προσπαθεί να αποδείξει την ικανότητά του και την προθυμία του να εκμεταλλευτεί τους υποθαλάσσιους πόρους της περιοχής που θεωρεί ότι είναι μεταξύ της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης της.
Παρά την επιθετική ρητορική και την χαμηλού επιπέδου αντιπαράθεση ωστόσο, το περιστατικό αντανακλά επίσης ότι καμία πλευρά δεν είναι πρόθυμη να χρησιμοποιήσει τη βία ως λύση στη διαφορά. Το Βιετνάμ χρησιμοποίησε μόνο παραστρατιωτικά σκάφη από την πρόσφατα μετονομασθείσα ακτοφυλακή και κάποια μη στρατιωτικά πλοία, ενώ η Κίνα χρησιμοποίησε μόνο σκάφη της ακτοφυλακής στις συγκρούσεις. Η απόφαση να αποφευχθεί η άμεση χρήση των στρατιωτικών πλοίων σε μια αντιπαράθεση, υποδηλώνει ότι καμία από τις δύο χώρες δεν θέλει να κλιμακώσει την κρίση. Όπως στις προηγούμενες συγκρούσεις με την Κίνα το 1974 και το 1988 στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, το Βιετνάμ είναι πιθανό να χάσει οποιαδήποτε σύντομη εμπλοκή, και η Κίνα είναι πρόθυμη να εμφανιστεί ότι ενεργεί εντός των ορίων του διεθνούς δικαίου και να μην θεωρηθεί ως η επιτιθέμενη από άλλα κράτη.
Η χρήση των πολιτικών και παραστρατιωτικών σκαφών αντανακλά μια ευρύτερη στρατηγική από τα κράτη στην περιοχή να χρησιμοποιήσουν άοπλα ή ελαφρώς οπλισμένα σκάφη για την επιβολή της αμφισβητούμενης κυριαρχίας, να εξαναγκάσουν τους αντιπάλους και να περιπολούν στα νερά της Θάλασσας της Νότιας Κίνας. Η πολιτική επιτρέπει στα διάφορα κράτη να διακηρύξουν τη διαχείριση των αμφιλεγόμενων περιοχών, ενώ παράλληλα αποφεύγουν την δυνατότητα ταχείας κλιμάκωσης της βίας. Την ίδια στιγμή, οι επενδύσεις σε στρατιωτικό εξοπλισμό έχουν επιτρέψει τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας να αναπτύξουν ικανότητας, όπως τα υποβρύχια και οι αντιτορπιλικοί πύραυλοι, για να αποτρέψουν την κινεζική επιθετικότητα γενικότερα.
Η σινό-βιετναμέζικη αντιπαράθεση κοντά στα νησιά Paracel απλώς θα ενισχύσει αυτές τις τάσεις και ίσως προωθήσει μια άλλη πολιτική που ακολουθείται από το Hanoi: η δημιουργία ισχυρότερων σχέσεων με μια σειρά άλλων δυνάμεων, μεταξύ των οποίων η Ιαπωνία, οι ΗΠΑ και η Ινδία, προκειμένου να ενθαρρύνει παρεμβάσεις από μεγαλύτερες δυνάμεις. Όπως αποδεικνύει και η πετρελαϊκή εξέδρα, το Πεκίνο αυτή τη στιγμή έχει λίγη διάθεση να εμπλακεί σε έναν ουσιαστικό διάλογο για μια επίλυση αυτών των διαφωνιών, και ως εκ τούτου, περαιτέρω αντιπαραθέσεις μεταξύ της ακτοφυλακής και των στρατιωτικών πλοίων, οι αυξημένες επενδύσεις στον αμυντικό εξοπλισμό και η μεγαλύτερη εμπλοκή από τις εξω-περιφερειακές δυνάμεις, θα πάνε όλες για να υπογραμμίσουν την περιφερειακή αντιπαράθεση και τον ανταγωνισμό στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.Του Christian Le Miere
Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ:http://www.iiss.org/en/iiss%20voices/blogsections/iiss-voices-2014-b4d9/may-5382/tempers-flare-in-south-china-sea-f9d2
ΑΠΟΔΟΣΗ:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου