Παρασκευή 23 Μαΐου 2014

Αναβάθμισε την Eλλάδα ο οίκος Fitch

Στην αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας από B- σε B, προχώρησε ο οίκος αξιολόγησης Fitch, με σταθερές προοπτικές (stable outlook) αλλά και της "οροφής χώρας" (country ceiling) από "Β+" σε "ΒΒ", όπως ανακοίνωσε σήμερα ο οίκος αξιολόγησης

Αναβάθμισε την Eλλάδα ο οίκος Fitch
Για την αναβάθμιση ο οίκος Fitch επικαλείται την η εξασφάλιση πρωτογενούς πλεονάσματος στον προϋπολογισμό, κάτι που αποτελούσε στόχο-κλειδί του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, αλλά και που συνιστά «υπεραπόδοση».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Οίκου, η Ελλάδα πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα στο λογαριασμό της γενικής κυβέρνησης το 2013, έναν στόχο κλειδί του προγράμματος στήριξης ΕΕ - ΔΝΤ και μία υπεραπόδοση σχετικά με τον προϋπολογισμό.
Τα μέτρα του «προσαρμοσμένου» ισοζυγίου -βάσει των κανόνων του ελληνικού προγράμματος- κατέγραψαν πλεόνασμα της τάξης του 8% του ΑΕΠ πέρυσι. Το έλλειμα με εξαίρεση τη στήριξη των τραπεζών ανήλθε στο 2,1% του ΑΕΠ. Λαμβάνοντας υπόψη και το κόστος της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, το έλλειμμα ήταν στο 12,7% του ΑΕΠ. Ο Fitch προβλέπει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα αυξηθεί περαιτέρω το 2014 φτάνοντας το 1,4% του ΑΕΠ.
Ο βραχυπρόθεσμος κίνδυνος ρευστότητας έχει απομακρυνθεί, αν και αυτό θα εξαρτηθεί από το αν θα παραμείνει η Ελλάδα εντός τροχιάς του προγράμματος. Η κυβέρνηση δεν θα χρηματοδοτείται πλήρως από την ΕΕ και το ΔΝΤ μετά το 2014 - 15, όμως υπάρχουν ορισμένες λογικοφανείς επιλογές για την κάλυψη αυτού του χρηματοδοτικού κενού. Αυτές περιλαμβάνουν τη χρήση καταθέσεων υπο-τομέων μέσω repo συναλλαγών και αχρησιμοποίητα μέρη επίσημων κεφαλαίων που προήλθαν από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Η πρόσφατατη ανάκτηση μίας μερικής πρόσβασης στις αγορές επίσης αυξάνει τη χρηματοδοτική ευελιξία της Ελλάδας.
Παράλληλα, η Ελλάδα κατέγραψε μία αξιοσημείωτη μείωση ελλείμματος μετά από τέσσερα χρόνια και δύο προγράμματα στήριξης. Το έλλειμα/ΑΕΠ εκτός από τη στήριξη των τραπεζών έχει μειώσει κατά 14 ποσοστιαίες μονάδες εν μέσω σοβαρών κυκλικών δυσκολιών. Με την πιο αντίξοη φάση της προσαρμογής να έχει περάσει, η αξιολόγηση της Ελλάδας γίνεται λιγότερο ευάλωτη σε πολιτικές καθυστερήσεις και κρίσεις.
Η Ελλάδα έχει καταγράψει το πρώτο μεταπολεμικό πλεόνασμά της το 2013 (0μ,7% του ΑΕΠ). Αυτό συνέβη χάρη στην σοβαρή συμπίεση των εισαγωγών και το επιτόκιο του χρέους. Παρόλα αυτά αντανακλά επίσης τα μεγάλα έσοδα από τον τουρισμό και τη σημαντική αύξηση των μεταβιβάσεων στο δίκτυο της ΕΕ.
Η οικονομία υποχωρεί. Τα οικονομικά στοιχεία είναι ενθαρρυντικά και υποστηρίζουμε την προσδοκία μας ότι η ανάκαμψη θα επέλεθει φέτος. Ο Fitch προβλέπει ανάπτυξη στο 0,5% του ΑΕΠ το 2014 και 2,5 το 2015. Οι συνθήκες της αγοράς κεφαλαίου έχουν βελτιωθεί σημαντικά με μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά και το κράτος να μπορεί να έχει ξανά πρόσβαση στη χρηματοδότηση.
Το «Β» της Ελλάδας επίσης αντανακλά επίσης τα κάτωθι:
Το πολιτικό ρίσκο παραμένει υψηλό. Η παρούσα κυβέρνηση έχει δείξει ότι κατέχει το μεγαλύτερο μέρος του επίσημου προγράμματος, αλλά η απώλια ενός κυβερνητικού εταίρου και οι αποστασίες βουλευτών έχουν ελλατώσει σημαντικά την πλειοψηφία της.
Μία πρόωρη εκλογική αναμέτρηση το πρώτο τρίμηνο του 2015 είναι το πιο πιθανό σενάριο, αν και δεν θα μπορούσε κανείς να απορρίψει ένα ενδεχόμενο πρόωρων φέτος. Αν και, δεν είναι το βασικό σενάριο του Fitch's central scenario, υπάρχει ο κίνδυνος ότι η επόμενη κυβέρνηση να στηρίξει λιγότερο οικονομικές και δημοσιονομικές επιχειρήσεις.
Η μέση αξιολόγηση του Fitch για τη βιωσιμότητα των ελληνικών τραπεζών είναι «b», υποδεικνύοντας μία αδύναμη «αυτόνομη» πιστοληπτική ικανότητα. Οι ελληνικές τράπεζες έχουν νέα κεφάλαια από την κυβέρνηση και σε μικρότερο βαθμό από ιδιωτικές πηγές. Αν και οι κεφαλαιακοί δείκτες κάποιων ελληνικών τραπεζών είναι καλύτερη σε σύγκριση με άλλους διεθνείς, αυτό, ωστόσο, αντισταθμίζεται από τα εύθραυστα προφίλ κινδύνου στο πλαίσιο της παρατεταμένης ύφεσης.
Η ποιότητα των τραπεζικών assetείναι αδύναμη -το 33% των δανείων ήταν μη εξυπηρετούμενα το 2013- αν και η πιστωτική επιδείνωση θα επιβραδυνθεί εντός των επόμενων τριμήων.
Σε ένα μεγάλο βαθμό, η προσαρμογή της Ελλάδας σημειώθηκε μέσω απότομης συρρίκνωσης του πραγματικού ΑΕπ και των θέσεων εργασίας. Παρόλα αυτά, υπήρξε μία αξιοσημείωτη προσαρμογή σε μισθούς και τιμές με την πραγματική σταθμισμένη συναλλαγματική ισοτιμία να έχει φτάσει στα επίπεδα που βρισκόταν στα μέσα της δεκαετίας του '90.
Ο Fitch θεωρεί ότι η ανταγωνιστικότητα των τιμών έχει αποκατασταθεί, αν και η βάση των εξαγωγών παραμένει περιορισμένη. Οι τιμές καταναλωτή και ο ευρύτερος αποπληθωριστής του ΑΕΠ μειώνονται, αν και ο Οίκος προβλέπει επιστροφή σε θετικό πληθωρισμό το 2015
Παρά τη μεικτή πρόοδο στην εκπλήρωση των απαιτούμενων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, έχουν γίνει σημαντικά βήματα σε κάποιους τομείς, ιδιαίτερα στο δημόσιο τομέα και στην ευελιξία της αγοράς εργασίας. Με τη χώρα να έχει υψηλά επίπεδα ανεργίας (27,3% το 2013), το τελυταίο θα μπορούσε να αποτελέσει ένα βασικό παράγοντας στην μείωση της ανεργίας μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Ενα «πολυνομοσχέδιο» διαρθωτικών μεταρρυθμίσεων ψηφίστηκε το Μάρτιο από την ελληνική βουλή και περιλαμβάνει σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση των αδυναμιών της αγοράς, τις οποίες είχε διαπιστώσει προηγουμένως ο ΟΑΣΕ.
Η αξιολόγηση της Ελλάδας στηρίζεται κυρίως από το υψηλό κατά κεφαλήν εισόδημά της, τα μέτρα της διακυβέρνησης και η συμμετοχή της στη ζώνη του ευρώ, γεγονός που την προστατεύει από τα υψηλά συναλλαγματικά ρίσκα και διευκολύνει την πρόσβαση σε άνευ προηγουμένου οικονομική βοήθεια.
Η «οροφή της χώρας» (country ceiling) αυξάνεται στο ΒΒ αντανακλώντας την υποχώρηση του κινδύνου εξόδου της Ελλάδας από την ευρωζώνη σε συνδυασμό με την πρόσβαση στις εξωτερικές αγορές τόσο του κράτους όσο και του ιδιωτικού τομέα.
«ΕΥΑΙΣΘΗΤΑ» ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Η «Σταθερή» αξιολόγηση αντανακλά την εκτίμηση της Fitch ότι οι πιθανότητες βελτίωσης ή επιδείνωσης είναι επί του παρόντος ισορροπημένες.
Μελλοντικές εξελίξεις που μπορεί, από μόνες τους ή σε συνδυασμό, να οδηγήσουν σε νέα αναβάθμιση της αξιολόγησης είναι, μεταξύ άλλων:
  • μία ισχυρή οικονομική ανάκαμψη· μία δημοσιονομική βελτίωση που ενισχύει την θεμελιώδη προσέγγισή μας για ένα βιώσιμο πρωτογενές πλεόνασμα 4% του ΑΕΠ· μία πρόοδος στη διαχείριση του χρέους
  • μία επιτυχημένη έξοδος από τα προγράμματα, με πρόσβαση στις αγορές με ανεκτά επιτόκια και μία ελάφρυνση του χρέους που κατέχουν θεσμικοί φορείς, με όρους που να βελτιώνουν σημαντικά την μακροπρόθεσμη δυναμική του δημόσιου χρέους.
Αντίστοιχα, εξελίξεις που θα οδηγούσαν σε υποβάθμιση θα μπορούσαν να είναι, μεταξύ άλλων:
  • μία εγχώρια πολιτική κρίση και/ή επιδείνωση των σχέσεων με τους δανειστές, που θα προκαλούσε αμφιβολίες σχετικά με την δυνατότητα και τη βούληση της Ελλάδας να συνεχίσει την δημοσιονομική και διαρθρωτική της προσαρμογή.
  • μία αποτυχία της οικονομίας να ανακάμψει, που θα οδηγούσε σε ελλείμματα στη χρηματοδότηση και αύξηση των κινδύνων σχετικά με την βιωσιμότητα του χρέους. Η συνεχιζόμενη πτώση τιμών μεσοπρόθεσμα, θα μπορούσε να πλήξει την εικόνα των μακροοικονομικών μεγεθών.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ
Οι αξιολογήσεις και η εκτίμηση επηρεάζονται από μία σειρά από υποθέσεις.
Οι επίσημοι δανειστές συνεχίζουν να υποστηρίζουν την ΕΔλλάδα στο πλαίσιο του δεύτερου προγράμματος προσαρμογής. Η νυν και οι μελλοντικές κυβερνήσεις συνεχίζουν να υποστηρίζουν εκτεταμένα την δημοσιονομική και οικονομική προσαρμογή. Η κοινωνική σταθερότητα διατηρείται.
Οι ελληνικές τράπεζες δεν ζητούν περαιτέρω οικονομική στήριξη από τα κρατικά ταμεία· μέχρι τώρα έχουν απορροφήσει 37 δισ. ευρώ ή 20% του ΑΕΠ.
Το δημόσιο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης θα σταθεροποιηθεί στο 177% το 2014, για να αρχίσει να υποχωρεί σταδιακά στο εξής. Αυτές οι υποθέσεις δεν συμπεριλαμβάνουν επίσημα δάνεια που μπορεί να συμφωνηθούν αργότερα εντός του έτους (όπως έχει γίνει στο Eurogroup του Νοεμβρίου του 2012). Οι προβολές των μεγεθών είναι ευαίσθητες στις υποθέσεις για την ανάπτυξη, τον αποπληθωριστή του ΑΕΠ, το πρωτογενές ισοζύγιο της Ελλάδας και την εισροή εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις.
Η Ελλάδα παραμένει μέλος της Ευρωζώνης και δεν επιδιώκει να επιβάλει έλεγχο σε κεφάλαια, υπό το φως νέων εμποδίων στην αξιολόγηση της πιστοληπτικής της ικανότητας.
Η Ελλάδα και η Ευρωζώνη ως σύνολο θα αποφύγουν τον μακροπρόθεσμο αποπληθωρισμό, όπως παρατηρήθηκε στην Ιαπωνία από τη δεκαετία του 1990. Μία εκτεταμένη περίοδος αποπληθωρισμού, που θα οδηγήσει σε χαμηλή ανάπτυξη στο ονομαστικό ΑΕΠ, θα ήταν εξαιρετικά επιζήμια στην δυναμική του δημόσιου χρέους.
Η σταδιακή διαδικασία της εμβάθυνσης στην δημοσιονομική και οικονομική ενσωμάτωση σε επίπεδο ευρωζώνης θα συνεχιστεί· καίριες ανισορροπίες στα μακροοικονομικά εντός της νομισματικής ένωσης θα «θεραπευτούν» σταδιακά· και οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης θα εφαρμόσουν «σφικτές» δημοσιονομικές πολιτικές σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
ΠΗΓΗ: http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22770&subid=2&pubid=64011773

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου