Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2013

Λιτότητα.. και στην αγορά όπλων

Οι πωλήσεις όπλων και στρατιωτικών υπηρεσιών από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής όπλων –τις Top SIPRI 100- ανήλθαν σε 410 δισ. δολάρια το 2011 σύμφωνα με τα νέα στοιχεία για τη διεθνή παραγωγή όπλων που έδωσε στη δημοσιότητα το Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI).
Σε σύγκριση με τις εταιρείες του Top 100 για το 2010, τα στοιχεία αυτά συνιστούν μείωση 5% σε σταθερές τιμές δολαρίου. Στη διάρκεια της περιόδου από το 2002, οι πωλήσεις όπλων από τις Top 100 έχουν παρόλα αυτά αυξηθεί κατά 51% σε πραγματικούς όρους.

Οι εταιρείες παραγωγής όπλων και στρατιωτικών υπηρεσιών που εδρεύουν στη Βόρεια Αμερική και τη Δυτική Ευρώπη, εξακολουθούν να κυριαρχούν στη λίστα των Top 100, η οποία δεν περιλαμβάνει κινεζικές εταιρείες εξαιτίας της έλλειψης διαθέσιμων στοιχείων. Οι πωλήσεις από τις 44 αμερικανικές εταιρείες αντιστοιχούν στο 60% των συνολικών πωλήσεων όπλων των Top 100. Οι 30 εταιρείες που έχουν έδρα στη Δυτική Ευρώπη, αντιστοιχούν στο 29% του συνόλου.

Αρκετοί παράγοντες συνέβαλαν στη μείωση των πωλήσεων όπλων το 2011. Οι πολιτικές λιτότητες και οι προτεινόμενες και πραγματικές μειώσεις στις στρατιωτικές δαπάνες, όπως και οι αναβολές στην προμήθεια οπλικών συστημάτων, επηρέασαν τις συνολικές πωλήσεις όπλων στη Βόρεια Αμερική και τη Δυτική Ευρώπη. Οι συγκρούσεις –ιδιαίτερα οι αποχωρήσεις από το Ιράκ και το Αφγανιστάν και οι κυρώσεις για τις μεταβιβάσεις όπλων στη Λιβύη- έπαιξαν επίσης ρόλο στην πτώση των πωλήσεων όπλων.

Οι εταιρείες προωθούν σειρά στρατηγικών ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικές
Οι εταιρείες παραγωγής όπλων και στρατιωτικών υπηρεσιών έχουν λάβει μέτρα για να προστατευτούν από τα μέτρα λιτότητας», δηλώνει η εμπειρογνώμων σε θέματα της βιομηχανίας όπλων, Dr Susan Jackson. «Οι εταιρείες εφαρμόζουν στρατηγικές που μπορούν να υιοθετήσουν τις αλλαγές στην αντίληψη της απειλής από το Σεπτέμβριο του 2001, προσπαθώντας να διατηρήσουν τα κέρδη τους. Αυτό το βλέπουμε στα είδη των εξαγορών που λαμβάνουν χώρα και στους κλάδους στους οποίους στοχεύουν οι εταιρείες».

Οι αβεβαιότητες που προκύπτουν από τα προτεινόμενα μέτρα λιτότητας των κυβερνήσεων, έχουν οδηγήσει κάποιες εταιρείες να ακολουθήσουν στρατιωτική εξειδίκευση, ενώ άλλες έχουν μειώσει ή έχουν διαφοροποιηθεί σε όμορες αγορές. Μερικές εταιρείες έχουν επίσης συστήσει ξένες θυγατρικές προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε νέες πηγές εσόδων στη Λατινική Αμερική, στη Μέση Ανατολή και την Ασία.

Η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο αναδύεται ως μια βασική αγορά
Η επέκταση των εταιρειών παραγωγής όπλων στην αγορά του κυβερνοχώρου –μια ξεκάθαρη τάση στην πρώτη σειρά των SIPRI Top 100- οφείλεται στην αυξανόμενη πολιτική και δημοσιονομική σημασία της ασφάλειας του συγκεκριμένου χώρου, ως ένα ζήτημα εθνικής ασφάλειας.

Εταιρείες όπως οι Raytheon, BAE Systems και EADS Cassidian, αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους εσόδων από τον αστικό τομέα, ενώ διατηρούν τους δεσμούς με τις στρατιωτικές δαπάνες στην εν λόγω αγορά. Οι δραστηριότητες ασφάλειας του κυβερνοχώρου αυτών των εταιρειών, επικεντρώνονται σε υπηρεσίες και λογισμικό προστασίας δικτύων και πληροφοριών, σε δοκιμές και υπηρεσίες προσομοίωσης, σε συμβουλευτικές υπηρεσίες και υπηρεσίες εκπαίδευσης, και λειτουργική υποστήριξη.

Το SIPRI Arms Industry Database δημιουργήθηκε το 1989. Περιλαμβάνει οικονομικά στοιχεία και στοιχεία για την απασχόληση των εταιρειών παραγωγής όπλων στον ΟΟΣΑ και στις αναπτυσσόμενες χώρες (εκτός της Κίνας). Από το 1990, το SIPRI έχει δημοσιεύσει στοιχεία για τις πωλήσεις όπλων και την απασχόληση των 100 μεγαλύτερων εταιρειών παραγωγής όπλων στο SIPRI Yearbook.

Οι πωλήσεις όπλων προσδιορίζονται από το SIPRI ως πωλήσεις στρατιωτικών αγαθών και υπηρεσιών σε στρατιωτικούς πελάτες, περιλαμβάνοντας και πωλήσεις για τις εγχώριες αγορές και τις πωλήσεις που προορίζονται για εξαγωγές.

Μπορείτε να διαβάσετε το κείμενο εδώ:http://www.sipri.org/media/pressreleases/2013/AP_PR

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου