Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2012

Δύο προτεραιότητες στην Εθνική Άμυνα το 2013

Η Ελλάδα απέκτησε 12 οβιδοβόλα M-109A5 το 1999 έναντι $28 εκατ. και 223 μεταχειρισμένα οβιδοβόλα Μ-109Α3 το 2010 έναντι €17 εκατ.!
Ο ΕΣ απέκτησε 12 αυτοκινούμενα πυροβόλα M-109A5 το 1999 έναντι $28 εκατομμυρίων και 223 μεταχειρισμένα Μ-109Α3 το 2010 έναντι €17 εκατομμυρίων…

H Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης ανακοίνωσε πως στις 2 Φεβρουαρίου θα πραγματοποιηθεί συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ για θέματα που αφορούν το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με σημαντικότερο την προμήθεια ανταλλακτικών κινητήρων για τα αεροσκάφη F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας. H ανακοίνωση αυτή καλλιεργεί προσδοκίες ότι θα αντιμετωπιστεί επιτέλους, μετά από πολυετή καθυστέρηση, το ζήτημα της διαθεσιμότητας των μαχητικών αεροσκαφών της ΠΑ, η οποία αποτελεί την αιχμή του δόρατος στην αντιμετώπιση του τουρκικού επεκτατισμού στο Αιγαίο και σχετίζεται πιθανότα με τις ειδοποιήσεις της DSCA των ΗΠΑ της 29ης Μαρτίου 2011 για πιθανή πώληση FMS στην Ελλάδα ανταλλακτικών F-16, F/RF-4E, C-130H/B, C-27J, T-6A και λοιπών αεροσκαφών της ΠΑ με συστήματα ή υποσυστήματα αμερικανικής προέλευσης και της 29ης Απριλίου 2011 για πιθανή πώληση FMS στην Ελλάδα ανταλλακτικών κινητήρων F100-PW-229 των F-16 Block 52+ και 52+ Advanced της ΠΑ. Πέραν αυτών και λαμβάνοντας υπόψη τόσο τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας όσο και την αναγκαιότητα διάτηρησης της Ελληνικής στρατιωτικής ισχύος ώστε να αποτραπεί ή να αντιμετωπιστεί κάθε προσπάθεια αμφισβήτησης της εδαφικής ακεραιότητας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας οφείλει να θέσει στόχους και χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση των απαραίτητων ενεργειών στα ζητήματα της αμυντικής οργάνωσης και των εξοπλισμών. 
 ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Παναγιώτης Καράμπελας προανήγγειλε στις 4 Δεκεμβρίου 2012 την επικείμενη κατάθεση των προτάσεων των Γενικών Επιτελείων για τη Νέα Δομή Δυνάμεων (ΝΔΔ) στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και την προώθησή τους προς έγκριση στο ΚΥΣΕΑ. Οι σχετικές διαδικασίες πρέπει να επισπευσθούν και παράλληλα να ξεκινήσει ο προγραμματισμός των απαραίτητων δράσεων. Όπως έχει επισημανθεί κατ΄επάναληψη και σε σειρά αναρτήσεων από το παρόν ιστολόγιο (Οι βουλευτές βλάπτουν σοβαρά την Εθνική ΆμυναH επανάσταση του αυτονόητου στον Ελληνικό Στρατό, Επικράτηση της λογικής και μετεγκατάσταση του 2ου ΤΕΕΠ στο Στεφανοβίκειο, Ο χάρτης των Κέντρων Εκπαίδευσης ΝεοσυλλέκτωνΑλλαγές στη Δομή Διοίκησης του Ελληνικού Στρατού, Η Δομή Δυνάμεων του Πολεμικού Ναυτικού,  Πολεμική Αεροπορία και Νέα Δομή Δυνάμεων) οποιαδήποτε καθυστέρηση ή έκπτωση λόγω ατολμίας ή αδυναμίας σύγκρουσης με συντεχνιακά, κομματικά και τοπικιστικά συμφέροντα θα σημάνει την αρχή του τέλους για τον ελληνικό αμυντικό μηχανισμό, όσο υπερβολικό κι αν ακούγεται.
Η ΝΔΔ φυσικά δεν σχετίζεται με μετεγκαταστάσεις/συγχωνεύσεις/καταργήσεις Μονάδων και Σχηματισμών όπως ίσως θεωρούν οι περισσότεροι αλλά και με ενέργειες που θα οδηγήσουν σε αλλαγές στην εσωτερική λειτουργία των Κλάδων, στην ενίσχυση της διακλαδικότητας, στη μείωση της γραφειοκρατίας, στη βελτίωση της διαδικασίας λήψης των αποφάσεων, σε γενικές γραμμές στην αναδιοργάνωση με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ταχύτητας αντίδρασης των Δυνάμεων με παράλληλη μείωση του κόστους λειτουργίας. Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ότι η διάλυση ή συγχώνευση Μονάδων δεν επιλύει το πρόβλημα της υποεπάνδρωσης αλλά ενέχει ευεργετικές επιπτώσεις σε άλλους τομείς, εξίσου σημαντικούς. Για να γίνει αυτό ευρύτερα κατανοητό θα χρησιμοποιήσουμε το παράδειγμα του 2ου Ταγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων που εδρεύει πλέον μαζί με το 1ο ΤΕΕΠ στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας σε τρία υπεραπλουστευμένα σενάρια:
1. Μεταστάθμευση: Η εγκατάσταση του 2ου ΤΕΕΠ στα Μέγαρα ακύρωνε τη δυνατότητα ταχείας αντίδρασης καθώς τα επιθετικά Ε/Π ΑΗ-64DHΑ έπρεπε να μεταβούν στο Στεφανοβίκειο για τη φόρτωση του βασικού τους οπλισμού (αντιαρματικά βλήματα και ρουκέτες) αφού εκεί βρίσκονται οι ειδικές αποθήκες οπλισμού και τα πυρομαχικά. Η μετεγκατάσταση του 2ου ΤΕΕΠ στο Στεφανοβίκειο προσέφερε επιπλέον πλεονεκτήματα, όπως η απομάκρυνση από το παραθαλλάσιο περιβάλλον των Μεγάρων, η μη έκθεση των Ε/Π στα στοιχεία της φύσης λόγω έλλειψης υποστέγων, η γειτνίαση με το Πεδίο Βολής Λιτοχώρου, η επίτευξη οικονομιών κλίμακας. Η μεταστάθμευση όμως της Μονάδας δεν επίλυσε το πρόβλημα της υποεπάνδρωσης αφού ο αριθμός των Ιπταμένων και Μηχανικών παρέμεινε σταθερός.
2. Συγχώνευση: Η συγχώνευση του 1ου και 2ου ΤΕΕΠ σε μία Μονάδα (ενδεικτικά, 1ο ΤΕΕΠ με δύο Λόχους ΕΕ/Π) και πάλι δεν επιλύει το πρόβλημα επάνδρωσης αφού το άθροισμα του ανθρωπίνου δυναμικού (Ιπταμένων και Μηχανικών) παραμένει σταθερό όπως εξάλλου και εκείνο των οπλικών συστημάτων. Μία τέτοια απόφαση όμως έχει άλλες ευεργετικές επιπτώσεις, ενδεικτικά η επίτευξη ευελιξίας και η ενοποίηση της διοίκησης.
3. Συγκρότηση ενδιάμεσου  Σχηματισμού Διοίκησης: Το χειρότερο σενάριο θα ήταν η συγκρότηση ενός νέου Σχηματισμού (ενδεικτικά, νέου ΣΥΑΣ) ως ενδιάμεσο επίπεδο διοίκησης μεταξύ των Ταγμάτων και της Ταξιαρχίας (1η ΤΑΞΑΣ) που θα οδηγούσε σε αύξηση της γραφειοκρατίας με παράλληλη μείωση της ευελιξίας. Φυσικά θα δικαιολογούσε οργανικές θέσεις ανωτέρων αξιωματικών…
Πέντε αναδιοργανώσεις σε 20 χρόνια με αποτέλεσμα μηδέν
Με αφορμή πρόσφατη αρθρογραφία με θέμα «Τι Στρατό Θέλουμε;» και ενώ έχουν γίνει πέντε «αναδιοργανώσεις» την τελευταία εικοσαετία, οι οποίες εξαντλήθηκαν στο άνοιγμα και το κλείσιμο, την αλλαγή έδρας, τη σύνθεση και την αλλαγή ονομάτων των Μονάδων κανείς δεν ασχολήθηκε με την βελτιστοποίηση την απλοποίηση την κατάργηση Υπηρεσιών Κέντρων και Μονάδων την εξέλιξη του προσωπικού και την αλλαγή στην εσωτερική οργάνωση και στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Για να επιτύχουν «επιχειρησιακή λειτουργικότητα» οι σύγχρονοι στρατοί χρησιμοποιούν συστηματικά επιστήμες, όπως η επιχειρησιακή έρευνα, η διοίκηση επιχειρήσεων, η πληροφορική, η κοστολόγηση η διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας με παράλληλη αξιοποίηση κατάλληλα εκπαιδευμένων στελεχών σε κατάλληλες θέσεις. Αντίθετα, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις χρησιμοποιούν ελάχιστα τη σύγχρονη τεχνολογία, τις σύγχρονες μεθόδους διοίκησης και τις ειδικές γνώσεις του προσωπικού τους. Υπάρχει η εδραιωμένη πεποίθηση ότι τα στελέχη, τα οποία έχουν εκπαιδευτεί να λειτουργούν στο πεδίο της μάχης μέσω της τυπικής εσωτερικής εκπαιδευτικής διαδικασίας (π.χ. ΑΔΙΣΠΟ, ΣΕΘΑ), θεωρούνται ικανά χωρίς άλλη ακαδημαϊκή εκπαίδευση και εμπειρία, να προβαίνουν σε σχεδιασμούς που απαιτούν τη γνώση επιστημονικών πεδίων όπως αυτά που αναφέρθηκαν πιο πάνω. Στελέχη που είναι κάτοχοι τέτοιων γνώσεων τις οποίες απέκτησαν είτε εξαιτίας προσωπικής επιθυμίας είτε κατόπιν απαίτησης της υπηρεσίας είναι εκτός της διαδικασίας σχεδιασμού και φυσικά εκτός της αλυσίδας λήψης αποφάσεων.
Με δεδομένη την γενικευμένη σε όλο το εύρος του πολιτικού φάσματος τάση για μείωση των οικονομικών πόρων που διατίθενται για την εθνική άμυνα τότε είναι αναγκαία η επανεξέταση λειτουργίας των Υπηρεσιών των Κέντρων και Μονάδων των Γενικών Επιτελείων εξοικονομώντας προσωπικό και χρήμα.
Το πεδίο δράσης είναι λαμπρό και τα παραδείγματα πολλά.
Τέσσερις ξεχωριστές οικονομικές υπηρεσίες (ΔΟΥ) λειτουργούν για κάθε Επιτελείο ΓΕΕΘΑ, ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ οι οποίες ασχολούνται με τα ίδια αντικείμενα σύνταξη και παρακολούθηση προϋπολογισμού, παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των οικονομικών διατάξεων έλεγχο νομιμότητας των οικονομικών πράξεων εκκαθάριση και αναγνώριση των δαπανών. Τέσσερα κέντρα πληροφορικής τα οποία ασχολούνται με την αυτοματοποίηση των διαδικασιών επεξεργασίας στοιχείων (προσωπικό, επιστράτευση, διοικητική υποστήριξη, διοίκηση & έλεγχος). Τα τρία βρίσκονται στο ίδιο στρατόπεδο.
Τρία μηχανογραφικά κέντρα μισθοδοσίας (αντίστοιχα περίπου του ΚΕΠΥΟ), ένα για κάθε Κλάδο ΓΕΣ/ΟΛΚΕΣ, ΓΕΑ/ΟΛΚΑ και ΓΕΝ/ΚΕΦΝ και τρία διαφορετικά συστήματα παρακολούθησης υλικών και προσωπικού. Κάθε Κλάδος έχει το δικό του σύστημα, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι υπάρχουν τρεις διαφορετικές δικτυακές υποδομές μέσα στο ίδιο κτιριακό συγκρότημα, τριπλάσιο προσωπικό υποστήριξης, τρία συμβόλαια συντήρησης με ότι κόστος αυτό συνεπάγεται, ενώ αυτά δεν συνεργάζονται μεταξύ τους.
Πέντε τουλάχιστον συστήματα ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων και αλληλογραφίας (ΔΑΔΑ, ΑΣΔΑ ΠΥΡΣΕΙΑ, ΑΣΔΣ, ΕΘΥΣΑΝ, CRONOS/NMS-ΝΑΤΟ, NMHS) και δύο υπηρεσίες διακίνησης έντυπης αλληλογραφίας στο Στρατό Ξηράς (Υπηρεσία Επείγουσας Στρατιωτικής Αλληλογραφίας και το Ταχυδρομικό Σώμα).
Τέλος τέσσερις Μονάδες Διοικητικής Υποστήριξης και τέσσερα τηλεφωνικά κέντρα στο ίδιο στρατόπεδο για κάθε Επιτελείο πράγμα το οποίο σημαίνει τέσσερις Διοικητές, τέσσερα γραφεία κινήσεως, τέσσερα κέντρα επικοινωνιών που ασχολούνται με τα ίδιο έργο.
Ποιος θα βάλει ένα τέλος σε όλα αυτά;
Χρήστος ΚουτσογιαννόπουλοςΤαξίαρχος ε.α., PhD Επιχειρησιακή Οργάνωση
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΑΜΥΝΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ
Στο ζήτημα της υλοποίησης εξοπλιστικών προγραμμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, ο Α/ΓΕΕΘΑ σε έγγραφό του με κατευθυντήριες οδηγίες του προς το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων τον περασμένο Μάρτιο έγραφε πως «επιθυμώ να καταστήσω σαφές ότι το κύριο βάρος πέφτει πλέον στην συντήρηση του υπάρχοντος υλικού, το οποίο είναι και επαρκές και πολύ καλής ποιότητας. Γίνεται αντιληπτό ότι δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για άμεσες προμήθειες νέων οπλικών συστημάτων. Ωστόσο, η αμυντική σχεδίαση θα πρέπει να συνυπολογίσει την αναγκαιότητα παρακολούθησης των τεχνολογικών προόδων στον τομέα των στρατιωτικών εφαρμογών, μέσω ενός στοχευμένου σχεδιασμού προμηθειών αμυντικού υλικού σε βάθος χρόνου».
H εξασφάλιση του μέγιστου δυνατού βαθμού επιχειρησιακής διαθεσιμότητας του υπάρχοντος υλικού θα επιτευχθεί μέσω της βελτίωσης της εφοδιαστικής υποστήριξης (ομαλή ροή προμήθειας ανταλλακτικών, πυρομαχικών, καυσίμων) και της αναβάθμισης/εκσυγχρονισμού των υπαρχόντων οπλικών συστημάτων.
Σημειώνεται ότι οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις αναμένουν την παράδοση 16 μεταφορικών ελικοπτέρων ΝΗ-90GR, 6 υποβρυχίων (3 νεότευκτα +2 Τύπου 214 και 1 εκσυγχρονισμένο Τύπου 209AIP) και 1 πυραυλάκατου τύπου Super Vita ενώ πρέπει να καταβληθούν προσπάθειες για την παραλαβή του μέγιστου δυνατού μεταχειρισμένου υλικού που παραχωρούν δωρεάν οι ΗΠΑ στον ΕΣ: 400 αρμάτων μάχης Μ1Α1 Abrams και υποστηρικτικών οχημάτων, 224 Τεθωρακισμένων Μεταφοράς Προσωπικού (ΤΟΜΠ) Μ113Α2, 110 οχημάτων αντιαρματικών βλημάτων TOW (ITV) Μ901A2, 80 Οχημάτων Ομάδας Πυρών Υποστήριξης (FIST-V) Μ981 για προωθημένους παρατηρητές πυροβολικού, 57 ερπυστριοφόρων μεταφοράς φορτίου Μ548A1, 3.000 πυρομαχικών αρμάτων 120mm τύπου M830 HEAT. To ελληνικό ενδιαφέρεον μπορεί και πρέπει να επεκταθεί σε μεταφορικά ελικόπτερα UH-60 Black Hawk, Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης (ΤΟΜΑ) M2A2 Bradley, Τεθωρακισμένα Οχήματα Αμφίβιας Εφόδου AAV7A1, Τεθωρακισμένα Οχήματα Διοικήσεως M577, εξομοιωτές επιθετικών ελικοπτέρων AH-64 Apache και διατρητικά πυρομαχικά αρμάτων.
Παράλληλα, το Πολεμικό Ναυτικό οφείλει να κινητοποιηθεί για την απόκτηση των δύο τελευταίων ναρκοθηρευτικών τύπου OSPREY από τις ΗΠΑ πριν διαλυθούν ή εκποιηθούν σε τρίτο κράτος.
Πίνακας των 29 εξοπλιστικών προτεραιοτήτων του ΓΕΕΘΑ 2011-2025 (σε εκατ. €)
1 ΓΕΑ Συντήρηση-υποστήριξη οπλικών συστημάτων ΠΑ 1.241,57
2 ΓΕΣ Υποστήριξη οπλικών συστημάτων και μέσων 1.090,00
3 ΓΕΝ Συντήρηση-υποστήριξη οπλικών συστημάτων ΠΝ 532,44
4 ΓΕΣ Πυρομαχικά υψηλής καταστροφικότητας – Έξυπνα πυρομαχικά, συμπλήρωση αποθεμάτων επιχειρήσεων & εκπαίδευσης 336,00
5 ΓΕΑ Επαναπιστοποίηση-απόκτηση βλημάτων & υλικών όπλων της ΠΑ 166,19
6 ΓΕΝ Προμήθεια νέων βαρέων τορπιλών και ολοκλήρωση στο οπλικό σύστημα Υ/Β τύπου 214 & 209 ΑΙΡ 140,00
7 ΓΕΑ Προμήθεια βλημάτων αέρος-εδάφους ακτίνας >100 μιλίων 100,00
8 ΓΕΕΘΑ Συμμετοχή στην κοινοπραξία BOC-HELIOS 27,70
9 ΓΕΑ Προμήθεια του απολύτως αναγκαίου αριθμού ελικοπτέρων Έρευνας και Διασωσης (SAR), εξομοιωτή πτήσης & επίγειου συστήματος εκπαίδευσης (Μελέτη: 270 εκατ. ευρώ) 234,00
10 ΓΕΑ Απόκτηση Α/Φ & συναφούς εξοπλισμού για αναπλήρωση απωλειών & αντικατάσταση Α/Φ δεύτερης γενιάς. Αναβάθμιση υποδομών & εγκαταστάσεων υποστήριξης ΝΜΑ (40 σύγχρονων Α/Φ) [μελέτη: 350 εκατ. ευρώ) 2.398,76
11 ΓΕΝ Προμήθεια αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας [μελέτη: €350 εκατ.] 250,00
12 ΓΕΝ Ναυπήγηση νέων φρεγατών [μελέτη € 3,5 δις, πραγματικό ~ €4 δις.] 2.600,00
13 ΓΕΣ Βελτίωση δυνατοτήτων Αεροπορίας Στρατού 628,50
14 ΓΕΝ Εκσυγχρονισμός φρεγατών ΜΕΚΟ-200ΗΝ 400,00
15 ΓΕΣ Εκσυγχρονισμός-εξοπλισμός μονάδων Ειδικών Δυνάμεων 164,96
16 ΓΕΣ Προμήθεια νέων αντιαεροπορικών συστημάτων περιορισμένης ακτίνας (SHORADS) για αντικατάσταση OSA-AK [μελέτη: € 1 δις.] 560,00
17 ΓΕΑ Προμήθεια συστημάτων βλημάτων εδάφους-αέρος μεγάλης ακτίνας [μελέτη: € 603 εκατ.] 200,00
18 ΓΕΕΘΑ Συμμετοχή στο δορυφορικό πρόγραμμα επιτήρησης MUSIS 200,00
19 ΓΕΑ Προμήθεια εκπαιδευτικών αεροσκαφών [μελέτη: 647 € εκατ.] 400,00
20 ΓΕΣ Προμήθεια τεθωρακισμένων οχημάτων [μελέτη: €1,2 δις.] 250,00
21 ΓΕΑ Εκσυγχρονισμός Mirage 2000 360,00
22 ΓΕΝ Επιτήρηση ΠΝ 232,00
23 ΓΕΑ Προμήθεια συστημάτων προσέγγισης με έλεγχο ραντάρ (RAPCON) 47,17
24 ΓΕΝ Οπλισμός-πυρομαχικά ΠΝ 118,50
25 ΓΕΣ Βελτίωση δυνατοτήτων πυροβόλων & μέσων πυροβολικού 400,00
26 ΓΕΣ Προμήθεια οχημάτων & μέσων περισυλλογής 100,00
27 ΓΕΑ Αναβάθμιση F-16 Blk 50 & 52+ 405,08
28 ΓΕΣ Αναβάθμιση-εκσυγχρονισμός TOR-M1 [μελέτη: €150 εκατ.] 99,00
29 ΓΕΣ Ανάπτυξη δυνατοτήτων Μη επανδρωμένων Εναερίων Οχημάτων (UAV) 33,54

ΠΗΓΗ:  http://strategyreports.wordpress.com/2012/12/28/2013_prior/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου