Η διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα με υποβρύχιο ηλεκτρικό καλώδιο, αναδεικνύεται ως διασύνδεση κλειδί για τις εξελίξεις στον άξονα Κύπρος – Ελλάδα – Ιταλία. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει μελέτη του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης για λογαριασμό της ΡΑΕ, με θέμα «Στρατηγική Μελέτη Ηλεκτρικών Διασυνδέσεων στην ΝΑ Ευρώπη και ο Κρίσιμος Ρόλος της Ελλάδας» και με συντάκτες τους Βίκτωρα Λεμπέση, Νίκο Σοφιανό, Κωστή Σταμπολή και Γιάννη Χατζηβασιλειάδη.
Οπως επισημαίνεται, πρέπει δε να αντιμετωπισθεί ως τμήμα του εθνικού συστήματος, αλλά και ως τμήμα του Ευρωπαϊκού διασυνδεδεμένου συστήματος που θα περιλαμβάνει την Ανατολική Μεσόγειο την Κύπρο και το Ισραήλ.
Όσο για το κόστος της διασύνδεσης που υπολογίζεται σε 1-1,2 δισ. ευρώ, μπορεί άνετα να καλυφθεί σε 4 χρόνια, από τα τέλη για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που καταβάλλει το σύνολο των καταναλωτών της χώρας.
Στη μελέτη εξετάζεται ο ρόλος των ηλεκτρικών διασυνδέσεων στη ΝΑ Μεσόγειο και στο ρόλο του σχεδιαζόμενου υποβρύχιου καλωδίου EuroAsia Interconnector.
Πηγή: energypress
Όσο για το κόστος της διασύνδεσης που υπολογίζεται σε 1-1,2 δισ. ευρώ, μπορεί άνετα να καλυφθεί σε 4 χρόνια, από τα τέλη για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που καταβάλλει το σύνολο των καταναλωτών της χώρας.
Το καλώδιο αυτό μελετάται να διασυνδέσει το Ισραήλ με την Κύπρο και στη συνέχεια την Κύπρο με την Κρήτη (συνολικό μήκος περίπου 900 χιλιόμετρα).
Με τη διασύνδεση των ηλεκτρικών δικτύων των δύο κρατών, που σήμερα τα συστήματά τους λειτουργούν ως νησίδες, δηλαδή χωρίς άλλες διασυνοριακές ή μη συνδέσεις και την ενίσχυση της διασύνδεσης της Ελλάδας με Ιταλία θα επιτευχθεί αφ' ενός η αναβάθμιση της ενεργειακής τους ασφάλειας και αφ' ετέρου, η διοχέτευση στα Ευρωπαϊκά δίκτυα με τη μορφή ηλεκτρικής ενέργειας μεγάλου μέρους της παραγωγής φυσικού αερίου από τις ΑΟΖ των δύο χωρών, το οποίο θα τροφοδοτεί μονάδες ηλεκτροπαραγωγής.
Η μελέτη του ΙΕΝΕ επισημαίνει ότι το έργο αυτό αντιμετωπίζει σημαντικές τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις, καθώς απαιτεί πόντιση σε μεγάλα βάθη και σημαντικές επενδύσεις.
Αξιολογεί πάντως ότι σε βάθος χρόνου, οι δυνατότητες που θα προσφέρει για απεξάρτηση των ηλεκτρικών συστημάτων Κύπρου, Ισραήλ και Κρήτης από στερεά και υγρά καύσιμα, για απορρόφηση μεγάλης ισχύος ΑΠΕ, και η δυνατότητα ανάπτυξης διασυνοριακού εμπορίου με την υπόλοιπη Ευρώπη, αποτελούν ισχυρά κίνητρα για την προώθηση των διασυνδέσεων.
Επιπλέον επισημαίνει ότι βρίσκονται σε στάδιο υλοποίησης σχέδια διασυνδέσεων σε διάφορες περιοχές της Ευρώπης, τα οποία αντιμετωπίζουν αντίστοιχες προκλήσεις σε τεχνικό επίπεδο.
Ωστόσο η μελέτη τονίζει ότι η πολυπλοκότητα των μελετούμενων διασυνδέσεων απαιτεί συγκεκριμένες πολιτικές πρωτοβουλίες από πλευράς Ελλάδος και Κύπρου, με την υποστήριξη του Ισραήλ, προς την ΕΕ με στόχο ένταξη αυτών των διεθνών διασυνδέσεων στο Ευρωπαϊκό δίκτυο, προσβλέποντας και στους αναμενόμενους στόχους της ΕΕ για το 2050 με την μεγάλη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η διασύνδεση της Κύπρου και του Ισραήλ με το εθνικό σύστημα της Ελλάδος μέσω Κρήτης (“EuroAsia Interconnector”) με καλώδιο ισχύος 2.000 μεγαβάτ, αποτελεί έργο στο στάδιο του ‘concept’, ενώ έχει ξεκινήσει ο βασικός σχεδιασμός του.
Με τη διασύνδεση των ηλεκτρικών δικτύων των δύο κρατών, που σήμερα τα συστήματά τους λειτουργούν ως νησίδες, δηλαδή χωρίς άλλες διασυνοριακές ή μη συνδέσεις και την ενίσχυση της διασύνδεσης της Ελλάδας με Ιταλία θα επιτευχθεί αφ' ενός η αναβάθμιση της ενεργειακής τους ασφάλειας και αφ' ετέρου, η διοχέτευση στα Ευρωπαϊκά δίκτυα με τη μορφή ηλεκτρικής ενέργειας μεγάλου μέρους της παραγωγής φυσικού αερίου από τις ΑΟΖ των δύο χωρών, το οποίο θα τροφοδοτεί μονάδες ηλεκτροπαραγωγής.
Η μελέτη του ΙΕΝΕ επισημαίνει ότι το έργο αυτό αντιμετωπίζει σημαντικές τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις, καθώς απαιτεί πόντιση σε μεγάλα βάθη και σημαντικές επενδύσεις.
Αξιολογεί πάντως ότι σε βάθος χρόνου, οι δυνατότητες που θα προσφέρει για απεξάρτηση των ηλεκτρικών συστημάτων Κύπρου, Ισραήλ και Κρήτης από στερεά και υγρά καύσιμα, για απορρόφηση μεγάλης ισχύος ΑΠΕ, και η δυνατότητα ανάπτυξης διασυνοριακού εμπορίου με την υπόλοιπη Ευρώπη, αποτελούν ισχυρά κίνητρα για την προώθηση των διασυνδέσεων.
Επιπλέον επισημαίνει ότι βρίσκονται σε στάδιο υλοποίησης σχέδια διασυνδέσεων σε διάφορες περιοχές της Ευρώπης, τα οποία αντιμετωπίζουν αντίστοιχες προκλήσεις σε τεχνικό επίπεδο.
Ωστόσο η μελέτη τονίζει ότι η πολυπλοκότητα των μελετούμενων διασυνδέσεων απαιτεί συγκεκριμένες πολιτικές πρωτοβουλίες από πλευράς Ελλάδος και Κύπρου, με την υποστήριξη του Ισραήλ, προς την ΕΕ με στόχο ένταξη αυτών των διεθνών διασυνδέσεων στο Ευρωπαϊκό δίκτυο, προσβλέποντας και στους αναμενόμενους στόχους της ΕΕ για το 2050 με την μεγάλη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η διασύνδεση της Κύπρου και του Ισραήλ με το εθνικό σύστημα της Ελλάδος μέσω Κρήτης (“EuroAsia Interconnector”) με καλώδιο ισχύος 2.000 μεγαβάτ, αποτελεί έργο στο στάδιο του ‘concept’, ενώ έχει ξεκινήσει ο βασικός σχεδιασμός του.
Επίσης ότι η Κυπριακή κυβέρνηση υπέβαλε αίτημα στην ΕΕ για αναγνώριση του EuroAsia Interconnector ως διασυνοριακού έργου κοινών συμφερόντων, ώστε να χρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους.
Η χάραξη του EuroAsia Interconnector βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιοκαθώς τώρα αξιολογείται η σκοπιμότητα του και εκπονούνται οι πρώτες τεχνοοικονομικές μελέτες.
Η χάραξη του EuroAsia Interconnector βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιοκαθώς τώρα αξιολογείται η σκοπιμότητα του και εκπονούνται οι πρώτες τεχνοοικονομικές μελέτες.
Πηγή: energypress
http://www.e-afipnisi.gr/news_info.php?data_id=2723&timicat1=74343&timicat2=87593&timicat3=0&timicat4=0&timicat5=0&timicat6=0&timicat7=0
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου