Δευτέρα 12 Μαΐου 2014

ΠΩΣ ΕΚΤΟΠΙΣΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΘΕΣΗ ΤΗΝ ΙΑΠΩΝΙΑ

Βρίσκονται στην κορυφή της πυραμίδας της πιο ισχυρής ναυτιλιακής χώρας στον κόσμο. Ο λόγος για τους πέντε μεγαλύτερους ελληνικών συμφερόντων εφοπλιστικούς ομίλους που ελέγχουν σήμερα το 22% της συνολικής χωρητικότητας του ελληνόκτητου στόλου.

Οι Ελληνες σαμουράϊ της ποντοπόρου ναυτιλίας
Ενός στόλου που, σύμφωνα με τον μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, εκθρόνισε τους Ιάπωνες και σκαρφάλωσε στην πρώτη θέση του παγκόσμιου ναυτιλιακού χάρτη.

Τα ονόματά τους προκαλούν δέος στη ναυτιλιακή βιομηχανία ανά τον κόσμο καθώς πρωταγωνιστούν μόνιμα στις ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων δαπανώντας δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο για την ενίσχυση των στόλων τους, ενώ είναι γνωστοί και ως «tonne millionaires», διαθέτοντας όλοι τους στόλους χωρητικότητας εκατομμυρίων τόνων.
Ενδεικτικό του μεγέθους των εφοπλιστών αυτών που ανήκουν στο «top five» είναι ότι το άθροισμα των στόλων που ελέγχουν σήμερα ανέρχεται σε 461 πλοία χωρητικότητας 64,1 εκ. τόνων, όταν το σύνολο των Ελλήνων πλοιοκτητών διαχειρίζεται 4.894 πλοία με συνολική χωρητικότητα 291,7 εκ. τόνων. Αντιπροσωπεύουν δηλαδή το 22% της χωρητικότητας σε τονάζ του ελληνόκτητου στόλου.
Οι Ελληνες σαμουράϊ της ποντοπόρου ναυτιλίας
Ο Γιάννης Αγγελικούσης, ο Γιώργος Οικονόμου, ο Γιώργος Προκοπίου, η Αγγελική Φράγκου και ο Πήτερ Λιβανός είναι οι πέντε πιο ισχυροί εφοπλιστές της χώρας εκείνης που ελέγχει τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο.
Η Ελλάδα της ναυτιλίας βρίσκεται στην πρώτη θέση του κόσμου και οι Ελληνες εφοπλιστές σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, επενδύοντας περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη ναυτιλιακή δύναμη στον πλανήτη.
Ενα στα πέντε πλοία που παραγγέλνονται στα ναυπηγεία του κόσμου ανήκει σε Ελληνες και ένα στα τρία πλοία που αγοράζονται ανήκει σε ελληνικών συμφερόντων εταιρείες.
Οι Ελληνες σαμουράϊ της ποντοπόρου ναυτιλίας
Ο τίτλος της μεγαλύτερης ναυτιλιακής δύναμης στον κόσμο ανήκει μετά από μια περίοδο δέκα ετών και πάλι στην Ελλάδα, καθώς σύμφωνα με τον οίκο Clarksons, οι Ελληνες εφοπλιστές κατέχουν 4.894 πλοία χωρητικότητας 164 εκατομμυρίων gt (gross tonnage) έναντι 8.537 πλοίων ιαπωνικών συμφερόντων, χωρητικότητας 159,4 εκατομμυρίων gt.
Η ανατροπή
Η Ελλάδα επανέρχεται στην κορυφή της πυραμίδας των πιο ισχυρών ναυτιλιακών κρατών, μετά από μια σταθερή πολιτική επενδύσεων των Ελλήνων εφοπλιστών σε πλοία μεγάλης χωρητικότητας. Αυτό αποτυπώνεται το τελευταίο διάστημα και στα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, όπου παρότι ο στόλος υπό την ελληνική σημαία εμφανίζει τάσεις μείωσης, παράλληλα αποκτά μεγαλύτερη χωρητικότητα.
Οι Ελληνες σαμουράϊ της ποντοπόρου ναυτιλίας
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο οίκος Clarksons στην έκθεσή του για την παγκόσμια ναυτιλία, από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, οι Ελληνες πλοιοκτήτες ήταν πολύ μπροστά από τους Ιάπωνες, αλλά όταν σημειώθηκε η εκρηκτική άνοδος τη δεκαετία του 2000, η Ιαπωνία εκτοξεύθηκε και έγινε η χώρα με τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες όμως, που επέδειξαν συγκράτηση τα χρόνια της εκρηκτικής ανόδου, άρχισαν να καλύπτουν το χαμένο έδαφος το 2010 και από το 2014 βρίσκονται και πάλι στην κορυφή της κατάταξης, με συνολικό στόλο 164 εκ. gt.
Στην τρίτη θέση εμφανίζεται η Κίνα με 6.427 πλοία χωρητικότητας 116,6 εκ. gt και στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Γερμανία με στόλο συνολικής χωρητικότητας μόλις 95 εκ. gt.
Τη λίστα των 10 πρώτων χωρών στην ποντοπόρο συμπληρώνουν η Νότια Κορέα, οι ΗΠΑ, η Νορβηγία, η Σιγκαπούρη, η Ιταλία και η Δανία.
Ρεκόρ και στις παραγγελίες
95 νέα πλοία σε ένα τρίμηνο
Η έκρηξη επενδύσεων στη ναυτιλία συνεχίζεται και το 2014, με τους Ελληνες εφοπλιστές να καταρρίπτουν κάθε ρεκόρ στις ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων.
Τη χρονιά που πέρασε το κοντέρ των ελληνικών επενδύσεων στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία έφτασε στα 18 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ το επενδυτικό κρεσέντο συνεχίζεται με ακόμη μεγαλύτερους ρυθμούς και φέτος, καθώς τα κεφάλαια για αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων το πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας χρονιάς ξεπέρασαν ήδη τα 9,5 δις. δολάρια.
Ρευστότητα και προβλέψεις για άνοδο της ναυλαγοράς την επόμενη τριετία, είναι τα στοιχεία εκείνα που τροφοδοτούν τον ελληνικό επενδυτικό πυρετό στη ναυτιλία, με τα ασιατικά ναυπηγεία να έχουν πάρει "φωτιά" που δουλεύουν πυρετωδώς με τις παραγγελίες για νέες ναυπηγήσεις που δίνουν οι Ελληνες πλοιοκτήτες.
Οι χαμηλές άλλωστε αξίες των συμβολαίων -σύμφωνα με ναυτιλιακούς παράγοντες της αγοράς- για την κατασκευή πλοίων από τους Κορεάτες και τους Κινέζους, αποτελούν δέλεαρ στα μάτια των Ελλήνων πλοιοκτητών για μελλοντικές υπεραξίες.
Όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία της Golden Destiny, το ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών εστιάζεται στα φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου και τα δεξαμενόπλοια.
6,5 δισ. 
Σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Golden Destiny, το πρώτο τρίμηνο του 2014, τα ελληνικά εφοπλιστικά συμφέροντα τοποθέτησαν νέες παραγγελίες για τη ναυπήγηση 95 πλοίων μεταφορικής ικανότητας 8,33 εκ. τόνων, η αξία των οποίων υπερβαίνει τα 6,5 δις. δολάρια, ενώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα είχαν τοποθετηθεί παραγγελίες για 42 πλοία
Την ίδια περίοδο οι Ελληνες εφοπλιστές αγοράζουν μετά μανίας και μεταχειρισμένα πλοία. Συγκεκριμένα, στη διάρκεια του διαστήματος Ιανουαρίου-Μαρτίου 2014 οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες αγόρασαν 131 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 10,7 εκ. τόνων αξίας άνω των 3,3 δις. δολαρίων. Το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, οι αγορές στα secondhand ανέρχονταν σε 70 πλοία.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
ΠΗΓΗ: http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22770&subid=2&pubid=64005461

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου