Ισχυρό πλήγμα δέχεται η οικονομία της Γερμανίας από την επιβράδυνση του αναδυόμενου κόσμου, ιδιαίτερα της Κίνας. Καλείται, παράλληλα, να απορροφήσει τους κραδασμούς από το σκάνδαλο της Volkswagen, ενός κολοσσού που μέχρι πρόσφατα ήταν ένας από τους εμβληματικούς εκπροσώπους μιας από τις ισχυρότερες βιομηχανικά χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου και της μεγαλύτερης στην Ευρωζώνη. Επειτα από την ανακοίνωση μιας σειράς αρνητικών στοιχείων από τη στατιστική υπηρεσία της Γερμανίας, τα τρία οικονομικά ινστιτούτα προχώρησαν χθες από κοινού στην προς τα κάτω αναθεώρηση των προβλέψεων για την ανάπτυξη το 2015, από το 2,1% στο 1,8%. Τα τρία οικονομικά ινστιτούτα θεωρούν πάντως θετική ένδειξη την ενίσχυση της εσωτερικής κατανάλωσης από το μεγάλο κύμα προσφύγων στη χώρα. Αρχές της εβδομάδας, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επίσης μείωσε τις προβλέψεις για ανάπτυξη στη Γερμανία στο 1,5% για το 2015.
Εκτός της μεγάλης μείωσης των εξαγωγών, οι οποίες είναι η κινητήριος δύναμη της Γερμανίας, και των δυσάρεστων εξελίξεων από το σκάνδαλο της Volkswagen, o τραπεζικός όμιλος Deutsche Bank προειδοποίησε για προ φόρων ζημίες της τάξεως των 6 δισ. ευρώ για το τρίτο τρίμηνο που αποδίδονται και σε υψηλές δικαστικές δαπάνες. Τον Αύγουστο, οι γερμανικές εξαγωγές μειώθηκαν κατά 5,2% στα 97,7 δισ. ευρώ από τον προηγούμενο μήνα, φθάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2009. Αντίστοιχα, οι εισαγωγές περιορίστηκαν κατά 3,1% στα 78,2 δισ. ευρώ, φθάνοντας στο ναδίρ τριετίας. Απρόσμενη ήταν, επίσης, η πτώση των βιομηχανικών παραγγελιών κατά 1,8% τον Αύγουστο. Ειδικότερα, οι βιομηχανικές παραγγελίες από χώρες εκτός Ευρωζώνης υποχώρησαν κατά 3,7%, αντικατοπτρίζοντας τις αλυσιδωτές αντιδράσεις από την επιβράδυνση της Κίνας. Στο εσωτερικό της χώρας, οι βιομηχανικές παραγγελίες παρουσίασαν πτώση 1,2%.
«Δίχως αμφιβολία αυτό που συμβαίνει στις αναδυόμενες αγορές, ιδιαίτερα στην Κίνα και τη Ρωσία, επηρεάζει τη γερμανική οικονομία και την προοπτική της, δεδομένης της υποχώρησης των βιομηχανικών παραγγελιών και των ενδεχόμενων επιπτώσεων που μπορεί να έχει στο “Μade in Germany” από το σκάνδαλο της Volkswagen», τονίζει ο Ρίτσαρντ Γκρίβενσον, οικονομολόγος της Economist Intelligence Unit, σε δημοσίευμα της εφημερίδας Financial Times. Εδώ και καιρό, οι γερμανικές εταιρείες προειδοποιούν για τις επιπτώσεις στην κερδοφορία τους από την υποχώρηση των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης στην Κίνα και της αναταραχής στις χρηματιστηριακές αγορές της. Η κινεζική οικονομία καλύπτει το 6,5% των γερμανικών εξαγωγών.
Ως εκ τούτου, το σκάνδαλο της Volkswagen ξέσπασε σε μια ατυχή συγκυρία για τη οικονομία, διότι μπορεί το πλήγμα στις εξαγωγές να είναι ακόμη μεγαλύτερο τους επόμενους μήνες λόγω της μείωσης στη ζήτηση για γερμανικά αυτοκίνητα.
Tέλη Σεπτεμβρίου, η διοίκηση της Volkswagen παραδέχθηκε πως είχε παραποιήσει τις μετρήσεις στις εκπομπές καυσαερίων των κινητήρων ντίζελ, παραπλανώντας τις Αρχές και το καταναλωτικό κοινό. Το 17,9% του όλου των γερμανικών εξαγωγών, που ανέρχονται σε 1,1 τρισ. ευρώ, προέρχεται από τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Αναμφίβολα το σκάνδαλο θα έχει αρνητική επίδραση στις εξαγωγές, αλλά δεν μπορώ να προσδιορίσω έως ποιο βαθμό», δήλωσε ο Φέρντιναντ Φίτσερ, επικεφαλής του ινστιτούτου DIW στο πρακτορείο Reuters.
Στην κοινή ανακοίνωση των τριών οικονομικών ινστιτούτων εκφράζονται θετικές εκτιμήσεις για ενίσχυση της κατανάλωσης στη Γερμανία από την αύξηση του πληθυσμού των προσφύγων. Αναμένεται να αυξηθούν οι εισφορές στο κράτος πρόνοιας και οι δαπάνες για στέγαση και άλλες δραστηριότητες κατά 4 δισ. ευρώ το 2015 και 10 δισ. ευρώ το 2016. «Τα 11 δισ. ευρώ που υπολογίζονται για το 2016 θα λειτουργήσουν ως πακέτο στήριξης, δίνοντας ώθηση στην οικονομία», επισημαίνει ο κ. Φίτσερ, προσθέτοντας πως κατ’ επέκταση θα ωφεληθεί η κατανάλωση. Υπολογίζεται πως η αύξηση των μεταναστών θα συμβάλει κατά 0,25% στον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας μέσα στο 2016.
ΠΗΓΗ: http://www.kathimerini.gr/834146/article/oikonomia/die8nhs-oikonomia/h-kamyh-anadyomenwn-oikonomiwn-plhttei-tis-germanikes-e3agwges
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου