Χαμηλό εικοσαετίας θα καταγράψουν οι δαπάνες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας το επόμενο έτος, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού για το 2013 που κατατέθηκε χθες στη Βουλή. Ειδικότερα, ο προϋπολογισμός του υπουργείου Εθνικής Άμυνας για το έτος 2013 θα ανέλθει σε €2.646 εκατ. , μειωμένος κατά 14,3% σε σχέση με το 2012 με τις πιστώσεις να καλύπτουν στην συντριπτική τους πλειοψηφία ανελαστικές δαπάνες όπως η μισθοδοσία του προσωπικού και τα λειτουργικά έξοδα.
Το σκέλος των εξοπλιστικών δαπανών που αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του υπουργείου Οικονομικών αφορά αποκλειστικά τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την υλοποίηση παλαιοτέρων προγραμμάτων προμηθειών ενώ ως “προμήθειες αμυντικού υλικού” λογίζονται οι προμήθειες ανταλλακτικών και λοιπών υλικών συντήρησης εξοπλισμού, πλέον των καυσίμων. Το γεγονός αυτό θέτει προ των ευθυνών τους όλες τις εγχώριες πολιτικές δυνάμεις του λαϊκισμού και καταρρίπτει τα μυθεύματα περί εξοικονόμησης πόρων από την μείωση των (ανύπαρκτων) εξοπλιστικών δαπανών.
Στην εισηγητική έκθεση αναφέρονται δημοσιονομικές παρεμβάσεις καθαρής επίδρασης €303 εκατ, συγκεκριμένα από μείωση των νεοεισερχόμενων στις στρατιωτικές ακαδημίες (€4 εκατ.), μείωση λειτουργικών εξόδων (€22 εκατ.), κλείσιμο ή εμπορική αξιοποίηση στρατοπέδων (€10 εκατ.), επιπλέον περικοπή σε συμβάσεις στρατιωτικών προμηθειών (€44 εκατ.) και ακύρωση συμβάσεων στρατιωτικών εξοπλιστικών προμηθειών (€223 εκατ.).
Στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις του ΥπΕΘΑ καταγράφονται οι εξής πρωτοβουλίες:
- Η απενεργοποίηση μονάδων, καθώς και στρατοπέδων, μέσω της μετεγκατάστασης και σύμπτυξης μονάδων.
- Η κατάργηση κέντρων εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων και η δημιουργία «διακλαδικών» κέντρων όπου θα πραγματοποιείται η βασική εκπαίδευση των οπλιτών θητείας και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.
- Η μείωση κατά 10% των Ανωτάτων Αξιωματικών των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, η οποία έχει αντίκτυπο και στην υπόλοιπη πυραμίδα του στρατεύματος, αλλά και η περαιτέρω μείωση των εισακτέων των Στρατιωτικών Σχολών κατά 30% σε βάθος διετίας (2013-2014).
- Η μηχανοργάνωση και η εισαγωγή καινοτόμων τεχνολογιών στην καθημερινή λειτουργία των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως η εισαγωγή του διπλογραφικού συστήματος μηχανογραφημένης λογιστικής παρακολούθησης.
- Η αναδιάρθρωση των αρμόδιων διευθύνσεων προμηθειών του ΥΠΕΘΑ με απώτερο στόχο τη διενέργεια συγκεντρωτικών προμηθειών αγαθών και υπηρεσιών με ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς-δημοπρασίες (διαγωνισμούς) για επίτευξη συμφερότερων τιμών και διαφάνειας.
- Η εξυπηρέτηση του μεγαλύτερου δυνατού εύρους αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων με ίδια μέσα, μέσω της αξιοποίησης των στρατιωτικών εργοστασίων (inhouse) και του εξειδικευμένου προσωπικού σε τομείς όπως η συντήρηση οχημάτων, η προμήθεια ειδών ρουχισμού, η παρασκευή φαρμάκων κλπ.
- Η ενοποίηση των Ταμείων διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας του ΥΠΕΘΑ (ΤΕΘΑ, ΤΕΣ, ΤΑΑ) με σκοπό τον καλύτερο συντονισμό και την αξιοποίηση αυτής.
Ως αναπτυξιακές πρωτοβουλίες αναφέρονται:
- Η ένταξη νέων προγραμμάτων προς χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και άλλες πηγές χρηματοδότησης με σκοπό τη μέγιστη δυνατή απορρόφηση σχετικών κονδυλίων, καθώς και η επιτάχυνση της απορρόφησης πιστώσεων για τα υφιστάμενα προγράμματα
- Η μελέτη για την παραχώρηση και εν συνεχεία αξιοποίηση ανενεργών στρατοπέδων και στρατιωτικών εγκαταστάσεων
- Η επιδίωξη του μέγιστου δυνατού οφέλους από τη συμμετοχή σε διεθνείς οργανισμούς, όπως η συμμετοχή μας σε προγράμματα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας, που στις περισσότερες των περιπτώσεων συμβάλλουν σε αυξημένη για τη χώρα μας βιομηχανική επιστροφή (αναθέσεις, ερευνών, μελετών, κατασκευών κλπ σε φορείς και επιχειρήσεις ελληνικού ενδιαφέροντος) και στην απόκτηση υψηλού επιπέδου τεχνογνωσίας.
- Η συμμετοχή του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας σε Ευρωπαϊκά επιχειρησιακά προγράμματα με αντικείμενο τις δράσεις προστασίας του περιβάλλοντος και ανάπτυξης φιλικής προς αυτό, όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η αποτελεσματική διαχείριση απορριμμάτων και η ενεργειακή διαχείριση κτιρίων.
- Η ανάπτυξη και πιλοτική εφαρμογή ηλεκτρονικής πλατφόρμας αξιοποίησης ανενεργού-άχρηστου υλικού μέσω διενέργειας ηλεκτρονικών δημοπρασιών-διαγωνισμών.
Το ερώτημα γιατί δεν υλοποιήθηκε τίποτα από τα παραπάνω τα τελευταία χρόνια είναι μάλλον ρητορικό. Αυτό που πρέπει να πρέπει να επισημανθεί είναι πως οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση στην υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων θα σημάνει το τέλος των Ενόπλων Δυνάμεων, τουλάχιστον με τη σημερινή τους μορφή. Δύο σημεία χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής καθώς θα έχουν άμεσο αντίκτυπο μελλοντικά και αφορούν γνωστές παθογένειες:
1. Η απενεργοποίηση/μετεγκατάσταση/συγχώνευση Μονάδων και Σχηματισμών οφείλει να λαμβάνει υπόψη την ενίσχυση της διάταξης του ΕΣ στον οριζόντιο άξονα Μακεδονία-Θράκη. Ποιον εξυπηρετεί πλέον η IV Mεραρχία στην Τρίπολη μετά την κατάργηση του 11ΣΠ, του ΚΕΜΧ και του ΚΕΤΧ;
2. Η μείωση των εισακτέων των Στρατιωτικών Σχολών κατά 30% θα πρέπει να αφορά κυρίως τις παραγωγικές σχολές των Αξιωματικών ώστε να επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα για ΝΑΤΟικό στράτευμα η αναλογία Αξιωματικών/Υπαξιωματικών. Υπό αυτές τις συνθήκες, η Πολεμική Αεροπορία οφείλει να εξετάσει την μετακίνηση της Σχολής Υπαξιωματικών Διοικητικών (ΣΥΔ) από τη Θέρμη στη Δεκέλεια, όπου εδρεύει η Σχολή Τεχνικών Υπαξιωματικών (ΣΤΥΑ) μαζί με τη Σχολή Ιπταμένων Ραδιοναυτίλων (ΣΙΡ), ή την ενοποίησή τους σε μία Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (ΣΜΥΑ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου