H πέμπτη χρονιά ύφεσης που βιώνει η ελληνική οικονομία έχει
ωθήσει τους 16 εξαγωγικούς ομίλους που είναι εισηγμένοι στο Χρηματιστήριο
Αθηνών να έχουν αυξήσει ακόμη περισσότερο το ποσοστό των εξαγωγών τους που κατά
μέσο όρο ξεπερνά το 60% με 65% επί των συνολικών πωλήσεων.
Μετά τα προγράμματα περιορισμού του κόστους λειτουργίας που
περιελάμβαναν από απολύσεις προσωπικού, κλείσιμο ζημιογόνων θυγατρικών,
αναστολή επενδύσεων, οι εξαγωγικές-εισηγμένες επιχειρήσεις έχουν ρίξει όλο το
βάρος στην αύξηση των διεθνών πελατών. Δεν έχουν άλλη επιλογή, αφού ελάχιστες
επιχειρήσεις θα μπορέσουν να αντέξουν και για την έκτη χρονιά ύφεσης στην
Ελλάδα.
Οι τελευταίες
εξελίξεις για τις εξαγωγικές έχουν ως εξής:
Η τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν έχει ισορροπήσει την κάθετη πτώση της
οικοδομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα με την ενίσχυση των πωλήσεών της σε
νέους πελάτες στις αγορές της Τουρκίας, της Αιγύπτου, πρόσφατα ξεκίνησε και
εξαγωγές στη Λιβύη, ενώ το μεγάλο πλεονέκτημα είναι η παραγωγική παρουσία στις
ΗΠΑ. Ήδη στις σκέψεις της διοίκησης είναι να προχωρήσει και στην κατασκευή νέας
μονάδας στη βόρεια Αμερική.
Η εισηγμένη εταιρεία ανελκυστήρων Kleeman, που ελέγχει το 3% της
παγκόσμιας αγοράς, ενισχύει το πελατολόγιό της στην αγορά της Τουρκίας με βάση
την Κωνσταντινούπολη, ενώ έχει ξεκινήσει να κάνει αισθητή την παρουσία της στα
Βαλκάνια (Σερβία), Βόρεια Ευρώπη (Αγγλία) και Κίνα.
Οι έξι θυγατρικές-εισηγμένες του ομίλου Βιοχάλκο έχουν στρέψει τη δραστηριότητά
τους στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, έχοντας την παραγωγική υποστήριξη από τα
εργοστάσια των Βαλκανίων.
Τα Σωληνουργεία
Κορίνθου έχουν προχωρήσει σε
επέκταση των εργασιών τους και στις αγορές της Λατινικής Αμερικής, που αποτελούν
το νέο «Ελντοράντο» των πολυεθνικών.
Η ΕΤΕΜ θα επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο στη
Λιβύη μόλις ομαλοποιηθεί η πολιτική κατάσταση, ενώ έχει στρέψει το ενδιαφέρον
της στις αγορές της Μέσης Ανατολής και της Ανατολικής Ευρώπης.
Η Σιδενόρ και η Χαλκόρ έχουν στρέψει την εξαγωγική τους
παρουσία στις αναδυόμενες αγορές της Ρωσίας και της Μέσης Ανατολής.
Ο όμιλος Κυριακόπουλου μέσω της S&B αυξάνει το χαρτοφυλάκιο των πελατών
του σε Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, πρόσφατα εξαγόρασε αμερικανική εταιρία, ενώ
έχει πολυετή παραγωγική παρουσία στην κινεζική αγορά.
Η Frigoglass»,
θυγατρική του ομίλου της Coca-Cola 3Ε, δραστηριοποιείται εξαγωγικά στις αγορές
της Ασίας, της Αφρικής, με παραγωγική μονάδα στη Νιγηρία και προσδίδει μεγάλο
βάρος στην αγορά της Βόρειας Αμερικής.
Στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη συνεχίζει τις εξαγωγές η Σαράντης, ενώ σε αρκετές
περιπτώσεις εξαγοράζει ανταγωνιστικά προϊόντα για να ενισχύσει τον όγκο
πωλήσεων.
Σημαντική ισχύ λαμβάνουν από την αγορά της Τουρκίας οι δύο
μεγαλύτεροι εγχώριοι όμιλοι ιχθυοκαλλιέργειας Νηρέας και Σελόντα.
Οι αγορές της Κεντρικής Ασίας και η Κίνα αποτελούν το πεδίο
ανάπτυξης για την εταιρεία μαρμάρων Κυριακίδης.
Όπως έδειξαν και τα πρόσφατα αποτελέσματα δευτέρου τριμήνου
οι εξωστρεφείς όμιλοι αφενός διατήρησαν σε ικανοποιητικά επίπεδα τα περιθώρια
κέρδους τους και αφ' ετέρου επέδειξαν ανθεκτικότητα στους κραδασμούς της ύφεσης
που πλήττει την ελληνική οικονομία.
Στην πλειονότητά τους οι εισηγμένες επιχειρήσεις, εκτός από
την ύφεση και το εχθρικό φορολογικό περιβάλλον, έχουν να αντιμετωπίσουν και την
απροθυμία των τραπεζών να χορηγήσουν δάνεια ή -ακόμα χειρότερα- την απομόχλευση
του ισολογισμού τους, καλώντας πίσω ή περιορίζοντας τις χορηγήσεις τους.
Ως «κόρην οφθαλμού» προστατεύουν τις θυγατρικές τους στα
Βαλκάνια όσες εισηγμένες διαθέτουν εμπορικές ή παραγωγικές επιχειρήσεις, καθώς
μπορούν να πετυχαίνουν χαμηλό μεταφορικό κόστος προς την υπόλοιπη Ευρώπη, ενώ
αντλούν ρευστότητα με την πώληση των προϊόντων που εξάγουν σε άλλες χώρες της
περιοχής και της ΝΑ Ευρώπης.
Εδώ και δύο χρόνια, όλες οι αγγελίες για προσλήψεις σε
μεγάλες ή μικρομεσαίες εισηγμένες αφορούν κυρίως τις θυγατρικές τους στο
εξωτερικό.
Η διασφάλιση των εμπορικών και παραγωγικών τους δικτύων στις
βαλκανικές αγορές, στη Μ. Ανατολή και τη Β. Αφρική είναι μείζων προτεραιότητα
για τις εξωστρεφείς εισηγμένες επιχειρήσεις.
Μπροστά στον κίνδυνο να αρχίσουν να ρευστοποιούν περιουσιακά
στοιχεία στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης -που με μεγάλο κόστος δημιούργησαν από τα
τέλη της δεκαετίας του '80- προκειμένου να ανταποκριθούν στις δανειακές τους
υποχρεώσεις, αρκετές βιομηχανικές επιχειρήσεις αρχίζουν να εξετάζουν
εναλλακτικά σενάρια επιβίωσης.
Αρκετοί όμιλοι εξετάζουν την πώληση 30% με 40% του μετοχικού
τους κεφαλαίου σε ξένα κεφάλαια προκειμένου να εισέλθουν ως στρατηγικοί
επενδυτές, με αντάλλαγμα την εξασφάλιση χρηματοδότησης.
Του Ανέστη Ντόκα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου