Παρά την σοβούσα κρίση στις ναυλαγορές και τους αρνητικούς ρυθμούς πιστωτικής επέκτασης στην ναυτιλία διεθνώς, Έλληνες επιχειρηματίες παίζουν δυναμικά το χαρτί της εισόδου στα χαμηλά, διαβλέποντας ενδεχομένως ανάκαμψη μεσοπρόθεσμα και χαμηλές αποτιμήσεις για την απόκτηση ποιοτικού τονάζ.
Με παροιμιώδη πλέον δυναμισμό στους κύκλους των ναυλαγορών ανανεώνουν και μεγεθύνουν τους στόλους τους με αμείωτο όπως προκύπτει από πέρυσι ρυθμό, παρά την περί του αντιθέτου εντύπωση. Η δυνατότητα των εφοπλιστών να επιδοτήσουν εφόσον χρειαστεί τα πλοία τους έως την ανάκαμψη και η πρόσβαση τους σε κεφάλαια με όπλο την υψηλή ρευστότητα αλλά και αξιοπιστία που διαθέτουν, οριοθετεί και τους συμμετέχοντες στην νέα αυτή φάση μετάλλαξης του ελληνόκτητου στόλου προς μεγαλύτερα και νεότερα πλοία.
Με παροιμιώδη πλέον δυναμισμό στους κύκλους των ναυλαγορών ανανεώνουν και μεγεθύνουν τους στόλους τους με αμείωτο όπως προκύπτει από πέρυσι ρυθμό, παρά την περί του αντιθέτου εντύπωση. Η δυνατότητα των εφοπλιστών να επιδοτήσουν εφόσον χρειαστεί τα πλοία τους έως την ανάκαμψη και η πρόσβαση τους σε κεφάλαια με όπλο την υψηλή ρευστότητα αλλά και αξιοπιστία που διαθέτουν, οριοθετεί και τους συμμετέχοντες στην νέα αυτή φάση μετάλλαξης του ελληνόκτητου στόλου προς μεγαλύτερα και νεότερα πλοία.
Οι επενδύσεις που έχουν κάνει κατά το πρώτο εξάμηνο του 2012 οι έλληνες εφοπλιστές σε νεότευκτα ποντοπόρα πλοία ανέρχονται στα 3,64 δισ. δολ., ενώ αν συμπεριληφθούν και οι option για την ναυπήγηση πρόσθετων πλοίων που έχουν εξασφαλίσει κατά την υπογραφή των συμβάσεων με τα ναυπηγεία έλληνες επιχειρηματίες, προτίθενται άλλα 2,7 δισ. δολ. ανεβάζοντας το σύνολο των επενδύσεων σε νέες ναυπηγήσεις στα 6,34 δισ. δολάρια.
Τα μεγέθη αυτά προκύπτουν από την πρώτη εκτίμηση για την επενδυτική δραστηριότητα της ελληνικής πλοιοκτησίας την οποία πραγματοποίησε ειδικά για το Capital.gr το Research & Valuations department του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal.
Οι νέες ναυπηγήσεις αφορούν 47 πλοία των οποίων η κατασκευή έχει δρομολογηθεί και άλλα 23 σε option. Επιπλέον 1,6 δισ. δολ. έχουν καταβληθεί από ελληνικά συμφέροντα στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων για την απόκτηση 92 ποντοπόρων. Το συνολικό ύψος των επενδύσεων των Ελλήνων εφοπλιστών σε νέο τονάζ ανεβαίνει με αυτό τον τρόπο στα 7,94 δισ. δολ. στο πρώτο μισό του έτους.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως τον Ιούνιο οι αγοραπωλησίες από έλληνες πρακτικά σταμάτησαν, αφού έγινε μόνο μια πράξη. Κυμαίνονται όμως στο εξάμηνο στον ίδιο αριθμό πλοίων με το αντίστοιχο διάστημα του 2011, καταδεικνύοντας ότι η επενδυτική δραστηριότητα συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, καθώς νέες ευκαιρίες εμφανίζονται στις αγορές από υπερχρεωμένους πωλητές ή ακόμα και τους πιστωτές που πλειστηριάζουν τις εξασφαλίσεις που έχουν κατάσχει.
Γιάννης Αγγελικούσης, Γιώργος Προκοπίου και Νίκος Σ. Λαιμός έχουν προβεί μακράν στις μεγαλύτερες τοποθετήσεις, με βάση την καταγραφή του υπεύθυνου έρευνας και ανάλυσης της Intermodal, Γιώργου Λαζαρίδη, αφού οι παραγγελίες τους στα ναυπηγεία αντιστοιχούν στο 30% περίπου του συνόλου ή 2 δισ. δολ. ενώ εάν συμπεριληφθούν και οι option που έχουν εξασφαλίσει τότε το ποσό της εν δυνάμει επένδυσης ανεβαίνει στα 3,2 δισ. δολάρια. Σημαντικότατα κεφάλαια όμως έχουν κινητοποιήσει και οι Κώστας Φωστηρόπουλος, Χρήστος Κανελλάκης και Νικόλαος Τσάκος με παραγγελίες όλοι τους για δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Σε διεθνές επίπεδο οι ελληνικές παραγγελίες καλύπτουν το 15,4% του συνόλου. Στο εξάμηνο 597 πλοία μπήκαν στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, όπως αποκαλείται στις ναυλαγορές η λίστα με τις εκκρεμείς ναυπηγήσεις. Σε επίπεδο όμως αξίας η ελληνική συμμετοχή ανεβαίνει στο 25,5% της παγκόσμιας και σε χωρητικότητα στους 6,581 εκατ. τόνους (dwt).
Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Πηγή: capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου