Ο Τιμ Ντέμπσεϊ ανακάλυψε ότι η γυναίκα του μπορεί να ήταν έγκυος από μία γνώριμη πηγή: από διαδικτυακή διαφήμιση. «Κάθε φορά που άνοιγα το laptop έβλεπα διαφημίσεις για τεστ εγκυμοσύνης», δήλωσε ο 28χρονος manager και συμπλήρωσε: «Ρώτησα τη γυναίκα μου: μήπως υπάρχει κάτι που δεν μου έχεις πει;». Εκείνη απλώς χρησιμοποιούσε το δικό του laptop για να βρει τεστ εγκυμοσύνης.
Δεν αποτελεί βεβαίως έκπληξη ότι το λογισμικό που καλύπτει τα διαδικτυακά ίχνη των ανθρώπων γίνεται όλο και πιο δημοφιλές. Για πολλά χρόνια, τα εργαλεία που μπλόκαραν cookies και διευθύνσεις ΙΡ ήταν προνόμιο λίγων. Τώρα τα χρησιμοποιούν εκατομμύρια χρήστες του Internet.
Τέτοιου τύπου επεισόδια μπορεί να γίνουν πολύ συχνά.Σχεδόν κάθε δραστηριότητα που κάνουμε online παρακολουθείται από έναν συνδυασμό «cookies» και «beacons» και άλλων εργαλείων παρακολούθησης. Είναι απολύτως ενσωματωμένα στη διαδικτυακή ζωή με διάφορες χρήσεις: Από το πόση ώρα περνούν οι χρήστες του Internet σε μία ιστοσελίδα, μέχρι να θυμούνται τους κωδικούς που έχουν περιλάβει στο καλάθι αγορών τους. Έτσι, ο browser ξέρει για την καθημερινή ζωή των ανθρώπων όσο ξέρουν και οι ίδιοι. Όπως ανακάλυψε και ο κ. Ντέμπσεϊ, ορισμένες φορές ίσως μάλιστα να γνωρίζει περισσότερα...
Η ανάπτυξη τέτοιων μηχανισμών παρακολούθησης ήταν ταχύτατη. Το 1997 μόλις το ένα τέταρτο των 100 πιο δημοφιλών ιστοσελίδων παγκοσμίως είχαν εγκατεστημένα cookies. Το 2011 είχαν όλες.Δεν αποτελεί βεβαίως έκπληξη ότι το λογισμικό που καλύπτει τα διαδικτυακά ίχνη των ανθρώπων γίνεται όλο και πιο δημοφιλές. Για πολλά χρόνια, τα εργαλεία που μπλόκαραν cookies και διευθύνσεις ΙΡ ήταν προνόμιο λίγων. Τώρα τα χρησιμοποιούν εκατομμύρια χρήστες του Internet.
«Η κατάσταση μοιάζει πολύ με όσα είδαμε το 2002 και το 2003 όταν απογειώθηκαν τα αντιβιοτικά λογισμικά προγράμματα»,εξηγεί ο Μπιλ Κέριγκαν, διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής εταιρείας Abine, η οποία κατασκευάζει το DoNotTrackMe, ένα λογισμικό που μπλοκάρει cookies και άλλα εργαλεία παρακολούθησης.«Ήταν ένα φαινόμενο επίγνωσης που κινητοποίησε πολλούς».Μόνο τον Φεβρουάριο καταγράφηκαν περισσότερα από 3 εκατ. downloads του DoNotTrackMe.
Την τάση διαπίστωσαν και άλλες εταιρείες. Το Ghostery,για παράδειγμα, είναι ένα προϊόν που ενημερώνει τους χρήστες του Internet για το λογισμικό που χρησιμοποιεί η κάθε ιστοσελίδα για να τους παρακολουθεί-και το μπλοκάρει κατόπιν σχετικού αιτήματος- και έχει περισσότερους από 40 εκατ. ενεργούς χρήστες ανά τον κόσμο.
«Η βάση χρηστών μας έχει αλλάξει σημαντικά, με πολύ περισσότερους απλούς χρήστες του διαδικτύου»,δηλώνει ο Άντι Καλ, διευθυντής καταναλωτικών προϊόντων της αμερικανικής Evidon, στην οποία ανήκει το Ghostery και συμπληρώνει:«Η μεγαλύτερη ομάδα χρηστών μας δεν είναι πλέον οι γνώστες της τεχνολογίας, είναι άνθρωποι που αγοράζουν online, μετέχουν στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά δεν εργάζονται στον τομέα του ΙΤ».
Ο αριθμός των εργαλείων παρακολούθησης που χρησιμοποιούνται από τις ιστοσελίδες έχει σχεδόν διπλασιαστεί τα τελευταία τρία χρόνια,σύμφωνα με τα στοιχεία της WebPrivacy Censys, που δημοσιεύεται από το Berkeley Center for Law and Technology του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας. Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για να παρακολουθούνται οι ενέργειες των χρηστών γίνονται επίσης όλο και πιο εξελιγμένα. Το 2009 τα 100 πιο δημοφιλή sites -από το Google μέχρι το CNN- χρησιμοποιούσαν συνολικά περίπου 3.500 cookies για να παρακολουθούν τους επισκέπτες τους. Σήμερα, περίπου 7.000. Σχεδόν το ένα πέμπτο αυτών των ιστοσελίδων χρησιμοποιεί τουλάχιστον 100 cookies έκαστο.
Το λιανικό εμπόριο έχει αγκαλιάσει με ενθουσιασμό τη νέα τεχνολογία. Όπως ακριβώς το δίκτυο ενός υποκαταστήματος παρακολουθεί πώς οι καταναλωτές συμπεριφέρονται σε ένα κατάστημα, έτσι και τα ψηφιακά καταστήματα παρακολουθούν πόση ώρα μένουν μέσα οι καταναλωτές, τι έψαχναν να αγοράσουν και πώς έφτασαν εκεί.
Στη Βρετανία, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του Ghostery, το Ρlay.com που πουλά μουσική και βιντεοπαιχνίδια, έχει 76 tag εντοπισμού- περισσότερα από οποιοδήποτε άλλο ψηφιακό κατάστημα στη Βρετανία. Το βρετανικό Amazon έχει 43 tag εντοπισμού, λιγότερα από όσα χρησιμοποιούν οι ιστοσελίδες των Tesco, Debenhams και Marks and Spencer.
Εάν γίνεται ανοιχτά, τότε η τακτική της παρακολούθησης μπορεί να είναι θετική για τον φιλικό καταναλωτή, σύμφωνα με τον κ. Καλ.«Εάν πηγαίνεις στο κατάστημα κάθε εβδομάδα, δεν ανησυχείς εάν ο καταστηματάρχης γνωρίζει ότι είσαι τακτικός πελάτης. Εκεί που αλλάζει η αναλογία είναι εάν πας στο υποκατάστημα που βρίσκεται σε άλλη πόλη και σου πουν: 'καλημέρα, έχουμε το προϊόν που προτιμάτε'».
Η συλλογή δεδομένων θα έπρεπε να είναι μία διαφανής διαδικασία,υποστηρίζει ο Λι Μπέικερ, πρώην επικεφαλής της Ένωσης Online Εκδοτών της Βρετανίας.«Εγώ παίρνω το περιεχόμενο δωρεάν κι εσύ ζητάς σε αντάλλαγμα δεδομένα. Όλα καλά. Ας εργαστούμε στη βάση αυτής της ανταλλαγής».Προσθέτει ότι ο κόσμος αντιλαμβάνεται όλο και περισσότερο πώς χρησιμοποιούνται αυτές οι πληροφορίες. «Στο τέλος, ο καταναλωτής θα αντιληφθεί την αξία αυτών των στοιχείων».
Οι καταναλωτές δεν προσπαθούν, όμως, να κρυφτούν μόνο από τους ενοχλητικούς διαδικτυακούς λιανεμπόρους.
«Είδαμε εκατοντάδες χιλιάδες να αγοράζουν το προϊόν μας λόγω της Αραβικής Άνοιξης»,δηλώνει ο Βέρνον Άιρβιν της Virtual World Computing, η οποία παράγει το anti-tracking λογισμικό πρόγραμμα Cocoon, το οποίο έχει περίπου 500.000 χρήστες. Κατά τις αντικαθεστωτικές εξεγέρσεις τον προηγούμενο χρόνο, πολλοί χρήστες του Internet κατέφυγαν στο Cocoon για να περάσουν τα τείχη προστασίας και την κυβερνητική παρακολούθηση και να αποκτήσουν πρόσβαση στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης χωρίς να γίνουν αντιληπτοί.
Στην Ευρώπη, οι ρυθμιστικές αρχές αρχίζουν να εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι ιστοσελίδες παρακολουθούν τους χρήστες. Φέτος, η Ε.Ε. επέβαλε κανόνες με τους οποίους τα sites είναι υποχρεωμένα να ζητούν την άδεια των χρηστών για τη χρήση των cookies.
Την ίδια ώρα, η Microsοft εισάγει το do not track, στη βασική εκδοχή του Internet Explorer. Το πρόγραμμα ζητά από τα sites να μη χρησιμοποιούν τεχνολογίες παρακολούθησης. Η κίνηση αυτή έχει ήδη ενοχλήσει τον διαφημιστικό κλάδο, δεδομένου μάλιστα ότι σχεδόν το ήμισυ των χρηστών του Internet χρησιμοποιεί τον Internet Explorer. Το Chrome της Google ακολούθησε με τη δική του εκδοχή του do not track τον Νοέμβριο.
Τα εργαλεία αυτά απλώς ζητούν από τις ιστοσελίδες να μην εντοπίζουν τους χρήστες. Κατά συνέπεια, τα sites μπορούν απλώς να τα αγνοήσουν. Παρ' όλα αυτά, αποτελούν«απόδειξη ότι η διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων γίνεται κυρίαρχη τάση», δηλώνει ο David Gorodyansky, διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής AnchorFree, που κατασκευάζει εφαρμογές. «Ο κόσμος αντιλαμβάνεται όλο και περισσότερο και ανησυχεί για τα προσωπικά δεδομένα».
Περισσότερα από 100 εκατ. άτομα έχουν εγκαταστήσει μία εφαρμογή που αποκρύπτει κάθε ιστοσελίδα που επισκέπτεται ο χρήστης. Καταγράφονται περισσότερα από 1 εκατ. download της εφαρμογής κάθε εβδομάδα, ενώ ο κ. Gorodyansky αναφέρει ότι τα έσοδα του ομίλου υπερδιπλασιάστηκαν σε έναν χρόνο, αν και αρνείται να αποκαλύψει συγκεκριμένα ποσά.
Οι εταιρίες που ειδικεύονται στις τεχνολογίες anti-tracking αναφέρουν ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης του κλάδου. Ενώ οι χρήστες του διαδικτύου ανησυχούν όλο και περισσότερο για το ποιος έχει πρόσβαση στα δεδομένα τους και πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν, υπάρχει ακόμη μεγάλη απόσταση με τα μέτρα ασφαλείας που παίρνουν online σε σύγκριση με όσα πράττουν όταν βγαίνουν από την πόρτα του σπιτιού τους, δηλώνει ο κ. Gorodyansky.
Παρ' όλα αυτά, οι επιπτώσεις της απροστάτευτης περιήγησης στο διαδίκτυο μπορεί να αποδειχθεί πολύ χειρότερη.«Υπάρχουν περισσότερα διαθέσιμα δεδομένα online από ό,τι εάν μπει κάποιος μέσα στο σπίτι σας»,δηλώνει.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση Digital Universe της ερευνητικής ομάδας IDC, ενώ θα έπρεπε να είναι ασφαλές το ένα τρίτο των ψηφιακών δεδομένων -όπως απόρρητα email ή στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών-, τελικά είναι μόλις το ένα πέμπτο. Πέρα από το θέμα της ασφάλειας, όμως, αυτό που ζητούν όλο και περισσότεροι χρήστες του Internet είναι κάτι πολύ βασικό: προστασία της ιδιωτικής ζωής.
Το αξίωμα«δεν έχουμε τίποτα να κρύψουμε, δεν φοβόμαστε τίποτα»δεν ισχύει.«Δεν σημαίνει ότι κάνω κάτι κακό επειδή δεν θέλω να το μάθουν οι άλλοι. Αλλά να…, δεν θέλω για παράδειγμα να μάθουν όλοι ότι έχω μύκητες στα πόδια μου και μετά να βλέπω παντού πληροφορίες και προϊόντα για τους μύκητες στα πόδια»...
Την τάση διαπίστωσαν και άλλες εταιρείες. Το Ghostery,για παράδειγμα, είναι ένα προϊόν που ενημερώνει τους χρήστες του Internet για το λογισμικό που χρησιμοποιεί η κάθε ιστοσελίδα για να τους παρακολουθεί-και το μπλοκάρει κατόπιν σχετικού αιτήματος- και έχει περισσότερους από 40 εκατ. ενεργούς χρήστες ανά τον κόσμο.
«Η βάση χρηστών μας έχει αλλάξει σημαντικά, με πολύ περισσότερους απλούς χρήστες του διαδικτύου»,δηλώνει ο Άντι Καλ, διευθυντής καταναλωτικών προϊόντων της αμερικανικής Evidon, στην οποία ανήκει το Ghostery και συμπληρώνει:«Η μεγαλύτερη ομάδα χρηστών μας δεν είναι πλέον οι γνώστες της τεχνολογίας, είναι άνθρωποι που αγοράζουν online, μετέχουν στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά δεν εργάζονται στον τομέα του ΙΤ».
Ο αριθμός των εργαλείων παρακολούθησης που χρησιμοποιούνται από τις ιστοσελίδες έχει σχεδόν διπλασιαστεί τα τελευταία τρία χρόνια,σύμφωνα με τα στοιχεία της WebPrivacy Censys, που δημοσιεύεται από το Berkeley Center for Law and Technology του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας. Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για να παρακολουθούνται οι ενέργειες των χρηστών γίνονται επίσης όλο και πιο εξελιγμένα. Το 2009 τα 100 πιο δημοφιλή sites -από το Google μέχρι το CNN- χρησιμοποιούσαν συνολικά περίπου 3.500 cookies για να παρακολουθούν τους επισκέπτες τους. Σήμερα, περίπου 7.000. Σχεδόν το ένα πέμπτο αυτών των ιστοσελίδων χρησιμοποιεί τουλάχιστον 100 cookies έκαστο.
Το λιανικό εμπόριο έχει αγκαλιάσει με ενθουσιασμό τη νέα τεχνολογία. Όπως ακριβώς το δίκτυο ενός υποκαταστήματος παρακολουθεί πώς οι καταναλωτές συμπεριφέρονται σε ένα κατάστημα, έτσι και τα ψηφιακά καταστήματα παρακολουθούν πόση ώρα μένουν μέσα οι καταναλωτές, τι έψαχναν να αγοράσουν και πώς έφτασαν εκεί.
Στη Βρετανία, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του Ghostery, το Ρlay.com που πουλά μουσική και βιντεοπαιχνίδια, έχει 76 tag εντοπισμού- περισσότερα από οποιοδήποτε άλλο ψηφιακό κατάστημα στη Βρετανία. Το βρετανικό Amazon έχει 43 tag εντοπισμού, λιγότερα από όσα χρησιμοποιούν οι ιστοσελίδες των Tesco, Debenhams και Marks and Spencer.
Εάν γίνεται ανοιχτά, τότε η τακτική της παρακολούθησης μπορεί να είναι θετική για τον φιλικό καταναλωτή, σύμφωνα με τον κ. Καλ.«Εάν πηγαίνεις στο κατάστημα κάθε εβδομάδα, δεν ανησυχείς εάν ο καταστηματάρχης γνωρίζει ότι είσαι τακτικός πελάτης. Εκεί που αλλάζει η αναλογία είναι εάν πας στο υποκατάστημα που βρίσκεται σε άλλη πόλη και σου πουν: 'καλημέρα, έχουμε το προϊόν που προτιμάτε'».
Η συλλογή δεδομένων θα έπρεπε να είναι μία διαφανής διαδικασία,υποστηρίζει ο Λι Μπέικερ, πρώην επικεφαλής της Ένωσης Online Εκδοτών της Βρετανίας.«Εγώ παίρνω το περιεχόμενο δωρεάν κι εσύ ζητάς σε αντάλλαγμα δεδομένα. Όλα καλά. Ας εργαστούμε στη βάση αυτής της ανταλλαγής».Προσθέτει ότι ο κόσμος αντιλαμβάνεται όλο και περισσότερο πώς χρησιμοποιούνται αυτές οι πληροφορίες. «Στο τέλος, ο καταναλωτής θα αντιληφθεί την αξία αυτών των στοιχείων».
Οι καταναλωτές δεν προσπαθούν, όμως, να κρυφτούν μόνο από τους ενοχλητικούς διαδικτυακούς λιανεμπόρους.
«Είδαμε εκατοντάδες χιλιάδες να αγοράζουν το προϊόν μας λόγω της Αραβικής Άνοιξης»,δηλώνει ο Βέρνον Άιρβιν της Virtual World Computing, η οποία παράγει το anti-tracking λογισμικό πρόγραμμα Cocoon, το οποίο έχει περίπου 500.000 χρήστες. Κατά τις αντικαθεστωτικές εξεγέρσεις τον προηγούμενο χρόνο, πολλοί χρήστες του Internet κατέφυγαν στο Cocoon για να περάσουν τα τείχη προστασίας και την κυβερνητική παρακολούθηση και να αποκτήσουν πρόσβαση στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης χωρίς να γίνουν αντιληπτοί.
Στην Ευρώπη, οι ρυθμιστικές αρχές αρχίζουν να εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι ιστοσελίδες παρακολουθούν τους χρήστες. Φέτος, η Ε.Ε. επέβαλε κανόνες με τους οποίους τα sites είναι υποχρεωμένα να ζητούν την άδεια των χρηστών για τη χρήση των cookies.
Την ίδια ώρα, η Microsοft εισάγει το do not track, στη βασική εκδοχή του Internet Explorer. Το πρόγραμμα ζητά από τα sites να μη χρησιμοποιούν τεχνολογίες παρακολούθησης. Η κίνηση αυτή έχει ήδη ενοχλήσει τον διαφημιστικό κλάδο, δεδομένου μάλιστα ότι σχεδόν το ήμισυ των χρηστών του Internet χρησιμοποιεί τον Internet Explorer. Το Chrome της Google ακολούθησε με τη δική του εκδοχή του do not track τον Νοέμβριο.
Τα εργαλεία αυτά απλώς ζητούν από τις ιστοσελίδες να μην εντοπίζουν τους χρήστες. Κατά συνέπεια, τα sites μπορούν απλώς να τα αγνοήσουν. Παρ' όλα αυτά, αποτελούν«απόδειξη ότι η διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων γίνεται κυρίαρχη τάση», δηλώνει ο David Gorodyansky, διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής AnchorFree, που κατασκευάζει εφαρμογές. «Ο κόσμος αντιλαμβάνεται όλο και περισσότερο και ανησυχεί για τα προσωπικά δεδομένα».
Περισσότερα από 100 εκατ. άτομα έχουν εγκαταστήσει μία εφαρμογή που αποκρύπτει κάθε ιστοσελίδα που επισκέπτεται ο χρήστης. Καταγράφονται περισσότερα από 1 εκατ. download της εφαρμογής κάθε εβδομάδα, ενώ ο κ. Gorodyansky αναφέρει ότι τα έσοδα του ομίλου υπερδιπλασιάστηκαν σε έναν χρόνο, αν και αρνείται να αποκαλύψει συγκεκριμένα ποσά.
Οι εταιρίες που ειδικεύονται στις τεχνολογίες anti-tracking αναφέρουν ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης του κλάδου. Ενώ οι χρήστες του διαδικτύου ανησυχούν όλο και περισσότερο για το ποιος έχει πρόσβαση στα δεδομένα τους και πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν, υπάρχει ακόμη μεγάλη απόσταση με τα μέτρα ασφαλείας που παίρνουν online σε σύγκριση με όσα πράττουν όταν βγαίνουν από την πόρτα του σπιτιού τους, δηλώνει ο κ. Gorodyansky.
Παρ' όλα αυτά, οι επιπτώσεις της απροστάτευτης περιήγησης στο διαδίκτυο μπορεί να αποδειχθεί πολύ χειρότερη.«Υπάρχουν περισσότερα διαθέσιμα δεδομένα online από ό,τι εάν μπει κάποιος μέσα στο σπίτι σας»,δηλώνει.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση Digital Universe της ερευνητικής ομάδας IDC, ενώ θα έπρεπε να είναι ασφαλές το ένα τρίτο των ψηφιακών δεδομένων -όπως απόρρητα email ή στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών-, τελικά είναι μόλις το ένα πέμπτο. Πέρα από το θέμα της ασφάλειας, όμως, αυτό που ζητούν όλο και περισσότεροι χρήστες του Internet είναι κάτι πολύ βασικό: προστασία της ιδιωτικής ζωής.
Το αξίωμα«δεν έχουμε τίποτα να κρύψουμε, δεν φοβόμαστε τίποτα»δεν ισχύει.«Δεν σημαίνει ότι κάνω κάτι κακό επειδή δεν θέλω να το μάθουν οι άλλοι. Αλλά να…, δεν θέλω για παράδειγμα να μάθουν όλοι ότι έχω μύκητες στα πόδια μου και μετά να βλέπω παντού πληροφορίες και προϊόντα για τους μύκητες στα πόδια»...
ΠΗΓΗ: http://www.energia.gr/article.asp?art_id=65227
(Financial Times / www.euro2day.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου