Η ανάγκη εξυπηρέτησης της μεγάλης διείσδυσης των ΑΠΕ, στο πλαίσιο των εθνικών στόχων για το 2020, αποτέλεσε τον κρίσιμο παράγοντα εκπόνησης από τον ΑΔΜΗΕ του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας για την περίοδο 2014-2023. Αντίθετα, η μείωση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, που φαίνεται να αποκτά ενδημικό χαρακτήρα και στην επερχόμενη δεκαετία, λόγω της οικονομικής ύφεσης, υποδεικνύει τη μετάθεση έργων μεταφοράς, για την εξυπηρέτηση των φορτίων διανομής.
Το πρώτο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ που κατήρτισε ο ΑΔΜΗΕ έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, η οποία θα διαρκέσει ως τις 31 Ιανουαρίου 2013. Με βάση το προκαταρκτικό αυτό σχέδιο, ο προϋπολογισμός των έργων της δεσμευτικής πρώτης τριετίας ανέρχεται περίπου σε 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 781,5 εκατ. Ευρώ αφορούν σε έργα ενίσχυσης και τα 207,7 εκατ. ευρώ σε έργα επέκτασης για τη σύνδεση χρηστών και δικτύου.
Όπως επισημαίνει ο ΑΔΜΗΕ στην προκαταρκτική του εισήγηση, η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στο ΕΣΜΗΕ έχει μειωθεί κατά 6% το 2011 και στα ίδια σχεδόν επίπεδα αναμένεται να διαμορφωθεί και το 2012. Με δεδομένη τη συνεχιζόμενη οικονομική ύφεση, οι εκτιμήσεις για τη ζήτηση της επόμενης δεκαετίας έχουν αναμορφωθεί, σε σχέση με την προηγούμενη ΜΑΣΜ 2010-2014, οπότε οι προβλέψεις μιλούν πλέον για συρρίκνωση της τάξης του 6%. Έτσι, η μείωση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, σε συνδυασμό με την αύξηση της διεσπαρμένης παραγωγής, οδηγεί, όπως υπογραμμίζει ο ΑΔΜΗΕ, σε μείωση των απαιτήσεων διακίνησης ενέργειας και ισχύος για την εξυπηρέτηση των ηλεκτρικών φορτίων στο Σύστημα Μεταφοράς. Που σημαίνει με απλά λόγια, ότι πηγαίνουν για αργότερα ορισμένα έργα μεταφοράς που αποσκοπούν στην εξυπηρέτηση των δικτύων διανομής.
Σταθερό έδαφος φαίνεται ότι κερδίζουν οι ΑΠΕ, παρά τα περί αντιθέτου λεγόμενα. Με βάση τα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ, το 2012 οι ΑΠΕ (συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων υδροηλεκτρικών) εκτιμάται ότι κάλυψαν το 17% της συνολικής ζήτησης στο ΕΣΜΗΕ. Σήμερα, λειτουργούν στο Σύστημα Μεταφοράς σταθμοί παραγωγής από ΑΠΕ, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 3080 MW, ενώ έχουν εκδοθεί Προσφορές Σύνδεσης για σταθμούς, από τους οποίους 6235 MW αφορούν σε δεσμευτικές προσφορές και 13.805 MW για μη δεσμευτικές προσφορές. Έτσι, η συνολική ισχύς έργων ΑΠΕ που λειτουργούν και όσων έχουν δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης φθάνει στα 9350 MW.
Ο ΑΔΜΗΕ επισημαίνει, μάλιστα, ότι τον τελευταίο καιρό οριστικοποιείται μεγάλος αριθμός μη δεσμευτικών προσφορών σύνδεσης, με συνέπεια τα υφιστάμενα δίκτυα σε πολλές περιοχές του ΕΣΜΗΕ να καθίστανται βαθμιαία ανεπαρκή να «σηκώσουν» όχι μόνον την ισχύ σταθμών ΑΠΕ με δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης, αλλά και το σύνολο των αδειοδοτημένων έργων ΑΠΕ, που φθάνουν σε ισχύ τα 30 GW.
Ο ΑΔΜΗΕ τονίζει ότι οι υφιστάμενοι σταθμοί ΑΠΕ μαζί με όσους έχουν εξασφαλίσει δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης υπερβαίνουν σε συνολική ισχύ τους ενδιάμεσους στόχους για το 2014, για δε τα φωτοβολταϊκά ακόμη και τους στόχους του 2020! Βέβαια, δεν θα πρέπει να παραβλεφθεί το γεγονός ότι όλοι οι σταθμοί που έχουν εξασφαλίσει δεσμευτικές προσφορές σύμβασης δεν σημαίνει ότι θα υλοποιηθούν κιόλας. Ο ΑΔΜΗΕ τονίζει ότι αυτό είναι ένα σημαντικό ζήτημα, γιατί έτσι δεσμεύεται ικανότητα μεταφοράς, η οποία στερεί τη δυνατότητα πρόσβασης σε άλλους σταθμούς ΑΠΕ, που έχουν τη δυνατότητα να κατασκευασθούν.
Στα έργα άμεσης προτεραιότητας, που συμπεριλαμβάνονται στην πρώτη τριετία είναι η κατασκευή νέων ΚΥΤ, από τα οποία τα τέσσερα (Νέας Σάντας, Λαγκαδά, Αλιβερίου και Μεγαλόπολης) αναμένεται να ενταχθούν πλήρως στο Σύστημα μέχρι το τέλος του 2015. Εντός της δεκαετίας προβλέπεται, επίσης, να ολοκληρωθούν, 400 KV προς τη Θράκη και προς την Πελοπόννησο, καθώς και νέα ΚΥΤ για την τροφοδότηση καταναλωτών ευρύτερων περιοχών.
Σημαντική, επίσης, προτεραιότητα αποτελεί για τον ΑΔΜΗΕ η διασύνδεση νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό Σύστημα. Έτσι, ο διαγωνισμός διασύνδεσης των Κυκλάδων, που ατύχησε το 2012, προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός του 2013.
Ένας ακόμη σημαντικός στόχος που τίθεται με το 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ είναι η διασύνδεση της Κρήτης, λόγω των υψηλών φορτίων του νησιού, αλλά και των έργων ΑΠΕ που διαθέτει. Το έργο αυτό, σημειώνει ο ΑΔΜΗΕ, είναι σύνθετο τεχνολογικά και πανάκριβο, για το λόγο αυτό απαιτεί προσεκτικά βήματα για να αποδώσει τα αναμενόμενα οφέλη.
Τέλος, ο ΑΔΜΗΕ αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού και στις δράσεις που έχει δρομολογήσει ο ENTSO- E, με στόχο το μερίδιο των ΑΠΕ να φθάσει ως και 80% το 2050. Ως στόχος έχει τεθεί η δημιουργία Λεωφόρων Ηλεκτρισμού και η υλοποίηση τους ανά πενταετίες, από το 2025. Στην προσπάθεια αυτή συμμετέχει ήδη ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος υπογραμμίζει τη σημασία των διασυνδέσεων στην περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης. «Η μαζική διείσδυση μονάδων με στοχαστικά μεταβαλλόμενη παραγωγή που αξιοποιούν δυναμικό ΑΠΕ, ιδίως αιολικών και φωτοβολταϊκών, εισάγει αυξημένη μεταβλητότητα και απαιτεί κατάλληλο σχεδιασμό – επαναπροσδιορισμό του μίγματος συμβατικής παραγωγής, με την ένταξη πλέον ευέλικτων «κατανεμόμενων» μονάδων, με δυνατότητα ταχείας ρύθμισης και δυνατότητα συχνών σβέσεων και επανεκκινήσεων» τονίζει ο ΑΔΜΗΕ.
ΠΗΓΗ: http://www.energia.gr/article.asp?art_id=65300
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου