Σύμφωνα με τον ίδιο, αφού ανοίξει ο Νότιος Διάδρομος, θα είναι διαθέσιμες και άλλες πηγές φυσικού αερίου για την τροφοδοσία της Ευρώπης μέσω της συγκεκριμένης διαδρομής. Οι πηγές αυτές θα προέλθουν τόσο από την Κασπία, όσο και από τη Μαύρη Θάλασσα και το Ιράκ, ενώ ο Κουκ δεν παρέλειψε να αναφέρει ως πιθανή πηγή και τη ΝΑ Μεσόγειο, όπου η Κύπρος και το Ισραήλ αναπτύσσουν τα δικά τους κοιτάσματα αερίου.
Παράλληλα, τόνισε ότι οι νέες αυτές πηγές «δικαιώνουν την στρατηγική της ΒΡ και των συνεργατών της, οι οποίοι επένδυσαν μεγάλα ποσά στον συγκεκριμένο διάδρομο και δημιούργησαν την υποδομή για τη μεταφορά του αερίου προς την Ευρώπη. Με απλά λόγια, όσο περισσότερο αέριο μπορούμε να διοχετεύσουμε στους αγωγούς, τόσο το καλύτερο».
Προς το παρόν, οι μόνες ποσότητες που είναι διαθέσιμες για εξαγωγή είναι τα 10 δις. κ.μ. που θα μεταφερθούν από το Σαχ Ντενίζ προς την Ευρώπη, αλλά μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια αυτό ενδέχεται να αλλάξει. Για παράδειγμα, η Ε.Ε. πραγματοποιεί μεγάλη προσπάθεια ώστε να συμπεριλάβει και το αέριο του Τουρκμενιστάν στο Νότιο Διάδρομο, αν και αντικειμενικά υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες που εμποδίζουν την συγκεκριμένη εξέλιξη και έχουν να κάνουν κυρίως με την αντίδραση της Ρωσίας.
Επίσης, η κοινοπραξία του Nabucco φιλοδοξεί να εξασφαλίσει μακροπρόθεσμα άλλα 10-15 δις. κ.μ. ετησίως από το Ιράκ, παρά τους κινδύνους που παρουσιάζονται σχετικά με την ασφάλεια των εγκαταστάσεων λόγω της έκρυθμης κατάστασης που κυριαρχεί στην συγκεκριμένη χώρα. Για αυτό το λόγο, οι εταιρείες του Nabucco περιόρισαν σημαντικά την αρχική του χωρητικότητα στα 10 δις. κ.μ. ετησίως, αφήνοντας όμως ανοικτή τη δυνατότητα επέκτασής της στο μέλλον, εφόσον χρειαστεί.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι σύμφωνα με το Natural Gas Europe, την μεταφορά ιρακινού αερίου στηρίζουν και επιχειρηματικοί κύκλοι της Τουρκίας, με τον διευθύνοντα της Akfel, Φατίχ Μπαλτατσί, να δηλώνει ότι το αέριο αυτό «θα αλλάξει το παιχνίδι και την τουρκική αγορά».
Τέλος, σύμφωνα με τον Κουκ, περισσότερες από 15 εταιρείες έχουν εκφράσει μέχρι στιγμής το ενδιαφέρον τους για να αγοράσουν αέριο από το Σαχ Ντενίζ, γεγονός που οφείλεται, σύμφωνα με τον ίδιο και στην τιμολογιακή πολιτική που ακολουθεί το κονσόρτιουμ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου