Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

Κύπρος: Ένα χρόνο μετά από τη διάσωση


Πριν από ένα χρόνο αξιωματούχοι της ΕΕ και της Κύπρου βρισκόταν σε έντονες διαπραγματεύσεις προσπαθώντας να βρουν τη σωστή ισορροπία μεταξύ του bailing-in και του bailing-out της Κύπρου: εν τέλει, μόνο οι μη ασφαλισμένοι καταθέτες υπέστησαν bail-in, που σημαίνει ότι η μεγάλη γκάφα της παραβίασης του ευρωπαϊκού σχήματος εγγύησης καταθέσεων μπόρεσε να αποφευχθεί(χάρη στην απόρριψη του σχεδίου από την κυπριακή Βουλή), ότι η κυπριακή κυβέρνηση διασώθηκε με την έγκριση του προγράμματος και ότι η μετάδοση αποφεύχθηκε. Αλλά παρά τις δικές μας (και άλλων οικονομολόγων) επικρίσεις, οι περιορισμοί κεφαλαίων τέθηκαν σε εφαρμογή για πρώτη φορά σε ένα κράτο-μέλος της ευρωζώνης, δημιουργώντας ένα de facto ευρώ δεύτερης κατηγορίας.

Μέχρι στιγμής το πρόγραμμα αποδεικνύεται ελαφρώς καλύτερο από ό,τι αναμενόταν, με βάση τις επιδόσεις του ΑΕΠ: η τελευταία οικονομική πρόβλεψη της Κομισιόν κάνει λόγο για συρρίκνωση της κυπριακής οικονομίας κατά 6% το 2013 αντί του αρχικά αναμενόμενου 8,7%. Η οικονομία θα αρχίσει να ανακάμπτει ξανά το 2015 όπως είχε αρχικά προβλεφθεί. Ωστόσο, όπως συνέβη και με όλες τις άλλες χώρες της ευρωζώνης που εφήρμοσαν προγράμματα προσαρμογής, η ανεργία ξεπέρασε τις προβλέψεις  αλλά μόλις κατά μία ποσοστιαία μονάδα, σημειώνοντας άνοδο στο 16% το 2013.


Οι μεταρρυθμίσεις στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, που είναι πιθανώς το πιο σημαντικό τμήμα του προγράμματος καθώς ο τραπεζικός κλάδος ήταν η ρίζα της κυπριακής κρίσης, είναι γενικώς σε σωστή τροχιά αν και με κάποιες καθυστερήσεις. Η Fitch Ratings έχει αναβαθμίσει τις αξιολογήσεις για την Τράπεζα Κύπρου και την Ελληνική Τράπεζα, τα δύο μεγαλύτερα πιστωτικά ιδρύματα του νησιού, διότι ανακεφαλαιοποιήθηκαν με επιτυχία. Στην περίπτωση της Τράπεζας Κύπρου, αυτό έγινε χωρίς την κρατική βοήθεια, ενώ η Ελληνική Τράπεζα αναδιοργανώνεται ακόμη. Η αναδιάρθρωση του συνεταιριστικού τραπεζικού κλάδου είναι ακόμη σε εξέλιξη. Αυτό περιλαμβάνει τη συγχώνευση 93 συνεταιριστικών πιστωτικών οργανισμών σε 18 υπό τη διοίκηση της Κεντρικής Συνεταιριστικής Τράπεζας (υπό κρατικό έλεγχο). Παρόλα αυτά, παραμένουν κάποια σημαντικά ρίσκα καθώς τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια συνεχίζουν να αυξάνονται.

Η πρόοδος που έχει σημειωθεί στο χρηματοπιστωτικό σύστημα έχει επιτρέψει την προγραμματισμένη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων στην κίνηση κεφαλαίων, και τώρα οι περιορισμοί αναμένεται να καταργηθούν τελείως μέχρι το τέλος του έτους σύμφωνα με την κεντρική τράπεζα της χώρας, κάτι που επιβεβαιώθηκε από τον πρόεδρο της Κύπρου, Νίκο Αναστασιάδη. Όπως υποστηρίξαμε στις τελευταίες μας αξιολογήσεις για τα προγράμματα της τρόικας: σε μια νομισματική ένωση, η άρση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων είναι επί της αρχής ευκολότερη να επιτευχθεί, καθώς η κοινή κεντρική τράπεζα μπορεί να σταθεί και να αντικαταστήσει ενδεχόμενη εκροή της ρευστότητας. Ωστόσο, τα προβλήματα φερεγγυότητας στον τραπεζικό κλάδο θα πρέπει να αντιμετωπιστούν πρώτα έτσι ώστε η ΕΚΤ να μπορέσει να επέμβει.

Είναι ακόμη πολύ νωρίς να οδηγηθεί κανείς στο συμπέρασμα ότι το κυπριακό πρόγραμμα θα είναι επιτυχημένο, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την πρόσβαση της χώρας στην αγορά εγκαίρως για μια ξεκάθαρη έξοδο. Αλλά μπορούμε να πούμε, «μέχρι εδώ, καλά»: το πρόγραμμα είναι σε γενικές γραμμές εντός τροχιάς αναφορικά με τη συμμόρφωση στους όρους και τα μακροοικονομικά στοιχεία έχουν αποδειχθεί καλύτερα από ό,τι αναμενόταν, με εξαίρεση την αγορά εργασίας. Επομένως, η πιθανότητα η Κύπρος να αποδειχθεί μια δεύτερη Ιρλανδία είναι μεγαλύτερη από το να αποδειχθεί μια δεύτερη Ελλάδα ή ακόμη μια δεύτερη Πορτογαλία.
Του Carlos de Sousa


Copyright © Bruegel Η μετάφραση του κειμένου έγινε από το Capital.gr. Η δημοσίευση της ελληνικής μετάφρασης δεν αποτελεί προϊόν επίσημης συνεργασίας

Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ:http://www.bruegel.org/nc/blog/detail/article/1269-a-year-since-cyprus/


ΑΠΟΔΟΣΗ:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου