του πρώην υφυπουργού Οικονομικών Πέτρου Δούκα
Οι περισσότεροι ξένοι, (κυβερνητικοί αξιωματούχοι, τραπεζίτες, αλλά και οι απλοί Ευρωπαίοι πολίτες) μέχρι την περασμένη εβδομάδα, μας είχαν ‘ξεγραμμένους’ από το ευρώ! Αλλά κάτι άλλαξε στη στάση τους!
1. Όλο το τόξο της ΝΑ Μεσογείου από την Λιβύη (άγρια δολοφονία του Αμερικανού Πρέσβη), μέχρι την ισλαμική Αίγυπτο, την Συρία, το Ιράν, το ασταθές Ιράκ, την φιλόδοξη αλλά και αντιπαθή προς το Ισραήλ Τουρκία, ακόμα και το Λίβανο (μεγάλες αντιαμερικανικές διαδηλώσεις), βρίσκεται σε μια κατάσταση που ανησυχεί ιδιαίτερα τις ΗΠΑ, την Ευρώπη και το Ισραήλ. Κανείς από αυτούς δεν θα ήθελε να δει την Ελλάδα σε μιά κατάσταση χειρότερης κατάρρευσης από την σημερινή!
2. Οι Ευρωπαίοι αντελήφθησαν ότι ένας διωγμός μας από το ευρώ θα αποσταθεροποιούσε την γενικότερη Πανευρωπαϊκή προσπάθεια σταθεροποίησης. Γ' αυτό και άλλαξαν γραμμή, δηλώνοντας δημόσια πως η "Ελλάδα θα παραμείνει στο ευρώ, αν τηρήσει τα 'συμφωνηθέντα'." Βέβαια η Χώρα μας αγκομαχεί να συμμαζέψει τις δημόσιες δαπάνες και κάποιοι Υπουργοί φάνηκαν ανέτοιμοι αλλά και αδιάβαστοι κατά την πρόσφατη επίσκεψη των Τροϊκανών!
2. Οι Ευρωπαίοι αντελήφθησαν ότι ένας διωγμός μας από το ευρώ θα αποσταθεροποιούσε την γενικότερη Πανευρωπαϊκή προσπάθεια σταθεροποίησης. Γ' αυτό και άλλαξαν γραμμή, δηλώνοντας δημόσια πως η "Ελλάδα θα παραμείνει στο ευρώ, αν τηρήσει τα 'συμφωνηθέντα'." Βέβαια η Χώρα μας αγκομαχεί να συμμαζέψει τις δημόσιες δαπάνες και κάποιοι Υπουργοί φάνηκαν ανέτοιμοι αλλά και αδιάβαστοι κατά την πρόσφατη επίσκεψη των Τροϊκανών!
Η απόφαση όλων των Εταίρων μας, λοιπόν, είναι να μας βοηθήσουν, εκτός αν εμείς οι ίδιοι επιδείξουμε αυτοκτονικές διαθέσεις και απελπιστική ελαφρότητα, επιπολαιότητα και αναξιοπιστία!
ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΟΜΟΛΟΓΩΝ
Στη σωστή κατεύθυνση ήταν και η απόφασή τους να μπορούν να στηρίζουν και να παρεμβαίνουν στις αγορές ομολόγων των προβληματικών κρατών! Για να μπορεί να χρηματοδοτήσουν τις παρεμβάσεις τους και τις αγορές κρατικών ομολόγων, οι Ευρωπαϊκές Αρχές, θα πρέπει να τυπώσουν και νέο χρήμα [όπως στις ΗΠΑ, όπου η νομισματική κυκλοφορία Μ2 αυξήθηκε κατά 30% περίπου την περίοδο 2009-2012, ενώ το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό Μ2 μόνο κατά 8%], κάτι που φυσικά θα έχει και μελλοντικές πληθωριστικές επιπτώσεις, αφού 'περισσότερα ευρώ' θα κυνηγάνε τον ίδιο όγκο και την ίδια ποσότητα αγαθών! Αλλά επειδή οι Ευρωπαϊκές οικονομίες έχουν τα χάλια τους και η επενδυτική ψυχολογία είναι πολύ συμμαζεμένη, οι πληθωριστικές πιέσεις θα είναι, προς το παρόν αναιμικές! Επιπλέον, θεωρώ πως το ψυχολογικό effect θα είναι τέτοιο, που ίσως να μην απαιτηθεί τεράστιος όγκος παρεμβάσεων! Του τύπου "ο φόβος φυλάει τα έρημα!"
ΤΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΤΕΡΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Το θέμα για την Χώρα μας, δεν είναι αν απλά, θα καταφέρουμε να τσιμπολογήσουμε κάποια 'χαλάρωση' των μέτρων ή κάποια επιμήκυνση στη διασωλήνωση της οικονομίας μας. Ούτε το πως θα μαζέψουμε κι άλλους φόρους από τα ακίνητα αυτών που πάντα ήταν συνεπείς φορολογούμενοι. Και ένας ληστής με 'καλάζνικοφ' μπορεί 'να μαζέψει λεφτά'! Το θέμα είναι πως θα την κάνουμε 'τούρμπο'... Πως θα προσελκύσουμε επενδύσεις, πως θα απελευθερώσουμε το νεύρο και την δημιουργικότητά μας. Πως θα δημιουργήσουμε πραγματικές θέσεις εργασίας μας για όσους έχουν όρεξη να δουλέψουν...
Εμείς, ως έθνος πρέπει να αποφασίσουμε αν θα παραμείνουμε ουραγοί και θα επικαλούμαστε «την Ελληνική ιδιαιτερότητα», αν θα δηλώνουμε «εξουθενωμένοι», ή αν θα τους κάνουμε «να τρίβουν τα μάτια τους»! Πρέπει να αναδείξουμε ένα νέο δυναμισμό. Να γίνουμε πρωτοπόροι και όχι να κοιτάμε πως θα αναβάλλουμε τις απαραίτητες ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις!
Το παρακάτω κείμενο δεν είναι ιδιαίτερα σύντομο. Έχουμε συνηθίσει στις ατάκες, στις εξυπνολογίες και στις ξεπέτες και νομίζουμε πως πολλά προβλήματα λύνονται με 'χαριτωμενιές' και με πασαλείμματα!
ΜΙΣΘΟΙ ΚΑΙ Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Κατ´ αρχήν, πρέπει να αντιληφθούμε πως τους μισθούς και τα εισοδήματα δεν τα δημιουργούν ούτε οι δημαγωγοί, ούτε ψηφίσματα, ούτε Προεδρικά Διατάγματα, ούτε η ψευτο-φιλολαϊκή πολιτική κάποιων πολιτικών. Τα δημιουργεί η εργασία, η παραγωγή με ανταγωνιστικό κόστος και η πώληση των προϊόντων στην ελεύθερη αγορά. Εισόδημα δημιουργείς όταν κάποιος προσφέρεται να αγοράσει με πραγματικά λεφτά τα προϊόντα που πουλάς! Χωρίς παραγωγή και πραγματική ‘πελατεία’ δεν παράγονται εισοδήματα. Στην Ελλάδα καταφέραμε να υποκαταστήσουμε την πραγματική εργασία, την πραγματική παραγωγή, τα πραγματικά εισοδήματα με δάνεια που νομίζαμε ποτέ δεν θα χρειαζόταν να αποπληρωθούν και άρα ισοδυναμούσαν με πραγματικά εισοδήματα.
Όταν με προσέλαβαν στη Σίτιμπανκ στη Νέα Υόρκη ως Assistant Manager στον τομέα Treasury, Foreign Exchange and Money Markets, μας έκανε το τραπέζι σε όλους τους νεοπροσληφθέντες από τα Πανεπιστήμια, ο Πρόεδρος της Τραπέζης, και μας ρώτησε χαμογελώντας, "ποιός είναι ο εργοδότης σας;" Άλλοι του απαντήσαμε "εσείς" και άλλοι "η Σίτιμπανκ"! "Όχι", μας απάντησε, "εργοδότης σας είναι οι πελάτες της Τράπεζας. Αυτοί μας δίνουν εργασίες και εισοδήματα που μας επιτρέπουν να πληρώνουμε τους μισθούς σας.... Χωρίς αυτούς ούτε η Τράπεζα θα είχε λόγο ύπαρξης, ούτε εσείς στην Τράπεζα!" Αυτά ισχύουν και για την Πατρίδα μας. Αν δεν αρχίσουμε να παράγουμε προϊόντα που να ενδιαφέρουν την παγκόσμια κοινότητα, δεν θα προκόψουμε.
ΠΕΡΙ ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ
Κάποιες ‘διατάξεις’ του Μνημονίου οφείλουμε και μπορούμε να τις ξανασυζητήσουμε με τους Ευρωπαίους εταίρους. Ποιες είναι αυτές; Αυτές που αφορούν την περαιτέρω μείωση των συντάξεων, τον ΦΠΑ σε συγκεκριμένες δραστηριότητες που αποδεδειγμένα καταστρέφουν συγκεκριμένους κλάδους και δεν αποφέρουν ουσιαστικά περισσότερα έσοδα, τα επιτόκια δανεισμού (ακόμα και το 3,5% σε μια οικονομία που καταρρέει με ρυθμό της τάξης του 5%, ισοδυναμούν με πραγματικά επιτόκια της τάξης του 8,5%), την επιμήκυνση της διάρκειας του διακρατικού χρέους, την παράταση του χρόνου εφαρμογής κάποιων συγκεκριμένων διατάξεων, που κλονίζουν την κοινωνική συνοχή, κατά ένα έτος, την ενίσχυση της οικονομίας με ένα νέο σχέδιο τύπου Μάρσαλ, κλπ.
Αλλά είναι ένα πράγμα να αποδέχεσαι της υποχρεώσεις σου και να ζητάς να ξανασυζητηθούνε καλή τη πίστη κάποια πράγματα και άλλο να σκίζεις στη Πλατεία Συντάγματος τις Συμφωνίες που η Βουλή των Ελλήνων με συντριπτική πλειοψηφία των 2/3ων επικύρωσε! Οποιαδήποτε τέτοια μονομερής ενέργεια όχι μόνο δεν θα ήταν ‘πατριωτική’, αλλά θα οδηγούσε στην πλήρη απομόνωση της Χώρας μας και θα έθετε σε μέγα κίνδυνο όλα τα θέματα που θεωρούμε εθνικής σημασίας (Ελληνοτουρκικά, Σκοπιανό, ΑΟΖ, κα.)
-Πατριωτική επιλογή δεν είναι το να μην θέλουμε να αλλάξουμε τίποτα
-Πατριωτική επιλογή δεν είναι το να επικαλούμαστε «την Ελληνική ιδιαιτερότητα»
-Πατριωτική επιλογή δεν είναι το να καίμε τη σημαία της Γερμανίας στο κέντρο της Αθήνας, όσο αγανακτισμένοι και αν νοιώθουμε. (Όχι μόνο δεν κερδίσαμε τίποτα, αλλά οι κρατήσεις από Γερμανία για διακοπές και επισκέψεις στη Χώρα μας μειώθηκαν κατά 30%!
-Πατριωτική επιλογή δεν είναι το να προτιμάμε να μην κάνουμε αυτά που πρέπει να κάνουμε γιά να ανορθώσουμε την οικονομία μας και το να μην ντρεπόμαστε να ζητάμε κι' άλλα δανεικά.
-Πατριωτική επιλογή δεν είναι το οδηγούμε την Χώρα μας στην διεθνή απομόνωση, γιά να πανηγυρίζουν Σκοπιανοί και Τούρκοι!
Πατριωτική επιλογή είναι το να γίνουμε καλύτεροι, να δυναμώσουμε, να εργαζόμαστε και να λειτουργούμε πιο έξυπνα, να δημιουργούμε κλίμα που να επιβραβεύει τη δημιουργία, την επιχειρηματικότητα, τις επενδύσεις.
-Πατριωτική επιλογή είναι το να τους κάνουμε «να τρίβουν τα μάτια τους»! Το να αναδείξουμε ένα νέο δυναμισμό, αντάξιο της Ιστορίας μας.
Οι μήνες περνάνε και αντί να απομακρυνόμαστε από την μιζέρια και την δυσλειτουργικότητα, βρισκόμαστε σταθερά προσκολλημένοι σε αυτήν. Οι τράπεζες τροφοδοτούνται με ρευστό ‘με φορτηγά’ από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (Τράπεζα Ελλάδος) για να καλύψουν τις συνεχείς αναλήψεις κεφαλαίων, αλλά χρησιμοποιούν τεράστια ποσά από τσ χρήματα που παίρνουν από τους Έλληνες και τους Ευρωπαίους φορολογούμενους για τις δημόσιες σχέσεις τους!
Και όμως: πολλοί αποδίδουν την κρίση μόνο στην προσπάθεια περιμαζέματος των ελλειμμάτων και στην πίεση των αγορών σε βάρος του ‘κοινωνικού κράτους’. Θεωρούν δηλαδή, πως οι αγορές (οι αποταμιευτές όλου του κόσμου δηλαδή, μικροί και μεγάλοι) είναι υποχρεωμένοι να δανείζουν χωρίς όριο κάθε Κυβέρνηση, της οποίας οι, κατά κανόνα, άσχετοι με το αντικείμενο Υπουργοί μπορούν να μοιράζουν παροχές και να παριστάνουν τους Αγιοβασίληδες, χωρίς κανείς τους να σκοτίζεται πως θα αποπληρωθούν όλα αυτά!
ΕΣΟΔΑ Ή ΔΑΠΑΝΕΣ;
Πρέπει να αντιληφθούμε πως το πρόβλημα ΔΕΝ είναι τόσο τα φορολογικά έσοδα, όσο οι δαπάνες. Η υπερφορολόγηση κάθε ακίνητης περιουσίας αποσκοπεί να μαζέψει με έμμεσο τρόπο φόρους από αυτούς που φοροδιαφεύγουν. Η λογική είναι απλή: "αφού καταφέρνετε να κρύψετε τα πραγματικά σας εισοδήματα, θα σας τα πάρω φορολογώντας αυτά στα οποία έχετε επενδύσει τα κρυμμένα... δηλαδή τα ακίνητά σας!" αυτή η ψευτολογική έχει τσακίσει όλους τους συνεπείς φορολογούμενους, και μαζεύει έσοδα, ενώ δεν υπάρχουν εισοδήματα! Οι πολίτες πληρώνουν φόρους από τις μέχρι τώρα αποταμιεύσεις και τις καταθέσεις τους, και όχι από ανύπαρκτα εισοδήματα!
Δεκαετίες τώρα, το Δημόσιο πρώτα ξόδευε δεξιά και αριστερά και μετά έψαχνε να δει πως θα χρηματοδοτήσει τις δαπάνες! Πως θα μπαλώσει τις τρύπες. Το κατάφερνε με δανεικά από ένα διεθνές τραπεζικό σύστημα που ήταν πεινασμένο για deals και που δεν αξιολογούσε σωστά τα ρίσκα και τους κινδύνους. Κάποτε (το 2009) άρχισε να ξυπνάει, και το 2010 έκλεισε τη στρόφιγγα και το βαλε στα πόδια, σημειώνοντας δεκάδες δισεκ. ζημίες... Δημιουργήθηκε μια νέα πραγματικότητα... Περιορισμένη ρευστότητα και υπερφοβική εκτίμηση των κινδύνων. Και τα πιο νοικοκυρεμένα κράτη δεν είναι διατεθειμένα να μας δανείζουν επ´ αόριστον. Δεν δέχονται να ζούμε εμείς συνέχεια με τα χρήματα των δικών τους φορολογουμένων
Το πρόβλημα, δημιουργήθηκε επειδή, πολύ χονδρικά, κάθε χρόνο το Δημόσιο εισέπραττε μόνο 55 δισ. ευρώ και ξόδευε 80 δισ.. Χρόνο με το χρόνο το χρέος μαζεύτηκε και έφθασε στα 370 δισ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζουμε τουλάχιστον 45 δισ εγγυήσεις που έχει εκδώσει το δημόσιο για να μην κλείσουν οι κρατικές και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. {Από τα 370 δισ χρέους, τα 225 προήλθαν από δάνεια που πήραμε για να πληρώσουμε τους τόκους όλα αυτά τα χρόνια!. Το χρέος ανατροφοδοτείται από τους τόκους και καταβροχθίζει την οικονομία.} Οι αγορές τρόμαξαν, το βαλαν στα πόδια, υπέστησαν τεράστιες ζημίες από την κατάρρευση της αξίας των ομολόγων τα οποία είχαν αγοράσει και σταμάτησαν να μας δανείζουν.
Πολλοί θεωρούν δηλαδή πως οι αποταμιευτές ανά την υφήλιο είχαν και έχουν την υποχρέωση να συνεχίζουν να δανειοδοτούν άσωτα πολιτικά συστήματα και Κυβερνήσεις. Να στηρίζουν αυτήν την ‘πυραμίδα’ όσο πάει! Και όταν τρομάξουν –ομαδικά-, τότε όλοι μαζί (οι αγορές δηλαδή) να υποστούν απίθανες ζημίες. Δικό τους πρόβλημα.
ΚΑΙ ΣΤΗ ΔΡΑΧΜΗ να επιστρέφαμε, δεν θα μπορούσαμε να εισπράττουμε 55 δισ και να ξοδεύουμε 80-85 δισ. Κανείς μη παλαβός δεν θα μας δάνειζε. Όσοι θεωρούν πως με κάποια εξυπνάδα θα αποφύγουμε την νομοτέλεια για συμμάζεμα, προσφέρουν πολύ κακή υπηρεσία στην Πατρίδα μας!
Οι αγορές έχουν ήδη χάσει τεράστια ποσά από τις επενδύσεις τους στην Ελλάδα. Όχι μόνο όσοι επένδυσαν στο Χρηματιστήριο και σε ακίνητα, αλλά κυρίως όσοι επένδυσαν σε Ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου! Όταν στο Γενικό Λογιστήριο έβλεπα τις επερχόμενες δυσχέρειες, υιοθετήσαμε τη στρατηγική της δραστικής επιμήκυνσης της μέσης διάρκειας του χρέους. Δανειστήκαμε για 20-ετείς και για πρώτη φορά στην ιστορία της Πατρίδας μας για 30-ετείς και 50-ετείς διάρκειες.... Και ξέρετε με τι κόστος; Μόνο 29 μονάδες βάσης, δηλαδή 0,29% πάνω από το αντίστοιχο κόστος δανεισμού της Γερμανίας!! Όχι 20% παραπάνω όπως απαιτούν οι αγορές σήμερα.....Το όφελος της Χώρας μας από αυτό τον δανεισμό είναι σήμερα της τάξης των 15 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα, οι ‘αγορές’ που επένδυσαν σε αυτά το ομόλογά έχασαν 15 δις ευρώ! Γι’ αυτά τα δάνεια, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ‘με τρέλαναν’ στις Επερωτήσεις στη Βουλή, διότι, τάχα, αν δανειζόμασταν μόνο για διάρκειες 1- ή 2-ετών, το επιτόκιο θα ήταν 0,20% φθηνότερο! Αν είχαμε ακολουθήσει τις ανοησίες τους σήμερα θα μας κόστιζε η αναπλήρωση των δανείων αυτών 30% παραπάνω....Για πλήρη απολογισμό του έργου μου στο www.petrosdoukas.gr . Με ελάχιστες εξαιρέσεις, την επερχόμενη κρίση δεν την προέβλεψε ούτε η Wall Street, ούτε τα golden boys, ούτε η Ευρ. Κεντρ. Τράπεζα (που αύξανε τα προεξοφλητικά της επιτόκια όταν είχε ήδη αρχίσει η κατάρρευση), ούτε η ΕΕ.]
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Αλλά το πρόβλημά μας δεν είναι μόνο τα δομικά ελλείμματα και το χρέος: Ας μην ξεχνάμε πως
(1) Η παραγωγικότητά μας είναι σχετικά χαμηλή (γι’αυτό και κανείς μα κανείς δεν επενδύει στη Χώρα μας. Γι’ αυτό και οι εξαγωγές μας είναι λιγότερες και από το 1/3ο των εισαγωγών μας! Αν ήμασταν παράδεισος κερδοφορίας και αποτελεσματικότητας, προφανώς θα υπήρχε ‘ουρά’ επενδυτών
(2) Συνηθίσαμε –είχαμε εθιστεί- να καταναλώνουμε πολύ περισσότερα απ’ όσα παράγουμε! Οι Ευρωπαίοι αρνούνται πλέον να μας δανείζουν για να συντηρούμε μισθούς και εισοδήματα που να επιτρέπουν τέτοια ύψος συνολικής κατανάλωσης που δεν ανταποκρίνεται σε αντίστοιχης αξίας παραγωγή! Στο παρελθόν μπορούσαμε, γιατί οι αγορές είχαν μια κάπως ‘μυωπική’ αντίληψη της κατάστασης και μας δάνειζαν. Μάλιστα υπήρχε και ανταγωνισμός για το ποιός θα μας πρωτοδανείσει, για να μην χάσουν οι τραπεζίτες ‘τη δουλειά’ και μείνουν πίσω στα League Tables! Τώρα που οι αγορές αντελήφθησαν πως τεράστια ποσά δανείων δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν (όχι μόνο στην Ελλάδα), τα πράγματα άλλαξαν και ‘φυσάν και το γιαούρτι’!
[ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΔΙΚΟΣ ΜΟΥ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ Για όσους ρωτήσουν "καλά, γιατί δεν τα έκανες εσύ όλα αυτά όταν ήσουν υφυπουργός", η απάντηση είναι απλή:
1. Ακόμα και το 2004, που όλοι ήταν ´μες στη τρελή χαρά´, είχα εισηγηθεί στη Κυβέρνηση ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά και πως πρέπει να πάρουμε πιο δραστικά μέτρα για την ανάταξη της οικονομίας (οι Επιστολές αυτές -του 2004, 2005, 2008, κλπ- έχουν ήδη δει το φως της δημοσιότητας. Και στις αγορεύσεις μου στη Βουλή τα είχα επισημάνει αλλά κανείς δεν αντέδρασε. Όσον αφορά τις Επιστολές αυτές, δεν τις έδωσα στη δημοσιότητα για να μην κάνω ζημιά στην πατρίδα μας. Δεν έκανα αυτά που έκανε η σημερινή Κυβέρνηση που κατηγόρησε πως η Ελλάδα είναι διεφθαρμένη χώρα, πως λεφτά υπάρχουν αλλά τα κρύβουν, πως είμαστε σαν τον Τιτανικό, και πως τα στοιχεία που έδινε στην ΕΕ ο τελευταίος Υπουργός Οικονομικών της ΝΔ για το 2009 ήταν πλαστά. Αν και η Χώρα μας αντιμετώπιζε μεγάλα δημοσιονομικά προβλήματα, πως να μην το βάλλουν στα πόδια οι δανειστές μας, όταν η ίδια η νέα Κυβέρνηση πολιτεύτηκε με αυτό τον τρόπο;)
2. Οι ‘Υφυπουργοί, δεν συμμετείχαν ούτε στα Υπουργικά Συμβούλια, ούτε στη Κυβερνητική Επιτροπή, ούτε είχαν το δικαίωμα της νομοθετικής πρωτοβουλίας!
3. Και όχι μόνο. Όσο ήμουν στο Γενικό Λογιστήριο, κατεβάσαμε το έλλειμμα από 8,1% του ΑΕΠ το 2004, στο 3,2% το 2007. Τον Σεπτέμβριο του 2007 ‘μετατέθηκα’ στο Υπουργείο Εξωτερικών, όπου πραγματικά αναδείξαμε την οικονομική διπλωματία και την Ελλάδα τηε δημιουργίας!...
4. Επειδή έβλεπα τις επερχόμενες δυσχέρειες, υιοθετήσαμε τη στρατηγική της δραστικής επιμήκυνσης της μέσης διάρκειας του χρέους. Δανειστήκαμε για 20-ετείς και για πρώτη φορά στην ιστορία της Πατρίδας μας για 30-ετείς και 50-ετείς διάρκειες.... Και ξέρετε με τι κόστος; Μόνο 29 μονάδες βάσης, δηλαδή 0,29% πάνω από το αντίστοιχο κόστος δανεισμού της Γερμανίας!! Όχι 30% παραπάνω όπως απαιτούν οι αγορές σήμερα..... Γί αυτά τα δάνεια, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ‘με τρέλλαναν’ στις Επερωτήσεις στη Βουλή, διότι, τάχα, αν δανειζόμασταν μόνο για διάρκειες 1- ή 2-ετών, το επιτόκιο θα ήταν 0,20% φθηνότερο! Αν είχαμε ακολουθήσει τις ανοησίες τους σήμερα θα μας κόστιζε η αναπλήρωση των δανείων αυτών 30% παραπάνω....Για πλήρη απολογισμό του έργου μου στο www.petrosdoukas.gr . Με ελάχιστες εξαιρέσεις, την επερχόμενη κρίση δεν την προέβλεψε ούτε η Wall Street, ούτε τα golden boys, ούτε η Ευρ. Κεντρ. Τράπεζα (που αύξανε τα προεξοφλητικά της επιτόκια όταν είχε ήδη αρχίσει η κατάρρευση), ούτε η ΕΕ.]
80+ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Παραθέτω για συζήτηση κάποιες ιδέες (80+) για συγκεκριμένα μέτρα προκειμένου να ανταποκριθούμε στις σημερινές προκλήσεις και να δώσουμε νέα πνοή στην ελληνική οικονομία.
-Μαζικές αποκρατικοποιήσεις, και εννοώ μαζικές και άμεσες, έστω και τώρα που οι τιμές έχουν καταρρεύσει... Είχαν περάσει 24 μήνες διακυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και οι αποκρατικοποιήσεις βρίσκονται στο μηδέν! Ακόμα και τα 4 Α-340 της Ολυμπιακής δεν ήταν ικανή να ξεπουλήσει. Τα τελευταία δύο χρόνια που ήταν αραγμένα στο τάρμακ στο αεροδρόμιο στα Σπάτα, η αξία τους έχει πέσει από τα 70 στα 40 εκατ. δολάρια. 30 εκατομ. πεταμένα! {βλέπε στο τέλος της ενότητας}
-Άμεσος περιορισμός και κατάργηση του αριθμού των πιστοποιηικών που απαιτούνται για κάθε αδειοδότηση. Αυτοί που συλλαμβάνονται να παρανομούν φυσικά και θα τιμωρούνται. Αλλά τουλάχιστον το 50% των απαιτουμένων πιστοποιητικών είναι χωρίς ουσία και δείγμα πρωτόγονης διοίκησης.
-Να τεθεί ανώτατο πλαφόν αμοιβών για όσους εργάζονται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και ακόμα περισσότερο στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ.
-Όσοι τοποθετούνται σε ηγετικά πόστα σε φορείς του Δημοσίου, να μην πληρώνονται περισσότερο από το εισόδημα που δήλωναν πριν τοποθετηθούν! Δεν μπορεί στη φορολογική σου δήλωση να δήλωνες ετήσιο εισόδημα €20 χιλ. και να σε τοποθετούν οι κομματικοί σου φίλοι σε ΔΕΚΟ με αμοιβή 200.000,-χιλ. ευρώ!
-Κατάργηση των άχρηστων και ανενεργών φορέων.
-Μείωση κατά 50% του αριθμού των συμβούλων κάθε Υπουργού και Υφυπουργού. Σύμβουλοι κάθε Υπουργού πρέπει να είναι κυρίως οι υπηρεσιακοί παράγοντες.
-Μείωση του αριθμού των απασχολουμένων στο Δημόσιο. Έμφαση να δοθεί στην αποχώρηση όσων μπήκαν στο Δημόσιο από το παράθυρο τα τελευταία 5 χρόνια και σε όσους δεν αποδίδουν. Επίσης πρώτοι στην εφεδρεία να μπουν οι συγγενείς πολιτικων προσώπων!
-Περιορισμός των απολαβών όσων μπήκαν σε ειδικά (καταχρηστικά) προγράμματα πρόωρης συνταξιοδότησης για επιχειρήσεις που έκλεισαν (ναι και επί δικών μας ημερών της ΝΔ).
-Μείωση του Προϋπολογισμού της Βουλής.
-Αναστροφή της υπερφόρτωσης των υπηρεσιών με μετατάξεις (από φορείς που υποτίθεται ότι ‘κλείνουν’), που όχι μόνο δεν βελτιώνει την αποδοτικότητά τους, αλλά δημιουργεί κακό προηγούμενο και τις αποσυντονίζει.
-Αυστηροποίηση και τήρηση των πειθαρχικών διατάξεων του Υπαλληλικού Κώδικα, ώστε οι ‘κακοί’ υπάλληλοι να αποχωρούν από την υπηρεσία. Όποιος δεν εργάζεται φιλότιμα, όποιος είναι συστηματικά ‘κοπανατζής’, όποιος χρηματίζεται ή κλέβει, να αποχωρεί από τον Δημόσιο τομέα.
-Δραστική μείωση των μυστικών και απόρρητων κονδυλίων του Υπουργείου Εζωτερικών που δεν χρησιμοποιούνται για τους σκοπου΄ς που θα έπρεπε να χρησιμοποιούντα
-Δραστική μείωση της κρατικής διαφήμισης
-Δραστική μείωση της κρατικής επιχορήγησης των ασφαλιστικών ταμείων του ΟΤΕ και της ΔΕΗ.
-Εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος για κάθε παραγγελία φαρμάκων, αντιδραστηρίων, ορθοπεδικού υλικού, κλπ. Η σημερινή κατάσταση είναι εκτός ελέγχου, όχι μόνο όσον αφορά τις τιμές, αλλά ακόμη περισσότερο όσον αφορά την κατανάλωση. Αλλά η περικοπή των δαπανών στα νοσοκομεία και για τα φάρμακα θα αποδειχθεί ανεπαρκής εφόσον δεν υπάρχει κανένα σοβαρό ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης κάθε παραγγελίας φαρμάκων, αντιδραστηρίων, ορθοπεδικού υλικού, κλπ. Η έλλειψη ηλεκτρονικού ελέγχου στις παραγγελίες και την κατανάλωση έχουν συμβάλλει στη δημιουργία εστιών διαφθοράς και στην κατασπατάληση δισεκατομμυρίων.
-Να αξιοποιηθεί το στελεχιακό δυναμικό των υπαλλήλων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, παρέχοντάς του την εξουσιοδότηση να πραγματοποιεί ολοένα και περισσότερους επιτόπιους δειγματοληπτικούς ελέγχους σε όλα τα είδη δαπανών, σε Υπηρεσίες ή Νομικά πρόσωπα & οργανισμούς που επιδοτούνται από το δημόσιο ταμείο.
-Περιορισμός της σπατάλης στους δήμους, τις νομαρχίες και τις περιφέρειες και αυστηρότατος έλεγχος των οικονομικών τους με εισαγωγή ηλεκτρονικών συστημάτων παρακολούθησης, κλπ. Περιορισμός της παράθεσης γευμάτων, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια διασκέψεων και εκδηλώσεων στην ‘περιφερειακή’ αυτοδιοίκηση.
-Περιορισμός των οδοιπορικών εξόδων εξωτερικού, για συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις κλπ, που μετέτρεψαν τις πρώην Νομαρχίες & τους Δήμους και τον ΕΟΤ σε γραφεία τουρισμού… δίνοντας την ευκαιρία σε ημετέρους για πολυτελή ταξίδια στο εξωτερικό, χωρίς οποιοδήποτε απολογισμό του «έργου» τους…
-Σαφής οριοθέτηση των πολιτιστικών εκδηλώσεων και των διαφόρων μορφών δημοσίων σχέσεων του δημοσίου & των Ο.Τ.Α. και άλλων ΝΠΔΔ, η ασάφεια των οποίων οδηγεί σε σπατάλες και στη συνέχεια τριβές με τους εμπλεκόμενους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
-Μείωση κατά 30% της επιχορήγησης των πολιτικών κομμάτων. Δεν χρειάζεται να οργανώνουν τόσες φιέστες και να λειτουργούν με τόσο υψηλό κόστος με τα χρήματα των φορολογουμένων. Τα Ελληνικά πολιτικά κόμματα επιχορηγούνται δεκαπλάσια από τα αντίστοιχα Βρετανικά.
-Απαγόρευση της δανειοδότησής των πολιτικών κομμάτων από τις τράπεζες με εξασφάλιση την προεξόφληση των μελλοντικών επιχορηγήσεών τους.
-Μείωση κατά 50% των επιχορηγήσεων των θίνκ-τανκ των πολιτικών Κομμάτων (ΙΣΤΑΜΕ κλπ.)
-ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ: Από τον Σεπτέμβριο του 2007 μέχρι τις 15/09/08 μόνο στην Εισαγγελία Πρωτοδικών κατατέθηκαν 245 χιλιάδες μηνύσεις! Κατατέθηκαν επίσης 236.860 δικόγραφα στο Πρωτοδικείο Αθηνών! (Καθημερινή, 20/02/09). Πρέπει να θεσπίσουμε την καταβολή ενός πολύ υψηλού παράβολου [500 ευρώ;] σε όσους καταθέτουν αγωγές και μηνύσεις, δεδομένου ότι το σύστημα απονομής δικαιοσύνης είναι εξαιρετικά δαπανηρό (κάθε αγωγή κοστίζει πάνω από 4000 ευρώ μέχρι την διεκπεραίωση της). Τα έσοδα από τα παράβολα αυτά θα δαπανώνται για τον εκσυγχρονισμό του σωφρονιστικού και του δικαστικού συστήματος. (Τέτοιες προτάσεις μπορούν να συζητηθούν άμεσα με τις ενώσεις δικαστών και εισαγγελέων, και τους συλλόγους δικαστικών υπαλλήλων, οι οποίοι μάλλον το βλέπουν θετικά. Οι «άποροι» να πληρώνουν πολύ λιγότερο!)
-ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ: Κάποιες πιο ελαφρές διαφορές αστικού περιεχομένου θα μπορούσαν να ανατεθούν, π.χ. σε συμβολαιογράφους, αντί να ταλαιπωρούν το δικαστικό σώμα.
-ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ: Να καταργηθούν σταδιακά τα πολυμελή δικαστήρια με μονομελή. Στα πολυμελή δικαστήρια «διαχέεται» η προσωπική ευθύνη του δικαστή και απασχολούνται τελικά πολύ περισσότεροι δικαστές. Οι νέοι δικαστές να φοιτούν ένα χρόνο στη σχολή δικαστών, ένα χρόνο να εξειδικεύονται (να καταρτίζονται θεωρητικά) σε μία ειδικότητα και ένα χρόνο να μαθητεύουν ώς «βοηθοί», πλάι σε έναν Εφέτη.
-Να επανεξετασθεί το άρθρο 20, του νόμου 2606/98, που αφορά το εφάπαξ χρηματικό ποσό που λαμβάνουν όσοι υπάλληλοι μετακινούνται σε δήθεν «προβληματικές» περιοχές, σε συνδυασμό με τον άμεσο και αυστηρό επανακαθορισμό των περιοχών αυτών.
-Επιτόπιος δειγματοληπτικός έλεγχος των επιδοματούχων της κοινωνικής πρόνοιας, ο αριθμός των οποίων έχει αυξηθεί κατά πολύ τα τελευταία χρόνια. Αξιοποίηση για τους ελέγχους των αξιόλογων έμπειρων στελεχών του ΓΛΚ, που τυγχάνει να υπηρετούν στην επαρχία.
-Κωδικοποίηση και αποσαφήνιση της νομοθεσίας για τα δημόσια έργα και μελέτες, συνοδευόμενη από δειγματοληπτικούς ελέγχους που αφορούν τον Π/Υ και την πραγματοποίηση των έργων.
-Περιορισμός των εξόδων στέγασης των δημοσίων υπηρεσιών, 1. Με άμεση επαναδιαπραγμάτευση όλων των ενοικίων που πληρώνει το Δημόσιο για στέγαση σε ιδιώτες και 2. με συστέγαση σε ιδιόκτητα ακίνητα που διαθέτει το δημόσιο ή που θα ανεγείρει , αξιοποιώντας την ακίνητη περιουσία του.
-Περιορισμός της χρήσης αυτοκινήτων, κινητών, καρτών δωρεάν διελεύσεων από τα διόδια, κλπ.
-Κατάργηση της ποσοστιαίας αμοιβής των δικηγόρων, μπορεί να οδηγεί σε κατασπατάληση πόρων ιδιαίτερα των Ν.Π.Δ.Δ.
-Οι αστυνομικοί να φυλάσσουν μόνο το κοινό και όχι μεγαλοεπιχειρηματίες, εκδότες και τηλεπερσόνες. Να μην απαασχολούνται ως κλητήρες.
-Οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μουσεία, κλπ., να αναπτύξουν δυνατότητες δημιουργίας ιδίων εσόδων αξιοποιώντας το χώρο τους.
-Επέκταση των επιτόπιων ουσιαστικών ελέγχων (δειγματοληπτικών έστω) στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού και τις επιχειρήσεις τους, καθώς επίσης και στα Α.Ε.Ι. & Τ.Ε.Ι. , στα Ν.Π.Ι.Δ. που χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο ή από κοινοτικούς πόρους. Ενεργοποίηση του ν.3492/2006 που είχα συντάξει και που αφορά την Οργάνωση συστήματος ελέγχου για τη διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και των εκτός του Κρατικού Προϋπολογισμού φορέων. Οι έλεγχοι του Ε.Σ. σίγουρα δεν επαρκούν, μιας και αφορούν τον τύπο & όχι την ουσία ενός μικρού μέρους των δαπανών. Και για αυτή τη δουλειά μπορεί να αξιοποιηθούν τα στελέχη του ΓΛΚ.
-Η αποφυγή ανάθεσης υπερωριακής εργασίας που αφορά υπηρεσίες που έχουν εκ των πραγμάτων ελεύθερο χρόνο να διεκπεραιώσουν το έργο τους (π.χ. Δασαρχεία). Οι υπερωρίες σε αυτές και ανάλογες περιπτώσεις ουσιαστικά αποτελούν συμπλήρωση εισοδήματος, άδικη μεταχείριση και σε καμία περίπτωση κίνητρο για επιπλέον εργασία...Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υπάλληλοι των δασαρχείων πληρώνονται ημερήσια αποζημίωση και για διανυκτέρευση στην ύπαιθρο, κάτι που στην πράξη δεν συμβαίνει συχνά.
-Να περιορισθούν οι υπερωρίες που σε τακτά χρονικά διαστήματα χορηγούνται χαριστικά σε υπαλλήλους των Ο.Τ.Α. α' & β' βαθμού -πέρα από τις γενικές κατευθύνσεις για περιστολή των δαπανών. Πολλοί υπάλληλοι των πρώην νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων, συμπλήρωναν με τον καλύτερο τρόπο τα εισοδήματά τους με διάφορα είδη αποζημιώσεων αν και ουσιαστικά εργάζονται εντός ωραρίου (π.χ. Μεικτά Κλιμάκια Ελέγχου), εικονικά οδοιπορικά μηχανικών, κλπ. Εννοείται ότι ουσιαστικά είναι αφορολόγητα ή φορολογούνται με 20% αυτοτελώς).
-Να περιορισθεί η σπατάλη για τη δήθεν μετεκπαίδευση των δημ. υπαλλήλων Υπάλληλοι, κυρίως εκπαιδευτικοί, παίρνουν εκπαιδευτικές άδειες, για μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό και στο εσωτερικό (master & διδακτορικό), σε αντικείμενα που στην ουσία δεν έχουν άμεση εφαρμογή στην εργασία τους, έχοντας όμως τρία κίνητρα: την πληρωμένη διαμονή στο εξωτερικό απαλλαγμένη από τις σκοτούρες της δουλειάς, την ευκολότερη αναρρίχηση σε υψηλότερες θέσεις μετά την επιστροφή τους (π.χ. σχολικοί σύμβουλοι) και φυσικά τη δια βίου αμοιβή τους με το ανάλογο μεταπτυχιακό ή διδακτορικό επίδομα...Πολύ λίγα από τα αντικείμενα των διδακτορικών διατριβών για παράδειγμα, έχουν άμεση εφαρμογή στη διοίκηση και στην εν γένει λειτουργία των υπηρεσιών. Η μετεκπαίδευση των υπαλλήλων μέσα από πιστοποιημένα σεμινάρια πάνω στα αντικείμενά τους, είναι μια εναλλακτική δυνατότητα.
-Στην εκπαίδευση (νομικοί & ιατροί) και στο στράτευμα (ιατροί) επικρατεί το περίεργο καθεστώς των νομικών και ιατρών που απασχολούνται και ως ελεύθεροι επαγγελματίες. Δηλαδή απολαμβάνουν μισθούς δημοσίου, εκμεταλλεύονται το κύρος που τους προσδίδει η θέση τους, και έχουν την δυνατότητα να λειτουργούν και ως ελεύθεροι επαγγελματίες στην αγορά εργασίας.
-Να εξετασθεί κατά πόσο κάποια επιδόματα που χορηγούνται σε χιλιάδες συνταξιούχους αν πράγματι αφορούν υπηρεσίες που πράγματι προσέφεραν και αν συντρέχει λόγος συνέχισής τους.
-Εκατοντάδες οι υπάλληλοι σε Ο.Τ.Α. α' & β' βαθμού, στο δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα κατέχουν τη θέση και την ειδικότητα του οδηγού χωρίς να απασχολούνται ως οδηγοί, αλλά και χωρίς να προσφέρουν σε άλλη υπηρεσία… Οι υπάλληλοι να υποχρεούνται να αποκτούν τουλάχιστον και δεύτερη ‘ειδίκευση’, όπως για παράδειγμα κλητήρας, υπάλληλος διεκπεραίωσης, δασοφύλακας, και να μπορούνε ελεύθερα να μετακινούνται όπου τους έχει ανάγκη η Υπηρεσία.
-Με το νόμο .1566/1985, άρθρο 14, παρ.14, εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους ωράριο σε παρακείμενη κωμόπολη από την οργανική τους έδρα, αμείβονται πέρα από τα οδοιπορικά τους και με το 1/2 του ωρομισθίου τους για κάθε ώρα διδασκαλίας του (υποχρεωτικού) ωραρίου του! Για παράδειγμα αν σε σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ο εν λόγω υπάλληλος έχει υποχρεωτικό ωράριο 24 ώρες εβδομαδιαίως και μόνο τις 12 καλύπτει στο σχολείο της οργανικής του θέσης , λαμβάνει έξτρα αποζημίωση για τις υπόλοιπες 12 ώρες σαν να έκανε 6 ώρες υπερωριακής απασχόλησης !!! (συμπλήρωση ωραρίου)
-Αυστηρός έλεγχος των δαπανών για ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ & κινητής τηλεφωνίας, ιδιαίτερα σε οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα (π.χ. ΟΠΕΚΕΠΕ)
-Τροποποίηση των διατάξεων της παραγράφου 6 του άρθρου 2 του ν. 3554/2007 (ΦΕΚ 80/Α΄/16.4.2007) & της σχετικής κ.υ.α. 2/33481/2011 που αφορά την ημερήσια εκτός έδρας αποζημίωση και τα οδοιπορικά των μηχανικών Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι.. Παρατηρείται το φαινόμενο, υπάλληλοι που δεν κατέχουν θέση μηχανικού και δεν ασκούν καθήκοντα μηχανικού , να αμείβονται δυσανάλογα υψηλότερα με τους συναδέλφους τους στην ίδια υπηρεσία που ασκούν τα αυτά καθήκοντα !!! Το εξωφρενικό ύψος των αποζημιώσεων 56 & 64 € για Π.Ε. & 45,00 & 50.00 € για Τ.Ε. (ημερήσιας αποζημίωσης & διανυκτέρευσης) των μηχανικών όλων των κατηγοριών, υπερβαίνει αναίτια όλες τις κατηγορίες του άρθρου 4, του σχετικού νόμου ! (Περιφερειάρχες, Αντιπεριφερειάρχες, υπαλλήλους όλων των υπηρεσιών οποιασδήποτε άλλης ειδικότητας!)
-Οι εντολές μετακίνησης του άρθρου 3, να είναι λεπτομερείς (αναγράφοντας ονόματα φορέων-οργανισμών-προσώπων & τηλέφωνα) έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα στον ελεγκτή να διαπιστώσει την πραγματοποίηση ή μη της μετακίνησης σε δειγματοληπτικούς ελέγχους που μπορεί υπό προϋποθέσεις να είναι και επιτόπιοι. Εάν δεν δίνεται η δυνατότητα διασταύρωσης, είναι προτιμότερο να δοθεί εφάπαξ επίδομα μετακινήσεων σε γεωτεχνικούς και δασικούς υπαλλήλους προκειμένου να μειωθεί η ανώφελη, εκ των πραγμάτων, γραφειοκρατία. Να σημειωθεί ότι οι γεωτεχνικοί είναι δυνατό να συμμετέχουν ταυτόχρονα σε πολλά προγράμματα (Rica, ΟΣΔΕ, ποιοτικός έλεγχος, εξισωτική, προστασία μελιού, κλπ),πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για διπλοπληρωμές οδοιπορικών.
-Πολλές φορές η οικία ενός υπαλλήλου (συχνά σχολικοί σύμβουλοι) είναι πιο κοντά στο μέρος στο οποίο μετακινείται (σε σχέση με την επίσημη έδρα’ του) και αυτός αμείβεται επιπλέον για την δήθεν δυσμενή γι’ αυτόν μετακίνησή του (πιο μακριά από την έδρα του, αλλά κοντύτερα στο σπίτι του). Η διάταξη αυτή πρέπει να τροποποιηθεί!
-Έμφαση στους επιτόπιους ουσιαστικούς δειγματοληπτικούς ή τακτικούς ελέγχους που αφορούν: προμήθειες υπηρεσιών του στενού ή και του ευρύτερου δημόσιου τομέα (νοσοκομεία-προνοιακά ιδρύματα-περιφερειακές ενότητες-δήμους), τακτικές & πρόσθετες αποδοχές προσωπικού , ελέγχους επιβεβαίωσης καταβολής σε δικαιούχους συντάξεων και των προνοιακών επιδομάτων, εκτέλεση έργων, (επιμέτρηση, εκτέλεση σύμβασης ), προγράμματα που εκτελούνται από Κ.Α.Π. ή Π.Δ.Ε.
-Περιορισμό της εξαιρετικά χρονοβόρας διαδικασίας ανάθεσης ελέγχων (άρθρο 14, Π.Δ.151/98), που δίνει περιθώριο για συγκάλυψη των παρανομιών.
-Πολλοί δημόσιοι υπάλληλοι έχουν ενδιαφέρουσες προτάσεις σχετικά με διόρθωση των νομοθετικών ρυθμίσεων που στην πράξη διαπιστώνεται ότι δεν έχουν το αποτέλεσμα που θα έπρεπε. Αυτές, αντί να αραχνιάζουν, πρέπει άμεσα να προωθούνται από τις κεντρικές υπηρεσίες στην πολιτική ηγεσία.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ
-Αποποινικοποίηση των ακάλυπτων επιταγών και αντικατάσταση της σχετικής νομοθεσίας μας με κάποια παραλλαγή αυτής των ΗΠΑ.
-Κατάργηση του πιστοποιητικού φορολογικής ενημερότητας (με εξαίρεση τους πολιτικούς και τις οικογένειές τους), που είναι παγκόσμια ελληνική ευρεσιτεχνία και καταταλαιπωρεί τους συμπολίτες μας. Οι φορολογικές διαφορές των πολιτών με το Δημόσιο δεν μπορεί να είναι φρένο στις προσπάθειές τους.
-Για την τόνωση της ρευστότητας και των επενδύσεων, κατάργηση του πόθεν έσχες (με εξαίρεση τους πολιτικούς!)
-Ελεύθερο επαναπατρισμό κεφαλαίων από το εξωτερικό (με εξαίρεση τους πολιτικούς!)
-Μείωση του φόρου μεταβίβασης στο 5% (οι εισπράξεις είναι απογοητευτικές ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν συναλλαγές).
-Μείωση του φόρου κληρονομιάς στο 2%
-Μείωση του Φόρου μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας στο 0,4% (το σημερινό καθεστώς με τον ΦΜΑΠ είναι ‘σοβιετικού’ τύπου. Οι περισσότεροι που υπάγονται στον ΦΜΑΠ, έχουν ήδη πληρώσει φόρους εισοδήματος και κληρονομιάς για να αποκτήσουν την σημερινή περιουσία τους! Ο ΦΜΑΠ αυξάνει το marginal cost των επενδύσεων σε ακίνητα και αποτρέπει τις επενδύσεις σε αυτά. Αυτός είναι ένας από τους λόγους κατάρρευσης της αγοράς ακινήτων!)
-Σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών στις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες. Οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές μαζί με όλους τους άλλους φόρους (ΦΠΑ, ακίνητα, κλπ) αποτρέπουν κάθε νέα επένδυση, και προτρέπουν να γίνονται συναλλαγές κάτω από το τραπέζι. Έτσι φθάσαμε στην αστεία κατάσταση, οι επιχειρήσεις να πληρώνουν μέρισμα με τη μορφή ‘επιστροφής κεφαλαίου’ για να αποφύγουν την καταχρηστική φορολόγηση στα μερίσματα!
-Κατάργηση των απαγορευτικών διατάξεων σχετικά με τις επενδύσεις από offshore εταιρείες. Οι διατάξεις αυτές, αντί να ενθαρρύνουν, αποτρέπουν τις επενδύσεις στη χώρα μας. Όσες εταιρείες αποδεικνύουν την νομιμότητα της προέλευσης των κεφαλαίων τους, να μπορούν να επενδύουν με το ίδιο φορολογικό καθεστώς που επενδύουν οι εγχώριες.
-Χρειάζεται να θεσμοθετηθεί ανεξάρτητη αρχή κατά το πρότυπο των αντιστοίχων στο Ηνωμένο Βασίλειο (Tax Commission) στην οποία μπορεί να προσφεύγει ο φορολογούμενος πριν καταφύγει στο δικαστήριο ώστε να μειωθεί ο αριθμός των υποθέσεων στα διοικητικά δικαστήρια. Η ανεξάρτητη αρχή θα έχει στην δικαιοδοσία της τις κατά τόπους Φορολογικές Επιτροπές οι οποίες θα απαρτίζονται από ανθρώπους κύρους με γνώσεις φορολογικού δικαίου που δεν θα έχουν σχέση με το Δημόσιο.
-Πρέπει να ξεφύγουμε από τυπολατρικές φοροεισπρακτικές πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί, συμπεριλαμβανομένου και του ΚΒΣ (Kώδικα Bιβλίων & Στοιχείων), και που απαιτούν σημαντικό κόστος παρακολούθησης και συντήρησης, χωρίς να βελτιώνουν τις εισπράξεις του Δημοσίου στην πράξη. Όπως και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, το φορολογικό σύστημα πρέπει να υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να τηρούν βιβλία και στοιχεία με τρόπο που να αποδεικνύει τις συναλλαγές τους αλλά αυτά τα βιβλία και στοιχεία να τηρούνται κατά την κρίση τους και να αποδεικνύεται το έσοδο και η δαπάνη με τον πιο πρόσφορο τρόπο. Για παράδειγμα, εάν μία επιχείρηση δεν έχει έστω ένα τιμολόγιο διότι αρνείται ο προμηθευτής της να εκδώσει τιμολόγιο, η απόδειξη της πληρωμής (π.χ. με επιταγή ή με υπογεγραμμένη απόδειξή του) να είναι αποδεικτικό στοιχείο της δαπάνης για την επιχείρηση που κατέβαλε την πληρωμή και η εφορία στη συνέχεια να ζητεί εξηγήσεις από τον λήπτη π.χ. της επιταγής για τη μη έκδοση στοιχείου ή για τη μη καταχώρηση του εσόδου στα βιβλία του.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
-ΟΙΚΟΔΟΜΗ: Ο συντελεστής δόμησης 200 μ2 ανά 4 στρέμματα, να εφαρμόζεται αναλογικά και για οικόπεδα με μεγαλύτερη επιφάνεια, ώστε να μειωθεί το κίνητρο συνεχούς κατάτμησης που προκαλεί προβλήματα σε οδοποιία, αποχέτευση, ηλεκτροδότηση, αλλά και, ιδιαίτερα, στο φυσικό περιβάλλον.
-ΟΙΚΟΔΟΜΗ: Στο ζήτημα της έκδοσης οικοδομικών αδειών, η απλούστευση των διαδικασιών να μπορεί να επιτευχθεί με την υποβολή μιας απλής δήλωσης από πλευράς του μηχανικού και με την απόλυτη ευθύνη του- σχετικά με τα στοιχεία του οικοπέδου και με την τήρηση των νόμιμων όρων δόμησης και των σχετικών κανονισμών. Η εξακρίβωση των στοιχείων που έχει δηλώσει ο μηχανικός θα διενεργείται σε βάθος χρόνου με αυστηρές ποινές για τους παρανομούντες.
-ΟΙΚΟΔΟΜΗ: Tέρμα στα αυθαίρετα: Κάθε αρμόδιος υπάλληλος να ‘χρεώνεται’ μια περιοχή που θα την παρακολουθεί συστηματικά δορυφορικά και με επιτόπιους ελέγχους. Οι ποινές για τους παραβάτες να είναι άμεσες και αυστηρότατες. Για τα ήδη διακατεχόμενα ή καταπατημένα ακίνητα και για τα ‘αυθαίρετα’ κτίσματακαι τους ‘οικισμούς’ που υπάρχουν για πάνω από 25 χρόνια να θεσμοθετηθεί η ‘τακτοποίησή’ τους, αλλά με την σύμφωνη γνώμη της τοπικής αυτοδιοίκησης και για όσες περιπτώσεις δεν αποτελούν ‘καραμπινάτες΄ αυθαιρεσίες, κλπ. Από το 2005 είχα καταθέσει λεπτομερείς προτάσεις για το θέμα αυτό που αφορά 300 χιλιάδες φτωχότερους, κυρίως, συμπολίτες μας. Έτσι, εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας θα αποκτήσουν καθαρούς τίτλους ιδιοκτησίας.
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου