Σύμφωνα με παράγοντες της ενεργειακής αγοράς που μίλησαν στο energia.gr, η πρώτη ορατή συνέπεια φαίνεται να είναι το οριστικό ναυάγιο του σχεδίου για τον αγωγό East Med της ΔΕΠΑ και τον αντίστοιχο TransMed της Κύπρου. Ένα σχέδιο το οποίο εξαρχής είχε συγκεντρώσει αρκετές ενστάσεις λόγω της τεχνικής δυσκολίας υλοποίησης του. Αντίθετα, αναδύεται μια άλλη προοπτική για τη μεταφορά του φυσικού αερίου του Ισραήλ, όταν και όποτε εξαχθεί, μέσω του τουρκικού δικτύου. Το σχέδιο αυτό αναγνωρίζεται τώρα ότι συγκεντρώνει πολλά περισσότερα πλεονεκτήματα, δεδομένου ότι η Τουρκία είναι καταρχήν μια τεράστια πρωτογενής αγορά για την απορρόφηση του ισραηλινού φυσικού αερίου, ενώ το κόστος μεταφοράς του τελευταίου προς τις αγορές της Ευρώπης εκτιμάται ότι έχει μικρότερο κόστος από την υποθαλάσσια μεταφορά του μέσω Ελλάδας.
Η προοπτική αυτή, μάλιστα, είχε επισημανθεί μόλις πριν από ένα μήνα, στο συνέδριο της International Herald Tribune, στην Αθήνα, από τους κ.κ. Μπράιζα και Πόουπ, εκπροσώπους αμερικανικών think tank. Ο κ. Μπράιζα, επιπλέον, είχε ταχθεί υπέρ του Nabucco για τη μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου, ενώ επανέλαβε την πάγια θέση του αμερικανικού παράγοντα για τον αποκλεισμό ρωσικής εταιρίας στην εξαγορά της ΔΕΠΑ. Oι απόψεις των δύο συγκεκριμένων ομιλητών είχαν χαρακτηρισθεί «φιλοτουρκικές» και ως εκ τούτου είχαν την ανάλογη μεταχείριση. Πριν όμως προλάβουν να στεγνώσουν ήρθε η συγνώμη του Ισραήλ στην Τουρκία για τα γεγονότα του Μαβί Μαρμαρά και η αλλαγή του τοπίου.
Η δεύτερη συνέπεια που συνεπάγεται η επαναπροσέγγιση Ισραήλ-Τουρκίας είναι η βιωσιμότητα της επένδυσης για σταθμό υγροποίησης στο Βασιλικό της Κύπρου. Η λειτουργία του σταθμού αυτού, έλεγαν παράγοντες της αγοράς, δεν μπορεί να εξασφαλισθεί μόνον με τα κυπριακά κοιτάσματα, τα οποία επί της ουσίας δεν έχουν πιστοποιηθεί ακόμη. Εάν δεν υπάρξει συνέργια και συνεργασία με τα κοιτάσματα του Ισραήλ η συγκεκριμένη επένδυση είναι στον αέρα. Για το λόγο αυτό υποδεικνύεται καταρχήν η ανάγκη να επισπευσθούν οι έρευνες από τις εταιρίες Eni, Total, Kogas στα οικόπεδα 9, 10 και 11, καθώς και η νέα γεώτρηση της Noble στο οικόπεδο 12. Ωστόσο, διατυπώνονται εκτιμήσεις ότι λόγω της κατάστασης που διαμορφώνεται στην Κύπρο αυτές οι έρευνες θα παρουσιάσουν καθυστέρηση.
Οι παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στο energia.gr απέκλεισαν κατηγορηματικά το ενδεχόμενο να επηρεασθεί η διεκδίκηση του TAP στην κούρσα με το μικρό Nabucco για τη μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου στις ευρωπαϊκές αγορές. Σημείωναν ότι η απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ΙΙ εξαρτάται από το τι θα πουν οι BP, Total και Statoil και όχι τόσο η Socar. Ωστόσο, το σχέδιο του τουρκικού TANAP παραμένει ενεργό, με τον αμερικανικό παράγοντα να εξακολουθεί να υποστηρίζει το Nabucco, καθώς διέρχεται, όπως υποστηρίζεται, από περισσότερες χώρες.
Σε ό,τι αφορά την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ οι εκτιμήσεις που συγκλίνουν είναι ότι δεν θα επηρεασθεί από τις τελευταίες εξελίξεις, ωστόσο, ερωτηματικό παραμένει τι θα γίνει με το ρωσικό ενδιαφέρον, αν αποδειχθεί φαβορί από την άποψη της οικονομικής προσφοράς και κυρίως, ποια θα είναι η αντίδραση της Κομισιόν. Οι εξελίξεις στο θέμα αυτό δεν θεωρούνται άμοιρες και με τις αναμενόμενες αντιδράσεις της Ρωσίας, που βρέθηκε στη γωνία με το θέμα των ρώσικων καταθέσεων στην Κύπρο. Όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά από παράγοντα της αγοράς, «τι αντίποινα έχει στο νου της η Ρωσία; Δεν το γνωρίζουμε. Σίγουρα, όμως, θα υπάρξουν.»
Σε κάθε περίπτωση, όπως έλεγαν οι ίδιες πηγές, το τι θα γίνει στη γειτονιά της Νοτιοανατολικής Μεσογείου θα εξαρτηθεί εν πολλοίς με το πώς θα αποφασίσει να παίξει το Ισραήλ. Θα θελήσει να κρατήσει ανοικτή την πόρτα και με την Ελλάδα και με την Κύπρο και ταυτόχρονα και με την Τουρκία; Τι σχέδια έχει ο αμερικανικός παράγοντας για την περιοχή; Μήπως στο βάθος ανατέλλει η συνεκμετάλλευση των κοιτασμάτων της Ανατολικής Μεσογείου;
Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
ΠΗΓΗ: http://www.energia.gr/article.asp?art_id=68176
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου