Η πρώτη επιτροπή θα κοιτάξει τα οικονομικά, τα κοινωνικά και τις ευρωπαϊκές υποθέσεις, ενώ η δεύτερη θα επικεντρωθεί στη θεσμική (ιδίως την εκλογική) μεταρρύθμιση. Ο Napolitano έχει σπεύσει να τονίσει ότι οι επιτροπές δεν θα καθορίσουν ατζέντα δράσης για τη νέα κυβέρνηση, αλλά ούτε και θα θεσπίσουν καινούριες πολιτικές, απλά θα προσπαθήσουν να διευκολύνουν τη διεξαγωγή νέου διαλόγου και να βρουν τομείς στους οποίους τα κόμματα μπορούν να συνεργαστούν.
Οπότε πού στέκεται το κάθε κόμμα; Ποιές είναι οι προοπτικές να βρουν μια βάση για να σχηματίσουν έναν συνασπισμό;
Ο Pier Luigi Bersani και η κέντρο-αριστερή ομάδα του:
Ο Pier Luigi Bersani και η κέντρο-αριστερή ομάδα του:
* Ο Bersani έχει αποκλείσει συνεχώς το ενδεχόμενο σχηματισμού ενός μεγάλου συνασπισμού με την κεντροδεξιά ομάδα του Μπερλουσκόνι και επανέλαβε πρόσφατα αυτή του τη θέση, προσθέτοντας ότι μια τέτοια κυβέρνηση θα παραλύσει.
* Τούτου λεχθέντος, ο Bersani έχει προειδοποιήσει ότι η διεξαγωγή νέου γύρου εκλογών θα ήταν "καταστροφική". Έχοντας αποτύχει να σχηματίσει μια βιώσιμη κυβέρνηση, αφού του δόθηκε η εντολή από τον πρόεδρο το τί θέλει ο Bersani δεν είναι σαφές, ιδιαίτερα με τις διαθέσιμες επιλογές του να μειώνονται γρήγορα.
* Μια δημοσκόπηση της SWG δείχνει πως η εμπιστοσύνη του κόμματος του Bersani στο πρόσωπό του έχει μειωθεί στο 30%, ενώ στο παρασκήνιο η εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του Φλωρεντιανού Δημάρχου Matteo Renzi έχει φτάσει το 55% (+6%), με το 66% των Ιταλών δηλώνει ότι θα ήθελε αυτόν να είναι επικεφαλής της αριστεράς αντί του Bersani.
Ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι και η κεντροδεξιά ομάδα του:
* Σύμφωνα με ορισμένες δημοσκοπήσεις αυτή η ομάδα έχει πλέον πάρει τα ηνία. Σε κάθε περίπτωση, εξακολουθεί να είναι μια τρομερή δύναμη και ρίχνει τα χαρτιά της επιμένοντας στο σχηματισμό ενός μεγάλου συνασπισμού ή τη διεξαγωγή νέου γύρου εκλογών.
* Το κόμμα του Μπερλουσκόνι κατηγόρησε την κεντροαριστερά πως υποθάλπει τα "συντεχνιακά συμφέροντα" αντί για τις ανάγκες της χώρας.
Ο Beppe Grillo και το Κίνημα των Πέντε Αστέρων του:
* Έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο συμμετοχής του σε μια κυβέρνηση συνασπισμού. Έχει, επίσης, αποκλείσει το ενδεχόμενο υποστήριξης μιας τεχνοκρατικής κυβέρνησης. Μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο να παρέχει τη στήριξή του σε μια κυβέρνηση για ορισμένα θέματα, αλλά το τί προϋποθέσεις θα πρέπει να πληρούνται για το σκοπό αυτό παραμένει ασαφές.
* Έχει επικρίνει τους "σοφούς" αποκαλώντας τους "εγχώριους βοηθούς της δημοκρατίας".
Έτσι, οι πλευρές εξακολουθούν να είναι διχασμένες σε μερικές αρκετά βασικές γραμμές. Το να βρεθούν μερικά στοιχεία συναίνεσης είναι πιθανό, αλλά το να είναι αρκετά για το σχηματισμό ενός λειτουργικού και μακροχρόνιου συνασπισμού παραμένει απίθανο. Ένα πιο πιθανό αποτέλεσμα είναι ο σχηματισμός ενός μεγάλου συνασπισμού για τη σύνταξη κάποιας εκλογικής μεταρρύθμισης ενόψει των νέων εκλογών. Επίσης δυνατό είναι ένα παρόμοιο σενάριο με κάποια άλλη τεχνοκρατική κυβέρνηση.
Ταυτόχρονα, η διεξαγωγή των προεδρικών εκλογών διαγράφεται απειλητικά στον ορίζοντα. Η ψηφοφορία αρχίζει στις 18 Απριλίου και η θητεία του Napolitano λήγει επισήμως στις 15 Μαΐου. Είναι πιθανό πως αυτό θα οδηγήσει σε περαιτέρω καθυστερήσεις στο σχηματισμό κυβέρνησης. Ο Napolitano φαίνεται έτοιμος να κληροδοτήσει το πρόβλημα αυτό στο διάδοχό του, με πολλούς να επικρίνουν το σχηματισμό των ομάδων εργασίας ως έναν τρόπο χάσιμου χρόνου και μόνο. Επίσης ο Napolitano δε μπορεί να κηρύξει τη διεξαγωγή νέου γύρου εκλογών, πράγμα που σημαίνει ότι ο νέος Πρόεδρος θα είναι υπεύθυνος για κάτι τέτοιο, δηλαδή, οι εκλογές δε μπορούν να διεξαχθούν ρεαλιστικά μέχρι τον Ιούνιο.
Οπότε είναι πιθανός άλλος ένας με δύο μήνες αβεβαιότητας στην Ιταλία και η όποια βεβαιότητα μπορεί να προέλθει μόνον από την ανακοίνωση διεξαγωγής νέου γύρου εκλογών (κάτι που από μόνο του το ίδιο πηγή περαιτέρω αβεβαιότητας). Οι αγορές είναι μέχρι στιγμής ήρεμες, αλλά με τα οξυμένα προβλήματα στην Κύπρο να καταλαγιάζουν, το φώς της δημοσιότητας θα μπορούσε να στραφεί και πάλι στην Ιταλία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου