Δευτέρα 7 Ιανουαρίου 2013

Μπορεί η COSCO να σώσει το λιμάνι του Πειραιά;

assets_LARGE_t_942_43423211

.Στέλιος Παπαναστασίου
Ο γενικός διευθυντής, κ. Φου Τσενγκ Κιου, έχει κάθε λόγο να χαμογελάει αφού η εταιρία εκμετάλλευσης λιμένα και μεταφόρτωσης κοντέινερ την οποία διευθύνει – θυγατρική της Cosco- όχι μόνο δεν επηρεάστηκε από την κρίση αλλά σημειώνει γοργούς ρυθμούς ανάπτυξης και αύξηση κερδών, μέρος των οποίον θα καρπωθεί και το ελληνικό Δημόσιο.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της LeMonde, 3 χρόνια μετά από την πολύκροτη συμφωνία παραχώρησης μέρους του λιμανιού του Πειραιά στην Cosco, η εταιρία αύξησε κατά 70% την δραστηριότητά της, την ίδια στιγμή που ο ΟΛΠ, σε σύμπνοια με την γενική δημοσιονομική κατρακύλα, σημείωσε απώλειες της τάξης του 20%.
Ο τερματικός σταθμός μεταφόρτωσης κοντέινερ εκσυγχρονίστηκε, μπήκαν νέοι ηλεκτρικοί γερανοί προκειμένου να ξεφορτώνουν πιο γρήγορα, ενώ μία τρίτη αποβάθρα – βάθους 18 μέτρων – βρίσκεται στα σκαριά ώστε να μπορεί να φιλοξενεί μεγαλύτερα πλοία.
Η εργατικότητα των Ελλήνων
Καθήμενος στο γραφείο του, ο Κάπταιν Φου, μπροστά από τις σημαίες Κίνας, Ελλάδας και Ε.Ε., εκφράζει τον θαυμασμό του για την εργατικότητα των Ελλήνων: «Από τους 270 εργαζομένους της Cosco, μόλις 7 είναι Κινέζοι. Οι Έλληνες είναι πολύ καλοί και δουλεύουν σκληρά».
Στο ίδιο μήκος κύματος και αναπληρωτής διευθυντής της εταιρίας, Ζανγκ Ανμινγκ: « Όλοι οι εργάτες είναι Έλληνες. Τσακάλια όλοι τους. Όχι μόνο δεν καθυστερούν, αλλά φέρνουν εις πέρας αυτά που τους αναθέτουμε και πιο νωρίς από το ζητούμενο».
Στα μάτια των Κινέζων οι ισχυρισμοί περί τεμπέληδων και γλεντζέδων Ελλήνων, προερχόμενοι εν είδη δριμείας κριτικής από την Βόρεια Ευρώπη, δεν έχουν καμία υπόσταση.
Στον προθάλαμο της εταιρίας, μπορεί κανείς να διακρίνει φωτομοντάζ από ελληνικούς και κινεζικούς ναούς, τον Παρθενώνα και δίπλα το Σινικό Τείχος – ένα ιδιότυπο πάντρεμα των δύο αρχαίων πολιτισμών.
Στρατηγικό λιμάνι ο Πειραιάς
Προχωρώντας, τους τοίχους διακοσμούν φωτογραφίες από συναντήσεις ηγετών των δύο χωρών, καθώς και ένας χάρτης με την Μεσόγειο και την Μαύρη Θάλασσα σε πρώτο πλάνο. Σε αυτόν διακρίνεται η κινεζική στρατηγική – ο Πειραιάς είναι το κοντινότερο λιμάνι στη διώρυγα του Σουέζ από όπου διέρχονται τα κινέζικα φορτηγά πλοία. Από' κει, μπορούν εύκολα να προσαράξουν σε 22 λιμένες, γραμμένους με κινεζικούς χαρακτήρες επί του χάρτη, από την Βαρκελώνη έως την Οδησσό.
Η παρουσία της Cosco, είναι έντονη σε πολλά ευρωπαϊκά λιμάνια, από την Αμβέρσα μέχρι τη Νάπολη της Ιταλίας. Όμως στον Πειραιά βρίσκεται το κύριο λιμάνι εισόδου στην Νότια και Ανατολική Ευρώπη, καθώς και στην Μαύρη Θάλασσα και την Ρωσία. Αφότου ελλιμενιστούν τα πελώρια φορτηγά, νέοι ηλεκτρικοί γερανοί θα μεταφορτώσουν τα κοντέινερ – μέχρι έξι το ένα πάνω στο άλλο- σε νταλίκες ή μικρότερα πλοία που προορισμό έχουν άλλα μεσογειακά λιμάνια.
Ο κ. Φου δηλώνει: «Ο εξοπλισμός ήταν παλιός και σε κακή κατάσταση. Τον επισκευάσαμε ή και τον αντικαταστήσαμε όπου χρειαζόταν. Όταν φτάσαμε, μπορούσαμε να μεταφορτώνουμε 10 με 12 κοντέινερ την ώρα. Σήμερα, μεταφορτώνουμε 44 την ώρα. Οι πλοιοκτήτες είναι ευχαριστημένοι – δεν χάνουν πλέον ούτε χρόνο ούτε χρήμα – όπως και εμείς».
Στην αποβάθρα 2 της Cosco απασχολούνται μόνιμα 270 εργαζόμενοι. Ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν μετά από άφιξη πολλών πλοίων, η εταιρία υπενοικιάζει παραπάνω εργάτες – εκατοντάδες κάποιες φορές. Αυτό προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις συνδικαλιστικών φορέων των ναυτεργατών, οι οποίοι εναντιώνονταν στην υπενοικίαση εργαζομένων με συνακόλουθα χαμηλούς μισθούς. Μετά την έλευση της Cosco, απεργίες της ΠΝΟ παρέλυσαν το λιμάνι του Πειραιά για εβδομάδες την άνοιξη του 2009.
Κινεζική Εξάπλωση
Ως ηγέτης του αντιπολιτευόμενου τότε ΠΑΣΟΚ, ο Γιώργος Παπανδρέου είχε δεχθεί ακόμη και χημικά συμμετέχοντας στην διαμαρτυρία για την ιδιωτικοποίηση του λιμένα, ενώ είχε υποσχεθεί ότι θα τον επανακρατικοποιούσε όταν θα ερχόταν στην εξουσία το κόμμα του.
Από τον πρωθυπουργικό θώκο όμως τον Οκτώβριο του 2009 δεν τήρησε την υπόσχεσή του και έτσι η Cosco ανέλαβε την αποβάθρα μεταφόρτωσης κοντέινερ Νο2. Δίπλα, ο δημόσιος Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, δραστηριοποιείται στην αποβάθρα Νο1. Αν και μικρότερη, απασχολεί 1300 μόνιμους εργάτες.
«Ανταγωνιζόμαστε την Cosco για να προσελκύσουμε νέα φορτία, αν και η κατάσταση είναι διαφορετική», εξηγεί ο γενικός διευθυντής του ΟΛΠ, Σταύρος Χατζάκος. «Οι εργάτες της είναι σχεδόν ανειδίκευτοι. Στόχος μας η μείωση του εργατικού δυναμικού που θα επέλθει από προγράμματα συνταξιοδότησης που βρίσκονται εν εξελίξει», συμπληρώνει.
Επενδύσεις
Η λιμενική αρχή καρπώνεται ενοίκιο και υπηρεσίες από την Cosco, κοντά στα 30 εκατ. Ευρώ για το 2011. Η 35ετής σύμβαση παραχώρησης θα αποφέρει τουλάχιστον 560 εκατ. ευρώ στα ταμεία του ΟΛΠ.
Από την μεριά της η Cosco σκέφτεται να επενδύσει πάνω από 300 εκατ. Ευρώ, τα οποία θα της επιτρέψουν να κατασκευάσει μία τεράστια αποθήκη-ψυγείο όπου θα φυλάσσονται τα ευπαθή προϊόντα, καθώς και να περατώσει την κατασκευή μιας τρίτης αποβάθρας.
Κινεζικό ενδιαφέρον και επαφές αναμένεται να υπάρξουν και με την Τραινοσε, που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των προς ιδιωτικοποίηση οργανισμών από την κυβέρνηση. Η τελευταία βλέπει με ιδιαίτερα καλό μάτι τα κινεζικά σχέδια επέκτασης και στην αποβάθρα Νο1 του ΟΛΠ, θεωρώντας δώρο θεού το ότι μία τέτοια εταιρία-κολοσσός είναι διατεθειμένη να προχωρήσει σε έργα υποδομής που θα επωφελήσουν εξίσου και τον Πειραιά, σε μια περίοδο που η Ελλάδα πασχίζει να κρατήσει τις ξένες επενδύσεις εντός συνόρων.
Όπως τονίζει σύμβουλος με μακρά θητεία στην ναυτιλία και στο κινεζικό εμπόριο, το από συμφέρον πάντρεμα Ελλάδας-Κίνας θα διαρκέσει πολύ, μιας και «Οι δύο αυτές χώρες έχουν πολλά κοινά. Η Cosco, ως κρατική εταιρία ξέρει πώς να διαπραγματεύεται με τις κυβερνήσεις. Στην Κίνα η επιχειρηματικότητα πάρει χέρι-χέρι με την πολιτική. Πρέπει να ξέρεις τους σωστούς ανθρώπους, όπως και στην Ελλάδα. Διαφθορά διαχρονική υπάρχει. Άλλωστε και οι Έλληνες πλοιοκτήτες ναυπηγούν τα πλοία τους στην Κίνα, δεν βλέπουν σε καμία περίπτωση ανταγωνιστικά την Cosco, η οποία κινείται στα φορτία.»
Το 2013, ο Αντώνης Σαμαράς αναμένεται να πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στο Πεκίνο. Ηλίου φαεινότερο ότι η φωτογραφίες της συνάντησής του με τους νέους Κινέζους ηγέτες θα καταλήξουν ντεκόρ στα γραφεία της Cosco στον Πειραιά.
 Πηγή: LeMonde
από http://www.theinsider.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=23580%3Amporei-i-cosco-na-sosei-to-limani-toy-peiraia&catid=75%3Afakeloi&Itemid=132

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου