Υπέρ της κατασκευής του αγωγού Trans Adriatic Pipeline, που θα περάσει και απ' τη χώρα μας, αρχίζει να γέρνει η πλάστιγγα στις επιλογές που υπάρχουν για τη μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Αυτό υπογραμμίζει το Reuters σε αφιέρωμα του για τη "μάχη" των αγωγών που είναι σε εξέλιξη στη νότια Ευρώπη.
"Το μεγάλο ευρωπαϊκό σχέδιο για έναν αγωγό από την Κασπία θάλασσα που θα έκανε την Ευρώπη λιγότερο εξαρτημένη απ' τη Ρωσία πιθανόν έχει υπονομευθεί εως θανάτου από ένα μεγαλύτερο πρότζεκτ που ξεκίνησε η Ρωσία", σημειώνει το δημοσίευμα. Και συνεχίζει: "Καθώς το Αζερμπαϊτζάν είναι κοντά σε μία απόφαση για ποιο αγωγό θα επιλέξει για τις μελλοντικές του εξαγωγές, το σχέδιο του Nabucco που εδώ και χρόνια ήταν το αγαπημένο της ΕΕ, μπορεί να χάσει απ' το πιο μετριοπαθές του TAP που θα διέρχεται την Ελλάδα ως τη νότια Ιταλία".
Όπως επισημαίνει το πρακτορείο Reuters, σε μια σύνθετη εξίσωση που βασίζεται στην πολιτική όσο και στα οικονομικά, ο ΤΑΡ είναι σε άνοδο έναντι του αγωγού Nabucco στην Αυστρία, σε σχέση με το ρωσικό South Stream των 39 δισ. δολαρίων.
"Το ερώτημα είναι: είναι ο Nabucco βιώσιμος εάν χτιστεί ο South Stream;", σημειώνει ο Andrew Neff, ενεργειακός αναλυτής της εταιρείας ερευνών IΗS.
Η απόφαση μεταξύ του ΤΑΡ και του Nabucco αναμένεται τον Ιούνιο από τους εταίρους στην κοινοπραξία Shah Deniz, της οποίας ηγείται η BP και η κρατική αζέρικη εταιρεία Socar.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα έχει άμεσο λόγο στην επιλογή. Ωστόσο το Reuters υπογραμμίζει πως η πρόσφατη στροφή πολιτικής που δείχνει "ουδετερότητα ως προς τα δύο πρότζεκτς" απ' την αρχική θέση που ήταν ξεκάθαρα υπέρ του Nabucco, θα μπορούσε να κάνει μεγάλη διαφορά.
"Υπάρχει μια δραματική στροφή", δήλωσε στο Reuters ο διευθυντής εξωτερικών υποθέσεων του ΤΑΡ, Michael Hoffmann. Απ' την πλευρά του πάντως και ο εκπρόσωπος του Nabucco, Christian Dolezal δηλώνει πως το project διατηρεί ισχυρή πολιτική στήριξη.
Το αρχικό σχέδιο της Ευρώπης ήταν η κατασκευή ενός αγωγού συνολικού μήκους 3.900 χλμ που θα ξεκινούσε απ' το Αζερμπαϊτζάν και μέσω της Τουρκίας θα κατέληγε στα Βαλκάνια. Το όνομα Nabucco το πήρε από την ομώνυμη όπερα του Βέρντι και μάλιστα οι υπογραφές για το σχηματισμό της κοινοπραξίας έπεσαν στο κτίριο της όπερας της Βιέννης.
Αν και το πρότζεκτ, του οποίου ηγείται η αυστριακή OMV, τελικά περιορίστηκε στα 1.300 χλμ, αφού προτιμήθηκε η βερσιόν σύνδεσης του με έναν τουρκικό αγωγό, δεν έχασε την προτίμηση που έδειχναν οι Βρυξέλλες και η Ουάσιγκτον.
Και αυτό καθώς ο "Nabucco West" είναι σχεδιασμένος να διέρχεται από χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ που σήμερα εξαρτώνται σχεδόν απόλυτα απ' τη Ρωσία για την ενέργεια τους
Από την άλλη ο αγωγός TAP έχει μόλις 800 χλμ μήκος, συμπεριλαμβανομένης και της υποθαλάσσιας σύνδεσης Ελλάδας - Νότιας Ιταλάις. Επίσης μεγαλομέτοχοι είναι οι ελβετικές AXPO και Statoil, που κατέχουν μερίδιο στα κοιτάσματα του Αζερμπαϊτζάν.
Σύμφωνα με το Reuters, o Nabucco εκτιμάται ότι κοστίζει λιγότερο από 8 δισ. δολάρια, ενώ ένας Αζέρος ειδικός επισημαίνει ότι ναι μεν ο ΤΑΡ είναι φθηνότερος κατά 500 εκατ. δολάρια, αλλά ο Nabucco δίνει πρόσβαση σε περισσότερες αγορές.
"Και οι δύο αγωγοί έχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα", δήλωσε η Gulmira Rzayeva, του Center for Strategic Studies.
Γιατί συμφέρει τους Αζέρους
Η επιλογή του ΤΑΡ, όπως επισημαίνει το Reuters, θα είναι πολιτικά ωφέλιμο για το Αζερμπαϊτζάν, το οποίο είναι ευθυγραμμισμένο με τη Δύση αλλά δεν έχει κανένα συμφέρον για να έλθει σε σύγκρουση με τον πρώην σοβιετικό ηγεμόνα.
Ήδη η Ρωσία έχει ξεκινήσει να κατασκευάζει τον South Stream τον περασμένο Δεκέμβριο και ελπίζει να προμηθεύσει με αέριο την Ευρώπη πριν το 2019, όταν δηλαδή θα αρχίσει να ρέει και το αζέριο αέριο, βάσει σχεδιασμού, στην Ευρώπη. Σημειώνεται ότι ο Southstream, του οποίου μεγαλομέτοχος είναι η Gazprom, θα διασχίσει τη Μαύρη Θάλασσα και θα ακολουθήσει πολύ κοντά τη χάραξη του Nabucco West.
Ελλάδα
Εξάλλου και οι νότιες χώρες της Ευρώπης θα επωφεληθούν επίσης από τον αγωγό. Η Ιταλία, είναι πρόθυμη να διαφοροποιήσει τον ανεφοδιασμό της.
Η Ελλάδα, προσπαθώντας να ανακάμψει από την κρίση χρέους, θα καλωσόριζε επιπλέον έσοδα από τον αγωγό, και η Γερμανία θα ήταν χαρούμενη με οτιδήποτε ενισχύει τα οικονομικά της Ελλάδας και μειώνει τις μελλοντικές δαπάνες διάσωσης, τονίζει το Reuters.
Επίσης Ευρωπαίοι διπλωμάτες υπογραμμίζουν ότι ο TAP θα φέρει πιο κοντά την Ελλάδα και την Τουρκία περιορίζοντας κάπως την ένταση στις μεταξύ τους σχέσεις.
Επιπλέον Βουλγαρία και Ρουμανία θα είχαν οφέλη απ' τον αγωγό, όπως επίσης η Σερβία, η Ουγγαρία και η Σλοβενία.
Αμερικάνικος παράγοντας
Σε ότι αφορά τον αμερικανικό παράγοντα το Reuters σημειώνει ότι η Ουάσιγκτον δεν ανησυχεί πλέον για τη χάραξη των αγωγών στις σύμμαχες χώρες του ΝΑΤΟ. Και σ' αυτό ίσως σημαντικό ρόλο έχει παίξει η "επανάσταση" του σχιστολιθικού αερίου και η αυξανόμενη σημασία του υγροποιημένου φυσικού αερίου που μπορεί εύκολα να μεταφερθεί δια της θαλάσσης.
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με το Reuters, η εμφάνιση αυτών των εναλλακτικών προμηθειών φυσικού αερίου έχει εντείνει τη συζήτηση για το εάν μεγάλοι αγωγοί που "δένουν" τους καταναλωτές με σχετικά ακριβά συμβόλαια μπορούν να δικαιολογηθούν οικονομικά.
Πηγή: Γιατί οι Αμερικάνοι και οι Ευρωπαίοι ανάβουν "πράσινο φως" τώρα για τον TAP | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/12534/giati-oi-amerikanoi-kai-oi-eyropaioi-anavoyn-prasino-fos-tora-gia-ton-tap#ixzz2Uay49Bvz
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου