Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2013

Hellastat: Η Κρίση και τα Μέτρα του Μνημονίου Επέφεραν Μεγάλη Πτώση της Εγχώριας Ναυπηγικής Δραστηριότητας

Σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια η εγχώρια ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα, όπως δείχνει πρόσφατη σχετική μελέτη της Hellastat. Η μελέτη αποδίδει την πτώση της δραστηριότητας των ναυπηγείων στην οικονομική κρίση και στα μέτρα που ελήφθησαν στα πλαίσια του Προγράμματος Δημοσιονομικής Εξυγίανσης (Μνημόνιο), τα οποία δεν επιτρέπουν τη διάθεση πιστώσεων για νέα ναυπηγικά και εξοπλιστικά προγράμματα.
Ειδικότερα, η μελέτη της Hellastat Α.Ε. για τον κλάδο των ναυπηγείων τονίζει ότι τα έργα σταδιακά μειώνονται ενώ η ανάθεση γίνεται με σημαντικές καθυστερήσεις, με συνέπεια, πλέον, οι εργασίες των ελληνικών ναυπηγείων να περιορίζονται κυρίως σε επισκευαστικά και εξοπλιστικά έργα για το Πολεμικό Ναυτικό, δραστηριότητα η οποία δεικνύει επίσης φθίνουσα πορεία.
Ουσιαστικά οι μονάδες της χώρας υπολειτουργούν, επωμιζόμενες έτσι σημαντικά έξοδα για εγκαταστάσεις που δεν χρησιμοποιούνται ενώ η ανεργία έχει αυξηθεί σημαντικά.

Οι ελληνικές μονάδες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από εγκαταστάσεις γειτονικών χωρών (Τουρκία, Βουλγαρία, Ρουμανία), αλλά και χώρες της Ασίας (Κίνα, Κορέα κ.ά.), οι οποίες προσφέρουν χαμηλότερες χρεώ-σεις λόγω του μικρότερου εργατικού κόστους.

Σημειώνεται τέλος ότι τα Ελληνικά Ναυπηγεία (ΕΝΑΕ) αντιμετωπίζουν απαγόρευση των εμπορικών δραστηρι-οτήτων από την Ε.Ε. για περίοδο 15 ετών για άρση προστίμου ύψους 230 εκατ. ευρωενώ οι Ναυπηγικές & Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας (ΝΒΕΕ) έχουν καταθέσει αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα.

Επίσης, στη μελέτη της Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 37 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:

  • Ο συνολικός Κύκλος Εργασιών των εγχώριων ναυ-πηγείων συνέχισε και το§ 2011 την έντονα πτωτική πορεία των τελευταίων ετών, μειούμενος κατά 32%, στα €139 εκ. Το 65% των επιχειρήσεων υπέστησαν μειούμενα έσοδα σε σχέση με το 2010 με τη μέση υποχώρηση ανά εταιρεία να διαμορφώνεται σε -7,6%.
  • Αν και ο κλάδος είναι έντονα ζημιογόνος, οι λειτο-υργικές και προ§ φόρων ζημιές περιορίστηκαν σε €50,77 εκ. και €69,17 εκ. αντίστοιχα λόγω του περιορισμού των αρνητικών αποτελεσμάτων της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.
  • Το μέσο περιθώριο μικτής κερδοφορίας βελτιώθηκε σε 24,7%, από 21,2% το§ 2010. Το περιθώριο ΚΠΤΦΑ αυξήθηκε σε 6,3%, ενώ ο αντίστοιχος δείκτης ΚΠΦ σταθεροποιήθηκε σε 0,7%.
  • Η γενική και άμεση ρευστότητα του κλάδου σχημα-τίστηκε σε 1,50 και 1,40 αντίστοιχα το 2011.
  • Ο Εμπορικός Κύκλος του δείγματος διαμορφώθηκε σε ευνοϊκά επίπεδα (-27§ ημέρες) λόγω του επαρκο-ύς διαστήματος πίστωσης το 2011 (9 μήνες). 
  • Η κεφαλαιακή μόχλευση παρέμεινε σε σταθερό επίπεδο (1,5 προς 1).
  • Η μέση αποδοτικότητα των Ιδίων Κεφαλαίων (RoE) υποχώρησε ελαφρώς σε 2,5%.
Πηγή:ΑΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου