Στις αρχές του 2013 αναμένεται να δημοσιοποιηθεί από την Κομισιόν η τελική λίστα με τα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος, που αφορούν στις ενεργειακές υποδομές φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού στην κοινοτική επικράτεια. Θα έχει προηγηθεί σημαντική «εκκαθάριση» της αρχικής λίστας και για τον τομέα της ενέργειας εκτιμάται, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι θα ενταχθούν τελικά έργα που δεν θα ξεπερνούν τα 250 συνολικά, για τα οποία προβλέπεται χρηματοδότηση 9 δισ. ευρώ. Ουσιαστικά, με τη δημοσιοποίηση της τελικής λίστας θα δοθεί το σήμα της εκκίνησης μιας διαδικασίας από την πλευρά της Ε.Ε. για την αδειοδοτική διευκόλυνση των έργων αυτών και την αναζήτηση των αναγκαίων χρηματοδοτικών εργαλείων, προκειμένου να αποκτήσουν «σάρκα και οστά».
Να επισημανθεί ότι και τα δύο αυτά έργα έχουν κατατεθεί από κοινού από Ελλάδα και Βουλγαρία και συμπεριλαμβάνονται στην αρχική λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος της Κομισιόν.
Ανάμεσα στις προτάσεις που έχουν κατατεθεί στην αρχική λίστα για τα έργα υποδομών φυσικού αερίου συγκαταλέγονται και τα τρία που προκρίνει η ΡΑΕ ως αναγκαίες δράσεις, στο πλαίσιο του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης, που δημοσιοποίησε χθες, με στόχο την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο. Πρόκειται, συγκεκριμένα, για την αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, τη δημιουργία ενός νέου τερματικού LNG στη Βόρεια Ελλάδα και την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου, στην Καβάλα. Είναι η πρώτη φορά που ο Ρυθμιστής καταρτίζει συντεταγμένα ένα τέτοιο σχέδιο, που αποτελεί και κοινοτική επιταγή, για την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο. Συνιστά το πρώτο βήμα μιας σειράς ενεργειών που θα ακολουθήσουν με ορίζοντα εξαετίας και οι οποίες περιλαμβάνουν και συνεργασία με τα γειτονικά κράτη-μέλη, προκειμένου να διερευνηθεί αν υπάρχει δυνατότητα ανάληψης κοινών δράσεων.
Έτσι, την ερχόμενη Δευτέρα έρχεται στην Αθήνα αντιπροσωπεία του βουλγαρικού Ρυθμιστή, έπειτα από πρόσκληση της ΡΑΕ, για να τεθούν στο τραπέζι αυτού του είδους ζητήματα. Η Βουλγαρία αποκτά ιδιαίτερη σημασία και προηγείται, δεδομένου ότι υπάρχουν κοινά επενδυτικά projects με τη γειτονική χώρα, όπως για παράδειγμα, ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου (IGB), αλλά και η αναβάθμιση του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, με δυνατότητα αντίστροφης ροής στο Στρυμονοχώρι. Να επισημανθεί ότι και τα δύο αυτά έργα έχουν κατατεθεί από κοινού από Ελλάδα και Βουλγαρία και συμπεριλαμβάνονται στην αρχική λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος της Κομισιόν.
Ανάλογη πρόσκληση η ΡΑΕ έχει απευθύνει και στον Τούρκο Ρυθμιστή, αν και η Τουρκία δεν είναι υποχρεωμένη να καταρτίσει τέτοιο Σχέδιο. Ωστόσο, ενδιαφέρει την Ελλάδα, δεδομένης της συνεργασίας με την Botas και την ανάγκη να υπάρχει αδιάλειπτη προμήθεια με φυσικό αέριο.
Στο προγραμματισμό της ΡΑΕ συμπεριλαμβάνεται και η Ρουμανία, η οποία θα ακολουθήσει μετά τη Βουλγαρία και τα αποτελέσματα της συνάντησης των δύο πλευρών.
Στη λίστα που δημοσιοποίησε η Κομισιόν (σχετικό ρεπορτάζ στο energia στις 12/10/2012) για τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος, ο ΔΕΣΦΑ έχει καταθέσει πρόταση για την αναβάθμιση και επέκταση της Ρεβυθούσας, με τρίτη δεξαμενή, ο ΔΕΣΦΑ με την Energean Oil & Gas για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα, η ΔΕΠΑ για LNG Terminal σε λιμάνι της Βόρειας Ελλάδα και η Gastrade SA, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, επίσης, για κατασκευή τέρμιναλ LNG στην Αλεξανδρούπολη. Ποια από τα έργα αυτά θα εξακολουθήσουν να παραμένουν στη λίστα της Κομισιόν θα φανεί στις αρχές του 2013.
Στο Σχέδιο Προληπτικής Δράσης της ΡΑΕ αναφέρεται ότι με άξονες, τη διαχείριση της ζήτησης, την έκτακτη προμήθεια φυσικού αερίου και τις νέες υποδομές, με έμφαση σε υποδομές αποθήκευσης, οι πιο αποτελεσματικές δράσεις είναι κατά σειρά, η υλοποίηση νέου τερματικού σταθμού ΥΦΑ, χωρητικότητας 160.000 κ.μ. και δυναμικότητας αεριοποίησης 6 εκατ. κ.μ. την ημέρα, η υλοποίηση υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου, χωρητικότητας 360 εκατ. κ.μ. και δυνατότητας εξαγωγής στο σύστημα 4,5 εκατ. κ.μ. ημερησίως και η υλοποίηση νέου τερματικού σταθμού ΥΦΑ, χωρητικότητας 130.000 κ.μ. και δυναμικότητας αεριοποίησης 6 εκατ. κ.μ. ημερησίως. Οι δράσεις με την καλύτερη σχέση κόστους-οφέλους κρίθηκαν ότι είναι, η διαχείριση της ζήτησης και οι δράσεις για πρόσθετο αέριο, η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας και μια νέα υποδομή αποθήκευσης αερίου (είτε τερματικός σταθμός, είτε υπόγεια αποθήκη).
Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
ΠΗΓΗ: http://www.energia.gr/article.asp?art_id=63942
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου